سخنان زیبا و حماسی استاد حسین علیزاده + دانلود اثری از استاد

اشتراک گذاری :

 روز بزرگداشت مولانا بهانه‌ای شد تا با حسین علیزاده گفتگو کنیم. او کم حرف است و زیاد پیش نمی‌آید که پای صحبت با خبرنگاران بنشیند اما وقتی با او روبه رو شدم، چهره‌ای گشاده و صبری مهربانانه برای گفتگو دیدم. علیزاده، هم درباره مولوی صحبت کرد، هم نگرفتن مدال شوالیه و هم…

آقای علیزاده چقدر با اشعار مولانا ارتباط برقرار می‌کنید؟

موسیقی با ادبیات ایران تلفیق شده است. همه‌ی هنرمندان از روز اولی که موسیقی را شروع کردند قبل از اینکه نت را یاد بگیرند با اشعار فارسی موسیقی را فرا می‌گیرند، به طور حتم موسیقی هم در اشعار مولانا موج می‌زند. در واقع زمانی که شعری از مولانا را گوش می‌دهیم انگار یک نوع موسیقی را می‌شنویم و تلاش می‌کنیم به این اشعار موسیقی اضافه کنیم.

ما برای آهنگسازی از اشعار مولانا الهام می‌گیریم به نظر من اگر اکنون مولانا بود باید در همه‌ی زمینه ها از او تقدیر می‌شد چرا که مولانا یک اهنکساز بزرک ، یک رهبر ارکستر بزرگ و یک شاعر بزرگ است.

مولانا در کشور ترکیه دفن شده و ترکا ادعای مالکیت نسبت به این شاعر دارند، نظر شما؟

در چند دهه اخیر همه دنیا به مولانا توجه ویژه‌ای داشتند و ما افتخار می‌کنیم که او ایرانی است اما این مسئله را باید درک کرد که مولانا برای کل جهان است.

ما همیشه گله می‌کنیم که بزرگان کشورمان را کشورهای دیگر به نام خودشون ثبت می‌کنند در حالی که واقعیت آن است که کاری درخور مولانا نکردیم و فکر می‌کنم اگر جایی مثل ترکیه در شهر قونیه هر سال جشنواره موسیقی برای مولانا برگزار می‌کند و جهانیان را متوجه می‌کند پس نباید این موضوع را دست کم بگیریم و باید خودمان کاری کنیم و به جهان بزرگان کشورمان را بشناسانیم.

در هر صورت من به این شکل نکاه نمی‌کنیم که بخواهند بزرگان ما را به نام خودشان ثبت کنند اما هرجقدر ما غافل باشیم بدون اینکه انها زحمتی هم بکشند به نام خودشان میشود.

آقای علیزاده سوالی به غیر از فضای بزرگداشت مولانا دارم فکر میکنید چرا کشور فرانسه آنقدر در پی آن است که به هنرمندان ما نشان شوالیه بدهد؟

من معتقدم هر چقدر نشان افتخار در کشور داشته باشیم اشکال ندارد و اهدای نشان در کشور فرانسه یک رسم است و تنها به هنرمندان کشور ما این نشان را نمی‌‎دهد اما من نگاهم این است که هر موضوعی را باید با توجه به مکان و محیط خودشان سنجید.

ما آنچه که باید در کشورمان و به نسل جوان بیاموزیم غرور ملی است چراکه خودمان چیزهایی داریم که باید قدرشان را بدانیم به نظر من سفارت فرانسه کار خودش را انجام می‌دهد اما این ما هستیم که چشممان نباید به دست دیگران باشد ما خودمان افتخاراتی داریم که باید به دنیا نشان دهیم.

من همیشه می‌گویم در جایی که به هنر کم توجه می‌شود یک چراغ خورشید می‌شود. من از همه جراید تقاضا می‌کنم که پیشوند شوالیه را استفاده نکنند وقتی می‌گویند شوالیه آواز مثل این است که می‌گویند سرباز فرانسوی آواز ایران.

ما نشان فرهنگی و مشخصاتی داریم که اگر به آن اهمیت دهیم از جهان کم نداریم.

دوست نداشتید که به شما هم نشان شوالیه می‌دادند؟

من افتخاراتم را خارج از سفارت فرانسه کسب کردم و حسین علیزاده می‌تواند نامی باشد که همه داشته باشند ولی هویت این نام را مردم و علاقه مندان به موسیقی دادند و من نیاز به هیج چیزی که قبل و بعد از اسمم باشد، ندارم. من نام خودم را پاک نگه میدارم.

آقای علیزاده وضعیت موسیقی سنتی کشور را چطور می‌بینید؟

از نظر ما موسیقیدان‌ها وضعیت خوب است اما مسئولان کشورمان که در این عرصه فعالیت می‌کنند باید نسبت به موسیقی آگاهی داشته باشند و بیشتر توجه کنند. من مطمئن هستم مسئولین حوزه موسیقی اطلاعات خوبی ندارند.

از لحاظ فنی موسیقی را در چه سطحی می‌بینید؟

جشنواره جوان را که به تازگی پشت سر گذاشتیم نشان داد جوان‌های با استعدادی در این عرصه داریم.

متاسفانه مردم تصور می‌کنند همه جریان موسیقی همین تبلیغات است که می‌بینند. کسانی که دلسوز موسیقی هستند فکر می‌کنند شرایط ناگوار است اما اینطور نیست.

منبع : فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

دانلود قطعه زیبای استاد در سریال زیر تیغ

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 22

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

کاریکاتور عکس سلفی روحانی و اوباما

پ اکتبر 1 , 2015
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 22

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...