سخنان تکان‌دهنده و عجیب جان کری از پشت پرده توافق وین

اشتراک گذاری :
جلسه سؤال و جواب کری در شورای روابط خارجی امریکا نکات قابل توجه و البته مهمی داشت که در برخی مواقع چشم‌انداز امریکایی‌ها را از نتیجه مذاکرات بیان می‌کند. بخشی از اظهارات مهم کری که خبرگزاری صداوسیما منتشر کرده در زیر آمده است:
 روی اتفاقات ایران حساب می‌کنیم
– گذشت ۱۵ سال می‌تواند تغییرات زیادی در ایران ایجاد کند… من چنین چیزی را نمی‌توانم تضمین بدهم. باور من این است که در ۱۵ سال، در یک کشور اتفاقاتی می‌افتد. اگر به ایران امروز نگاه کنید، می‌بینید که کشوری دارای مردمی با تحصیلات است که پیشتر با همه کشورهای منطقه از جمله اسرائیل روابطی دوستانه داشت. می‌دانید که سرزمین پارس، تاریخی طولانی دارد و واقعیت این است که این جوانان که ۲۵‌درصد آنان بیکار هستند، آینده می‌خواهند. اگر به تهران بروید، من نبوده‌ام ولی دوستان من که رفته‌اند به من گفته‌اند که جوانان به دنبال گوشی‌های هوشمند هستند و می‌خواهند بخشی از دنیا باشند. من نمی‌دانم تا ۱۵ سال دیگر چه اتفاقی می‌افتد جز اینکه می‌دانم اتفاقات زیادی روی می‌دهد. مسئله اینجاست که شما نمی‌توانید تغییر را خلق کنید بلکه باید احتمالات را بیازمایید… کسی هم نمی‌توانست تصور کند که وقتی نیکسون به چین رفت، در این کشور چه روی می‌دهد.
 ظریف و روحانی داخل مشکل دارند
– اگر ما به این توافق پشت کنیم، یک پیام به افراط‌گرایان در ایران می‌فرستیم و آنان احساس خوبی خواهند کرد و کسی نمی‌داند که در انتخابات بعدی چه بر سر روحانی می‌آید. توان بالقوه روحانی و ظریف برای مذاکره با غرب و رسیدن به جمع‌بندی از قضاوت من با دشواری‌های زیادی روبه‌رو بود.
 ظریف خواستار دیدار با سعودی‌ها است
– ظریف در مقامی نبود که درباره چنین مسائلی مذاکره کند هر چند که من تلاش زیادی کردم تا این موضوعات را طرح کنم ولی وی چنین اختیاراتی نداشت. با این حال، هم روحانی و هم ظریف به روشنی گفته‌اند که با توافق، آماده هستند که درباره موضوعات منطقه‌ای صحبت کنند… می‌دانید ظریف این هفته در امارات در دیدار با خاندان بن زاید چه گفت؟ وی خواستار دیدار با سعودی‌ها شده است. آنها به دنبال مذاکره برای مناسباتی متفاوت هستند. من نمی‌دانم که آیا این اقدامات مؤثر خواهد بود.
  پس از ۱۵ سال هم رهایشان نمی‌کنیم
– پس از سال پانزدهم آنها را رها نخواهیم کرد، زیرا آنها باید پیش از پایان تحریم‌ها پروتکل الحاقی را تصویب کنند و اگر این کار را نکنند، توافق را نقض کرده‌اند.
 ۱۵۰ بازرس در ایران مستقر می‌شوند
این توافق همچنین شامل تدابیر منحصر به فردی است که براساس آن یک کشور مثلاً امریکا در صورتی که از توافق راضی نباشد، می‌تواند به شورای امنیت برود و به تنهایی می‌تواند برای رأی‌گیری درباره بازگشت تحریم‌ها شورای امنیت را در شرایط اجبار قرار دهد.
– قرار است ۱۵۰ بازرس دیگر به کشور ایران بروند که قرار است در دفتری در ایران کار کنند.
  خبری از ۱۵۰ میلیارد نیست
– اصلاً قرار نیست آنها (ایرانی‌ها) ۱۵۰ میلیارد(دلار) بگیرند و اصولاً موضوع ۱۵۰ میلیاردی در کار نیست که برخی‌ها آن را مطرح کرده‌اند. این میزان حتی ۱۰۰میلیارد هم نیست. میزان پول واقعی که آنان می‌توانند به آن دست یابند چیزی کمی بیشتر از ۵۰ میلیارد دلار است. علت نیز این است که بخشی از این پول‌ها در قالب قرار‌دادها در دست چین است. بخشی از این پول صرف وام‌های عمل نکرده بانکی می‌شود. از دیگر سو، هیچ مقدار از این۵۰ میلیارد دلار نیز در بانک‌های امریکایی نگهداری نمی‌شود.
– وزیر امور خارجه فرانسه تا چند روز دیگر به ایران می‌رود. وزیر تجارت فرانسه چند روزی است که در ایران است، آلمان‌ها تا چند روز دیگر به آنجا می‌روند. در رفتن به ایران شتابزدگی وجود دارد.
 توافق هسته‌ای خاورمیانه را قابل مدیریت‌تر می‌کند
– توافق اتمی با ایران مربوط به امنیت روزانه و ساختار احتمالی آینده در خاورمیانه می‌شود که همه می‌دانند اکنون چه مشکلاتی دارد… البته نمی‌گویم که این مسئله حتماً اتفاق می‌افتد و پیامد آن خواهد بود، ولی می‌دانیم خاورمیانه‌ای که امروز در آتش است، با این توافق قابل‌مدیریت‌تر است و پتانسیل‌های بیشتری را برای مقابله با مشکلات به ما می‌دهد، خواه حوثی‌های یمن باشد، داعش در سوریه و عراق باشد، تا اینکه هیچ توافقی در کار نباشد.
– کشورهای خلیج فارس نزدیک به ۱۳۰ میلیارد دلار در سال خرج ارتش‌های خود می‌کنند، عربستان سعودی ۸۰ میلیارد دلار هزینه می‌کند، این میزان هزینه برای ایران ۱۵ میلیارد دلار است. از این رو، باید به این فکر کنید که چه چیزی در حال روی دادن است؟ مسئله اینجاست که بسیاری از این کشورها ابزارهای زیادی مانند اف شانزده‌ها، موشک‌ها و دفاع موشکی دارند ولی نیروی انسانی کافی که آماده نبرد باشند، بایستند و با افراد بد مقابله کنند، در اختیار ندارند. از این روست که ما اکنون در چارچوب آموزشی و افزایش توانمندی کار می‌کنیم، زیرا چنین کاری واقعاً می‌تواند معادله را در منطقه تغییر بدهد.
 به ظریف گفتم تحمل نمی‌کنیم
– چند ماه پیش که یک محموله از سوی ایران راهی یمن بود، خیلی زود با همتای خود تماس گرفتم و گفتم که این امر می‌تواند باعث یک رویارویی جدی شود و ما آن را تحمل نمی‌کنیم. وی نیز در مدت زمانی بسیار کوتاه با من تماس گرفت و گفت قرار نیست این محموله به زمین برسد یا از آب‌های بین‌المللی خارج شود و بعد راهی کشور خودشان شد. ما محموله سلاح ایران را که راهی سودان بود تا بعد به دست ایران برسد، دنبال کردیم. از این رو، ما تلاش‌های عمده‌ای را دنبال می‌کنیم و به صورتی چشمگیر، این تلاش‌ها را عقب رانده‌ایم تا از این دست فعالیت‌ها جلوگیری شود.
منبع : رجانیوز
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 3

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

راه های سفید کردن دندان

س جولای 28 , 2015
برای رفع زردی و تغییر رنگ دندان‌ها توصیه می شود که از نمک، توت فرنگی، پرتقال، آبلیمو و سرکه یا کرفس و سیب استفاده شود. حمید افراسیابی  گفت: مصرف برخی نوشیدنی ها و غذاهای رنگی باعث تغییر رنگ دندان و زردشدن آن می شود.مثلا خوردن چای و قهوه از این […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...