زیارت عاشورا و سفارش علامه امینی

اشتراک گذاری :

اسلام مووی – کتاب

 

سفارش مهم علامه امینی؛ فرزندم مرتبا زیارت عاشورا بخوان

در مجالس و محافلی که جهت عزاداری امام حسین(ع) برپا می‌شود شرکت کن، ثواب زیارت را به تو می‌دهند. پسر جان! مرتباً زیارت عاشورا را بخوان و بر خودت وظیفه بدان. این زیارت دارای آثار و برکات و فوائد بسیاری است

مشروح در ادامه مطلب

 مرحوم دکتر سیدجعفر شهیدی که خود در نجف و تهران از یاران آن فرزانه بوده است نقل می کند که:

«روزی علامه امینی به من گفت : «برای تالیف الغدیر ده هزار جلد کتاب خوانده ام»، او(علامه امینی) مردی گزافه گو نبود. وقتی می‌گفت کتابی را خوانده ام، بدرستی خوانده و در ذهن سپرده و از آن یادداشت برداشته بود

 

شهید مرتضی مطهری: نقش مثبت الغدیر در وحدت اسلامی، از این نظر است که اولا منطق مستدل شیعه را روشن می‌کند و ثابت می‌کند که گرایش مسلمانان به تشیع، برخلاف تبلیغات زهرآگین عده ای، مولود جریان های سیاسی یا نژادی نبوده است. ثانیاً ثابت می کند که پاره ای از اتهامات به شیعه که سبب فاصله گرفتن مسلمانان دیگر از شیعه شده است، به کلی بی اساس و دروغ است. ثالثاً شخص شخیص امیرالمومنین علی(ع) را که مظلوم ترین و مجهول القدرترین شخصیت بزرگ اسلامی است و می تواند مقتدای عموم مسلمین واقع شود و همچنین ذریه اطهارش را به جهان اسلام معرفی میکند.

 

***

سیراب شدن بدست مولا علی (ع)

فرزند علامه امینی قدس سره نقل می کند:وقتی پدرم را دفن کردیم ، یکی از بزرگان آمد و به من تسلیت گفت و فرمود: من در این فکر بودم ببینم مولا امیرالمؤمنین علیه السلام چه مرحمتی در مقابل زحمات و خدمات مرحوم امینی می نمایند: در عالم خواب دیدم: حوضی است و آقا امیرالمؤمنین علیه السلام بر لب آن ایستاده اند. افراد می آیند و مولا از آن حوض ، به آنها آب می دهند. گفتند: این حوض کوثر است. در این حال آقای امینی به نزدیک حوض رسید حضرت ظرف را گذاشتند، آستینها را بالا زده و دستان مبارکشان را پر از آب کردند و به علامه آب خورانیدند و خطاب به اوفرمودند:بَیَّضَ اللهُ وَجَهَکَ کَما بَیَضْتَ وَجْهیِ (پروردگار رو سفید کند تو را کما اینکه مرا رو سفید کرد.)

 

***

به بند کفش نوکر حضرت ابوالفضل هم علاقه داشته باش

مرحوم علامه تهرانی در کتاب معاد شناسی خود می نویسد:از شخص موثقی شنیدم که می گفت:روزی یکی از معممین برای عیادت مرحوم علامه امینی در منزل موقت ایشان که در منطقه پیچ شمیران تهران بود رفته بود.

 

علامه امینی ( ره) سخت مریض و به پشت خوابیده بودند.آن شخص ضمن احوالپرسی و صحبت از آقا سؤال کرده بود: اگر انسان به حضرت عباس علیه السلام علاقه و محبت نداشته باشد به ایمان او صدمه می خورد؟علامه متغیر شده و با آن حال نقاهت نشستند و گفتند:به حضرت ابوالفضل علیه السلام که سهل است. اگر به بند کفش من که نوکری از نوکران حضرت ابوالفضلم علاقه و محبت نداشته باشد از این جهت که نوکرم ، والله به رو در آتش خواهد افتاد!

 

***

 

آقا جان بین این‌ها روسفیدم کن!

علامه امینی، به نقل از یکی از موثقین فرمودند: « در بغداد کنفرانسی از علما و شخصیت های برجسته برپا شده بود و مرا نیز به مناسبتی دعوت کرده بودند. وقتی وارد سالن شدم دیدم همه صندلیها اشغال شده است و صندلی خالی نیست که بر آن بنشینم.

 

عبایم را وسط سالن پهن کرده و روی آن نشستم. (گویا تعمدی در کار بود که به ایشان اهانت شود) در این میان پسر بچه ای سراسیمه وارد سالن شد تا مرا دید گفت:هو هذا (او همین است)سپس بیرون رفت. من ترسیدم که جریان چیست، نکند کاسه ای زیر نیم کاسه باشد (بعد معلوم شد مادر آن بچه غش کرده و قبلا دعانویسی که عمامه ای شبیه به عمامه علامه امینی داشته، دعا نوشته و مادر او خوب شده است. حالا بچه خیال کرده که آن دعانویس همین آقاست) بعد همراه بچه شخصی آمد و از من پرسید: آقا شما دعا می نویسی؟ گفتم: آری می نویسم! آن گاه کاغذی برداشتم و در آغاز آن «بسم الله الرحمن الرحیم» و سپس آیه ای از قرآن را نوشتم و کاغذ را پیچیدم و به او دادم و گفتم ان شاءالله خوب می شود.

 

 بعد که رفت گوشه عبایم را به صورتم انداختم و متوسل به مولی علی، علیه السلام، شدم و با گریه عرض کردم: ألسلام علیک یا مولای یا أمیرالمؤمنین! در این جلسه آبروی مرا حفظ کن در میان این افرادی که حتی اجازه نشستن روی یک صندلی را به من ندادند؛ یا علی! دستم به دامنت. ناگهان دیدم بچه پرید به داخل سالن و گفت مادرم خوب شد. آنگاه مجلسیان به نظر احترام به من نگریستند و مرا با سلام و صلوات در بهترین جایگاه آن سالن نشاندند.

 

***

سفارشی مهم علامه، مرتباً زیارت عاشورا را بخوان

مرحوم حجت الاسلام دکتر امینی فرزند برومند علامه می گوید: "پس از گذشت چهار سال از فوت مرحوم پدر بزرگوارم ایشان را در خواب دیدم که شاداب و خرسند است. جلو رفته و پس از سلام و دست بوسی عرض کردم: پدر جان! در آنجا چه عملی باعث سعادت و نجات شما گردید؟ پاسخ دادند: نمی دانم چه می گویی. قدری واضح تر و روشن تر بگو! گفتم: آقا جان! شما اکنون از میان ما رخت بر بسته اید و به جهان دیگر منتقل شده اید. در آنجا که هستید کدامین عمل باعث نجات شما گردید؟

مرحوم پدرم درنگی کرده سپس فرمودند: فقط زیارت ابا عبدالله الحسین– علیه السلام -. عرض کردم: شما می‌دانید اکنون روابط بین ایران و عراق تیره و تار است و راه کربلا بسته، چه کنم؟ فرمود: در مجالس و محافلی که جهت عزاداری امام حسین– علیه السلام – برپا می شود شرکت کن، ثواب زیارت امام حسین را به تو می دهند. سپس فرمودند: پسر جان! در گذشته بارها تو را یادآور شدم و اکنون به تو توصیه می کنم که زیارت عاشورا را هیچ وقت و به هیچ عنوان ترک و فراموش نکن. مرتباً زیارت عاشورا را بخوان و بر خودت وظیفه بدان. این زیارت دارای آثار و برکات و فوائد بسیاری است که موجب نجات و سعادتمندی در دنیا و آخرت تو می باشد."

سرانجام این عالم عامل در روز جمعه بیست و هشتم ربیع الثانی سال ۱۳۹۰ هجری قمری برابر با دوازدهم تیرماه سال ۱۳۴۹ شمسی در سن ۶۸ سالگی در تهران از دنیا رفت و پس از تشییع در نجف اشرف و در کنار کتابخانه عمومی امیرالمومنین– علیه السلام – در حرم مطهر امیرمؤمنان به خاک سپرده شد.

 

* منابع

مردان علم در میدان عمل، نعمت الله حسینی، جامعه مدرسین، قم

مجموعه آثاراستادشهیدمطهری، ج ۲۵

اسرار ملکوت ج ۱

داستانهایی از علماء

گلشن ابرار، ج ۲، ص ۷۳۵

سایت حوزه نت

عصرشیعه

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 67

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود قسمت دوم مستند حقیقت - ربا جنگ با خدا

پ اکتبر 15 , 2015
تلویزیون مهاجر – مستند حقیقت   قسمت دوم از مستند حقیقت با نام «ربا جنگ با خدا» به امید پاک شدن اقتصاد کشور اسلامی ایران از این آلودگی توسط برادران مهاجر تقدیم به روح پاک شهید مرتضی آوینی میشود.   دانلود با حجم ۲۴ مگابایت از لینک مستقیم برای امتیاز […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...