روش تهیه گیاه تراریخته یا دستکاری ژنتیکی شده GMO

اشتراک گذاری :

نودیها:روش تهیه گیاه تراریخته یا دستکاری ژنتیکی شده GMO :

در تصویر بالا فرایند استفاده از روش مهندسی ژنتیک یا دستکاری ژنی برای تهیه یک گیاه تراریخته (مثلا گوجه فرنگی که البته دقت کنید این مثال است و در ایران گوجه فرنگی ها تراریخته نیست ولی در امریکا هست) نشان داده شده است.
از سمت چپ بالا شروع به مطالعه کنید ( شماره ۱) این یک میکرب یا باکتری است که در خاک و برکه ها وجود دارد به نام باسیلوس تورانژینسیس یا بطور مختصر BT
ژنی در داخل ساختار ژنتیکی آن هست که سمی تولید می کند به نام همان بی تی.
این سم خاصیت ضد حشره و آفت دارد بنابر این تصور این بود که گیاهی که این ژن وارد آن شود سم BT تولید می کند و آفت ها را می کشد پس گیاه تراریخته نیازی به سم‌ شیمیایی نباید داشته باشد. ( در طی ۲۵ سال گذشته که تراریخته کشت شده مشخص شده آفات به این سم مقاوم شده اند و دیگر اینکه حشرات مفید دیگر هم‌ نابود شده و به محیط زیست صدمه خورده) و ثانیا مصرف محصول تراریخته یعنی خوردن سم بی تی که حال مشخص شده برای سلامتی انسان و دام ضرر دارد.
در آزمایشگاه بروش های دستکاری ژنی این ژن را از این باکتری جدا کرده و داخل یک سازواره ژنتیکی به نام پلاسمید الحاق یا کلون می کنند شکل ۱ و ۲.
بعد آن را برای تکثیر به داخل یک‌ باکتری دیگر برده ۳ و پس از تکثیر آن را با بروی ذرات بسیار ریز میکروسکوپی طلا می نشانند شکل ۴ و ۵ سپس توسط تفنگ ژنی که در پایین سمت چپ (۶) می بینید آن را به بافت گیاهی شلیک می کنند (۷)
ذرات طلا که پلاسمید حاوی ژن BT است وارد سلول گیاه شده (۸) و پس از کشت و غربالگری که فقط سلول هایی که ژن داخل آنها الحاق شده را انتخاب کرده (۹) و این سلول های گیاهی را در در روی یک‌ محیط کشت مناسب قرار می دهند که شروع به رشد کرده جوانه های کوچکی می زند (۱۰)
با انتقال این جوانه ها به گلدان‌ ها گیاه تراریخته حاوی ژن BT تولید می شود.
اینک ده ها نوع گیاه تراریخته توسط کمپانی های تراریخته مثل مونسانتو و سبنجنتا و غیره تولید و وارد بازار امریکا و برخی کشورهای دیگر و برخی نیز وارد ایران شده است.
آنهایی که اطلاع داریم در ایران سالهاست وارد شده شامل: ذرت، سویا، کلزا، کانولا، افتاب گردان، برنج و روغن های نباتی است.
ولی در امریکا و کشورهای دیگری علاوه بر اینها پنبه، گوجه فرنگی و سیب زمینی و محصولات دیگر تراریخته که هر کدام ژن خاصی دارند ولی تقریبا همه ژن BT را هم دارند وجود دارد.
پس گیاه تراریخته با گیاه اصلاح شده تفاوت دارد.

کانال تلگرامی پرفسور کرمی

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 93

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

«کلانتری» که از حیات‌وحش سر در نمی‌آورد اما «سینه‌چاک تراریخته» است

چ سپتامبر 6 , 2017
نودیها:نخستین نشست خبری رئیس سازمان محیط زیست با حواشی جالبی همراه بود؛ عیسی کلانتری که معترف است «از حیات‌وحش سر در نمی‌آورم» اما در همین چند روز مسئولیت خود در این سازمان، در دفاع از کشت و تجاری‌سازی تراریخته، گرد و خاکی به راه انداخته دیدنی … نخستین نشست رسانه‌ای […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...