روش‌هایی برای تشخیص سلامت مواد غذایی در تابستان

اشتراک گذاری :
سلامت، بهداشت و غیر تقلبی بودن مواد غذایی از جمله موضوعات مهمی می‌باشد که به یکی از دغدغه‌هایی افراد تبدیل شده است، به خصوص در این دوره زمانی که برخی افراد سودجو قصد دارند با افزودن برخی مواد غیربهداشتی، تقلبی و ارزان قیمت به مواد خوراکی به کسب و کار خود رونق دهند، غافل از اینکه با جان مردم بازی می‌کنند.
به همین منظور به گفتگو با متخصص تغذیه پرداختیم تا به وسیله راهکارهایی خانگی و طبیعی او بتوانیم تا حد زیادی محصولات اصل را از تقلی تشخیص دهیم. در اینجا به چند ماده خوراکی پرمصرف اشاره می‌شود که از خواص بالایی برخوردار هستند و تقریباً روزانه با آنها سروکار داریم.
 تخم‌مرغ سالم را چگونه بشناسیم
دکتر مرتضی صفوی متخصص تغذیه و رژیم‌ درمان اظهار کرد: پیش از هرچیزی لازم است که افراد خوراکی‌های استاندارد با پروانه بهداشتی و تاریخ مصرف استفاده کنند اما بهترین راه برای امتحان کردن سلامت تخم‌مرغ بوی تعفن و گندیدگی آن است چرا که بروز سوراخ‌های ریز درون این ماده خوراکی به شدت آن را آلوده می‌کند، همچنین اگر به هنگام آب‌پز کردن تخم‌مرغ بر روی آب بایستد قطعاً فاسد شده است.
وی ادامه داد: از دیگر راه‌های تشخیص تقلی بودن تخم‌مرغ تکان دادن آن است، در صورت فاسد بودن این ماده غذایی محفظه هوایی داخل آن بزرگ بوده و سفیده حالت آبکی پیدا خواهد کرد و در این شرایط زرده به راحتی به اطراف پوسته جابه‌جا می‌شود.
این متخصص راه دیگر تشخیص سلامت تخم‌مرغ را شکستن آن دانسته و گفت: نوع سالم این ماده خوراکی دارای زرده‌ای گنبدی شکل بوده که سفیده اطراف آن حلقه زده باشد، اما در صورت فاسد بودن زرده داخل سفیده تخم‌مرغ پخش می‌گردد.
این متخصص به شدت افراد را از مصرف تخم‌مرغ‌های به ظاهر کثیف و ترک خورده منع کرد.
 رب گوجه‌فرنگی و دردسرهایش برای سلامتی
دکتر صفوی خاطرنشان کرد: رب یکی از چاشنی‌های مهم در پخت‌وپز به شمار می‌رود که سلامت آن بسیار حائز اهمیت است چرا که هرگونه ناخالصی در آن می‌تواند خطرساز باشد.
لذا لازم است که این ماده خوراکی عاری از هرگونه پوسته، هسته و طعم و بوی زننده بوده و صاف و یکدست باشد.
وی با اشاره به راه‌های تشخیص نوع سالم رب گوجه‌فرنگی عنوان کرد: یکی از راه‌های تشخیص این است که رب را بر روی یک سطح صاف و سفید رنگ پخش کرد و به وسیله یک لیوان شیشه‌ای بر روی آن فشار آورده تا ناخالصی‌های آن چون ذرات خارجی، چوب، پوسته و هسته رؤیت گردد.
این متخصص توصیه داشت: رب گوجه‌فرنگی یک ماده بسیار حساسی است که به سرعت آلوده می‌گردد پس بایستی پیش از مصرف ظرف آن به خوبی با آب شستشو داده شود از آنجا که برخی افراد سودجو با افزودن برخی سبزیجات نظیر کدو پخته، سیب‌زمینی پخته و له شده، نشاسته و دیگر مواد باعث آلودگی این ماده غذایی می‌شوند، لازم است افراد از محصولات با استاندارد غذایی و تاریخ تولید استفاده کنند.
 میکروب‌های ماست خطرناک است
دکتر مرتضی صفوی، ماست را یک ماده تخمیری دانسته و گفت: ارزش این ماده غذایی در حد شیر است که به دلیل فرآیند شدن، زمان ماندگاری بیشتری دارد، از آنجا که در حین تبدیل شیر به ماست فعالیت میکروبی آن تا حد زیادی متوقف شده است، ماندگاریش نسبت به سایر لبنیات بالاتر است.
وی راه تشخیص نوع اصل آن را اینگونه عنوان کرد: آلودگی‌های میکروبی اساساً در ماست‌های چکیده و سنتی وجود دارد. برای پیشگیری از مصرف نوع فاسد ماست‌ها بهتر است از انواع بهداشتی و بسته‌بندی شده استفاده کرد.
همچنین از روی ظاهر ماست نیز می‌توان به آلودگی‌های کپک داخل ماست پی برد معمولاً ایجاد کپک در ماست از کناره‌های آن شروع شده و رنگ سبزی دارد.
 عسل خوب را چگونه بشناسید
این متخصص اشاره داشت: عسل یک ماده غذایی مقوی است که روش تشخیص معینی برای مصرف کننده‌های آن وجود ندارد، همچنین رنگ و غلظت عسل نیز نمی‌تواند عامل تشخیص باشد، چرا که این عوامل بسته به شرایط اقلیمی متفاوت بوده و به عطر و طبع گل‌ها بستگی دارد.
وی ادامه داد: مصرف کنندگان ایرانی عسل خوب را با رنگ کهربایی تیره (عقیق رنگ) می‌شناسند که سفت بوده و در حین مصرف کش‌دار باشد.
همچنین، در صورت ماندن در یخچال نباید حالت بلوری به آن دست بدهد.
باشگاه خبرنگاران
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 10

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

میزان فطریه چقدر است؟

پ جولای 16 , 2015
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب و آیات عظام مکارم‌شیرازی، صافی‌گلپایگانی، نوری‌همدانی، علوی‌گرگانی، شبیری‌زنجانی، سبحانی، موسوی‌اردبیلی، وحیدخراسانی و جوادی‌آملی نظر خود را درباره مبلغ فطریه اعلام کردند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌ نظرات مراجع درباره میزان زکات فطره و کفاره روزه به شرح زیر است: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دفتر […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...