روزه‌ داران این غذاها را در سحر نخورید!

اشتراک گذاری :

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی ضمن توصیه به مصرف برخی غذاها در وعده سحر و افطار، گفت: مصرف زیاد آب همراه با وعده‎های اصلی غذا باعث سوء هاضمه می‎شود.

دکتر عزت‎الله فاضلی‎مقدم اظهار کرد: ماه رمضان فرصت خوبی برای اصلاح عادات غذایی است تا از بدخوری و پرخوری پرهیز کنیم و این روند را در ماه‎های بعدی سال هم ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه روزه می‎تواند در کاهش چربی‎های بد خون، درمان و پیشگیری از چاقی و بیماری‎های قلبی – عروقی یاری‎رسان باشد، بیان کرد: در زمان افطار روزه‎داران ابتدا افطار خود را با مایعات ولرم مانند شیر و خرما، سوپ سبزیجات و آبمیوه باز کنند و بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه اقدام به صرف وعده شام کنند.

فاضلی‎مقدم اضافه کرد: روزه ‎داران در وعده شام از انواع گروه‎های غذایی استفاده کنند و سعی کنند شام را سنگین و در آخر وقت میل نکنند؛ همچنین از غذاهای سرخ شده و پرچرب خودداری شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه به روال سال‎های اخیر ماه مبارک رمضان با فصل گرما همراه شده و روزها طولانی هستند، گفت: به روزه‎داران توصیه می‎شود حتما وعده سحر را مصرف کنند. خوردن وعده سحر برای نوجوانان که در سن رشد هستند، ضروری است.

وی یادآور شد: باید وعده سحر کامل باشد؛ چراکه این امر کمک می‎کند تا نیازهای روزه‎دار تامین و از کاهش قند خون که منجر به خستگی، بی‎حوصلگی، کاهش تمرکز و در نهایت کاهش کارایی افراد می‌شود، جلوگیری شود.

فاضلی‎مقدم ادامه داد: برای پیشگیری از کم‎آبی و تشنگی حتما روزه‎داران در فاصله افطار تا سحر ۸ لیوان مایعات شامل آب، دوغ و آبمیوه‎های طبیعی مصرف کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر اینکه روزه‎داران سعی کنند به منظور پیشگیری از تشنگی در وعده سحر از غذاهای پروتئینی مثل کباب و کتلت استفاده نکنند، بیان کرد: در این وعده بیشتر از انواع خورش‎ها همراه با سبزیجات، سالاد و میوه استفاده کنند؛ چراکه این مهم از افت قند خون و کم‎آبی جلوگیری می‎کند.

وی گفت: در وعده‎های افطار و سحر از چای، قهوه و نسکافه کمتر مصرف شود؛ چراکه ادرارآور هستند و باعث دفع آب و الکترولیت‎های بدن می‎شود.

فاضلی‎مقدم تصریح کرد: روزه‎داران مصرف غذاهای طبیعی نظیر سبزیجات، میوه‎جات، گوشت سفید (ماهی)، لبنیات کم‎چرب و حبوبات را در اولویت قرار دهند و از مصرف غذاهای آماده، فست فود، کنسرو، سوسیس و کالباس و نوشابه‎هایی که کالری زیاد و ارزش غذایی کمتری دارند، خیلی کم و محدود یا ترجیحا استفاده نشود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: افراد چاق باید از پرخوری در وعده‎های افطار و سحر خودداری کنند و از مصرف غذاهایی که چاق کننده هستند مثل بامیه و زولبیا و سایر شیرینی‎جات و غذاهای سرخ شده کمتر استفاده کنند؛ چراکه این اقلام چاقی آنها را تشدید می‎کند.

وی گفت: نیاز است ورزشکاران برای پیشگیری از کم‎آبی، فعالیت‎های سنگین را در طول روزه‎داری انجام ندهند و اگر امکان دارد فعالیت‎های ورزشی را به بعد از شام موکول کنند. (ایسنا)

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 13

محمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

شعر زیبای جوان شاعر در مورد تحریم و مذاکرات

ی ژوئن 21 , 2015
شاعر جوان و طلبه کشورمان سید روح الله موسوی کاشمری در موضوع تحریم ایران توسط قدرت های استکباری و مذاکرات پیش روی ایران با ۵+۱  شعری سروده که در ادامه می آید:   اشک در دیده میان شهدای گمنام مادری گفت خدایا پسرم هست کدام گرچه دلتنگم از این دوری […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...