رسایی: از زمانی که فعالیت های هسته ای را تعطیل کرده ایم، رهبری می گویند به مذاکرات خوشبین نیستم

اشتراک گذاری :

بیانیه توفقنامه لوزان

تبیین: حجت الاسلام والمسلمین حمید رسائی در بیست و نهمین نشست انجمن فارغ التحصیلان این مؤسسه اظهار داشت: مذاکرات هسته ای مربوط به این دولت و دولت قبل نیست؛ ۱۲ سال است که مذاکرات  طول کشیده و ادامه دارد؛ لذا هیچ کس منتقد اصل مذاکره نیست،؛ اگر کسی انتقاد می کند، به شیوه مذاکره است و این که چرا داده ها و ستانده ها با هم قابل قیاس نیستند.

 

چرا مجلس حالا حساس شده و در دوران آقای جلیلی حساس نبود؟
وی با بیان این که برخی می گویند چرا مجلس در حال حاضر حساس شده و قبلا نسبت به مذاکرات چنین حساسیتی نداشت، خاطر نشان کرد: مذاکرات تا ده سال بر عهده شورای امنیت ملی بود که در صورت تصویب حکم قانون را داشت؛ لذا تصویب نتایج آن ها نیازی به تأیید مجلس نداشت؛ اما در دولت جدید به درخواست رئیس جمهوری، مذاکرات به وزارت امور خارجه سپرده شد؛ در این جا ست که به مجلس هم ربط پیدا می کند و نیاز به تأیید مجلس دارد. لذا این حق طبیعی مجلس است که بداند چه چیزی را می خواهد تأیید کند.

 

تخریب منتقدین داخلی، قدرت چانه زنی در مذاکرات را پایین می آورد
رسائی با اشاره به الفاظی مانند نفهم، بزدل، ترسو و نظایر آن که دولت در برابر منتقدان به کار گرفته است خاطر نشان کرد: این امری واضح است که وقتی دولت جریان منتقد را این گونه تخریب می کند، قدرت چانه زنی خود را در مذاکرات پایین می آورد.
وی خاطر نشان کرد: عده ای در مجلس، صدا و سیما و دولت موافق روند مذاکرات هسته ای هستند و ابایی ندارند که از روش های قانونی و حتی غیر قانونی از آن حمایت کنند و متأسفانه مجلس هم به گونه ای، مدیریت می شود.
نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که متأسفانه کسانی که نسبت به این مذاکرات منتقد نیز هستند، خیلی پیگیری نمی کنند، ادامه داد: وقتی جریانی وجود دارد که روحیه تهدید پذیری و تحقیر پذیری را دارند و با این روحیه بدون در نظر گرفتند مصالح اسلام و منافع ملی خواهان توافق هستند، لذا باید کار شود تا حداقل افکار عمومی جامعه با آنچه در حال رخ دادن است، آشنا شود.

 

از زمانی که فعالیت های هسته ای را تعطیل کرده ایم، رهبری می گویند به مذاکرات خوشبین نیستم

وی ادامه داد: دو سال است که در حال مذاکره، پیشرفت ها و صنعت هسته ای را تعطیل کرده ایم؛ از همین روست که رهبری در طول همین دو سال بارها گفته اند که به مذاکرات خوشبین نیستم.

 

برخی کسانی که اسمشان بارها در صحیفه امام (ره) آمده، امروز از منافقین نیز جلو زده اند
رسائی که در میزگردعلمی نشست انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه امام خمینی (ره) سخن می گفت، در پاسخ به سئوالی اظهار داشت: عوامل مختلفی وجود دارد که سبب می شود تا افراد از ادامه حرکت در مسیر حق باز بمانند؛ البته برخی هم از همان ابتدا نفوذ می کنند و خود را انقلابی نشان دهند تا در وقت مناسب، کار خود را انجام دهند. لذا از همان اول انقلاب، افرادی خود را در صف انقلابیون جا زدند و حتی بارها اسمشان در صحیفه امام (ره) آمده است و با امام (ره) عکس یادگاری هم گرفته اند، اما امروز از منافقین هم جلوزده اند.
وی با اشاره به این که انقلاب تا کنون بسیار موفق بوده است؛ خاطر نشان کرد: اگر انقلاب محکم و مقاوم نبود، قطعا با این سیل هجمه ها، تا کنون از بین رفته بود.

 

چرا منتقدین نتوانسته اند، افکاری عمومی را آگاه کنند و در این زمینه شکست خورده اند؟
رسائی در پاسخ به این سئوال که چرا منتقدین توافق ژنو و لوزان، آن چنان که باید نتوانسته اند افکار عمومی را آگاه کنند و در این زمینه به نوعی شاهد شکست هستیم، گفت: علیرغم برخورد های تند و توهین آمیز با منتقدین، باز هم منتقدین اثر خود را گذاشته اند و لذا تلقی مردم از رابطه با آمریکا از و سال پیش تا کنون، واقعا تغییر کرده است. اصلا نفس همین مسأله که رئیس جمهور می گوید چرا بی سوادها انتقاد می کنند و دانشمندان سخنی نمی گویند و در عین حال کسی از توافق دفاع نکرد، خودش نشان می دهد که هرگز این توافق، قابل دفاع نیست، وگرنه اساتید به میدان می آمدند و دفاع می کردند.
رسائی ادامه داد: البته این که توهم پیش می آید که این روشنگری ها، تأثیرگذار نبوده است، از آن جهت است که بسیاری از افراد که از آن ها توقع می رود در زمینه هسته ای، موضع بگیرند، موضع نگرفته و سخنی بیان نمی کنند؛ همان طور که در فتنه ۸۸ مردم همراه رهبری بودند، اما افرادی که از آن ها انتظار می رفت، موضع مناسبی اتخاذ نکردند.

 

قضیه تقلب در طرح سه فوریتی مجلس
وی در پاسخ به این سئوال که آیا در مورد طرح سه فوریتی مجلس در خصوص توافق هسته ای، دروغ یا تقلبی وجود داشته یا خیر؟ گفت: با توجه به تهدیدات و توهین های آمریکا علیه ایران، طرحی آماده شد که ایران را مکلف می کرد تا با آمریکا مذاکره نکند؛ لذا برخی از همکاران در مجلس با توجه به توضیحات دوستان، طرح را امضا کردند، اما وقتی روز بعد، ۱۲ روزنامه تیتر اول خود را همین مسأله قرار دادند و یک جو سنگینی ایجاد شد، سبب ایجاد یک جو روانی بر روی این همکاران شد و لذا چند نفر گفتند که ما نخوانده بودمی و چند نفر هم گفتند که ما به دوفوریتی بودن آن رأی دادیم. البته لازم به ذکر است که ۸۰ نفر این طرح را امضا کرده بودند که فقط ۸ نفر از آن ها این طور گفتند.

 

عده ای بی تفاوت به مذاکرات هسته ای اند و می گویند تا رهبری هست، نگران چیزی نباشید
رسائی در ادامه با اشاره به این که عده ای نسبت به عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای بی تفاوت هستند و می گویند « تا رهبری هست، جای نگرانی وجود ندارد » گفت: این اصلا دلیل مناسبی برای سلب مسئولیت از خود نیست؛ حتی در زمان حضرت علی (ع) که معصوم بودند ، سکوت و عملکرد برخی از اصحاب، پذیرش مذاکره را بر ایشان تحمیل کرد؛ لذا این حا هم سکوت عده ای می تواند سبب تحمیل پذیرش نتیجه مذاکرات بر رهبری شود، لذا باید مراقب باشیم.
رسائی با اشاره به این که هر یک از امام و مأموم در جامعه وظیفه ای دارند، با اشاره به جریان تاریخی از صدر اسلام گفت: پیامبر (ص) دستور داده بودند که برادر ناتنی عثمان را در هر کجا دیدند، به قتل برسانند؛ بعد از مدتی عثمان وساطت کرد و خدمت رسول اکرم (ص) که در میان اصحابشان بودند، رسید و از پیامبر (ص) خواست تا ایشان را ببخشد. پیامبر (ص) سکوت کردند و عثمان حمل بر بخشیده شدن برادر ناتنی خود کرد. بعد از رفتن آنها پیامبر (ص) گفت: چرا او را نکشتید؟ گفتند شما نفرمودید؟!

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 14

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

علامه مصباح یزدی: افرادی که سابقه خوبی دارند، سخنانی را بیان می‌کنند که شبیه سخنان کفار است

س مه 19 , 2015
عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که آثار تنزل علم و تضعیف ایمان در برخی افراد دیده می‌شود، اظهار داشت: گاه افرادی که سابقه خوبی هم دارند، سخنانی را بیان می‌کنند که شبیه سخنان کفار است؛ گویا واقعا باور ندارند که «من یتوکل علی الله فهو حسبه»؛ حتی گاهی نه‌تنها […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...