رایزنی با روس‌ها درباره خرید اورانیوم غنی شده و کمک به ارتقای سانتریفیوژهای موجود/ سفر کرینکو به تهران

اشتراک گذاری :

علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران پس از دیدار با «سرگئی کرینکو» رئیس شرکت روس اتم روسیه در روز سه‌شنبه و در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: در این دیدار درباره مسئولیت‌های روسیه در چارچوب برجام گفت‌وگو شد.

صالحی گفت: روابط ما با روسیه روابط بسیار ویژه به خصوص در این برهه حساس است، ضمن اینکه روسیه به عنوان یکی از اعضای بسیار موثر ۱+۵ جانبداری و حمایت خوبی از موضع ایران کرد و واقعاً پیشنهادهای روسیه برای رسیدن به یک نتیجه که نهایتاً عنوان «برجام» را گرفت، بسیار سازنده‌ بود.

صالحی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به مسئولیت‌های روسیه در چارچوب برجام اظهار داشت: در بین ۱+۵ تفاهم شده که روسیه در ارتباط با خرید سوخت غنی شده و دادن سوخت طبیعی به ما به عنوان ما به ازای کشور مورد نظر تلقی شود و از این رو ما درباره این موضوع صحبت کردیم که چه زمانی، چگونه و با چه شیوه‌ای این اورانیوم غنی شده را به آنها بدهیم و چگونه و با چه شیوه‌ای اورانیوم طبیعی را بگیریم.

صالحی در خصوص تعهد دیگر روسیه در چارچوب برجام افزود: کمک به ارتقای طراحی ماشین‌های سانتریفیوژ موجود ما در کشور به گونه‌ای که بتواند ایزوتوپ‌های پایدار تولید کند از دیگر تعهدات روس‌ها است که آنها در این زمینه در بین کشورهای جهان، خیلی قوی و پیشتاز هستند و آمادگی خود برای همکاری و ارتقای سانتریفیوژهای ایران به منظور تولید ایزوتوپ‌های پایدار را اعلام کردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد: اخیراً قراردادی با روس‌ها برای ساخت ۲ نیروگاه دیگر در بوشهر منعقد کردیم، اما بهتر آن است که روس‌ها از حیث تامین مالی این نیروگاه‌ها وارد میدان شده و تامین مالی نیروگاه هم را تا آنجا که ممکن است عهده‌دار شوند، البته امروز قول دادند که این کار را بکنند.

صالحی با اشاره به اینکه این موضوع باعث سرعت گیری ساخت این نیروگاه‌ می‌شود، افزود: قرار شد نیروگاه بوشهر ۱ که الان مشغول فعالیت است و آخرین مراحل را طی می‌کند، به صورت نهایی به کارشناسان ایرانی تحویل شود.

وی گفت: نزدیک چهار سال است که نیروگاه بوشهر به خوبی کار می‌کند و به شرایطی رسیده‌ایم که کارشناسان ایرانی می‌توانند به طور کامل عهده‌دار مسئولیت این نیروگاه و بهره‌برداری از آن شوند.

وی افزود: از کرینکو برای کلنگ‌زنی نیروگاه‌های جدید ۲ و ۳ در بوشهر برای سفر به ایران دعوت کردم.

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 10

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

واکنش های بین المللی به تجاوز اسرائیل به حریم مسجد الاقصی

چ سپتامبر 16 , 2015
مسجد الاقصی در شرق بیت‌المقدس روز سه‌شنبه ۲۴ شهریور برای سومین روز متوالی شاهد حمله گسترده سربازان اسرائیل به جوانان فلسطینی بود. این ناآرامی‌ها با ایام عید یهودیان “روش هشانا”، سال نو عبری، مصادف شده است. رسانه‌های منطقه گزارش می‌دهند، در ناآرامی‌های روز سه شنبه ده‌ها نفر از فلسطینی‌ها زخمی […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...