رابطه کم خوابی و چاقی

اشتراک گذاری :

سلامت و درمان – ورزش و تندرستی

برای خواندن مطلبی در مورد رابطه کم خوابی ، استرس و چاقی در ادامه بخوانید.

 سالم غذا خوردن، تعادل در کارها و ورزش کافی در کاهش وزن موثر هستند؛ با توجه به مطالعه‌ای علمی که توسط محققان دانشگاه لاوال در کبک – کانادا انجام شد، محققان به نتیجه رسیدند که خواب کافی نیز یکی از عوامل موثر در کاهش وزن است.

 

به گفته این محققان خواب کافی و به موقع یک نکته کلیدی در کاهش وزن و جلوگیری از مبتلا شدن به دیابت است؛ در واقع نویسندگان این مطالعه توضیح دادند: یک بیمار مبتلا به اضافه وزن اگر حداقل  ۷ ساعت در شب بخوابد شانس کاهش وزن دارد، در مقابل اگر این فرد کمتر از شش ساعت بخوابد احتمال افزایش وزن دارد.

نتایج این مطالعه در مجله پزشکی کانادا منتشر شد.

خواب نکته کلیدی در کاهش وزن

مطالعات علمی قبلی که توسط پزشکان بریگهام و بیمارستان زنان در آمریکا انجام شد اثرات منفی کم خوابی را به وضوح نشان داد؛ این مطالعه بر روی کارگران شب کار و افرادی که کم می‌خوابند صورت گرفت؛ این افراد به دلیل کمبود خواب ریسک بالاتری در مبتلا شدن به دیابت و چاقی دارند زیرا کم خوابی تاثیر مستقیم در سطح قند خون دارد.

افزایش وزن با دو عامل مرتبط است: برخی هورمون‌های تنظیم اشتها و خستگی بدن که هر دو برای سوزاندن چربی موثر هستند.

کمبود خواب باعث افزایش اشتها می‌شود

مطالعه‌ای نشان داده است کمبود خواب باعث احساس گرسنگی می‌شود، در نتیجه موجب تغییر در تولید هورمون‌های مختلف درگیر در تنظیم اشتها می‌شود.

 

عدم خواب کافی باعث افزایش هورمون گرلین می‌شود (هورمون گرلین یک هورمون پیتیدی است که از 28 اسیدآمینه تشکیل شده است و از سلول‌های اپسیلون بخش درونریز لوزالمعده ترشح می‌شود)؛ این هورمون محرک احساس گرسنگی است و از سلول‌های طاق معده و سلول‌های اپسیلون در پانکراس ترشح می‌شود؛ غلظت این هورمون پیش از خوردن غذا افزایش و پس از آن کاهش پیدا می‌کند.

بنابراین خواب ناکافی باعث گرسنگی و افزایش وزن می‌شود.

تاثیر خواب در رژیم غذایی متعادل

با توجه به مطالعه اخیر، خستگی ناشی از کم خوابی اثرات منفی در انتخاب موادغذایی ما دارد؛ «متیو واکر» یکی از نویسندگان مشترک این مطالعه گفت: ما یک کشف جالب کردیم، افراد کم خواب بیشتر سمت موادغذایی پرکالری می‌روند در صورتی که خواب کافی باعث می‌شود مکانیسم‌های مغز غذاهای مناسب انتخاب کنند.

خستگی ناشی از کمبود خواب مانع فعالیت بدنی می‌شود

خستگی ناشی از کمبود خواب باعث می‌شود فرد فعالیت بدنی کمتری داشته باشد، در نتیجه بی‌تحرکی باعث اضافه وزن می‌شود.

خستگی عملکرد بدن را کم می‌کند

خستگی ناشی از کم خوابی سرعت سوخت و ساز بدن را کم می‌کند و فرد انرژی کمتری برای سوزاندن چربی اضافی بدن دارد.

با توجه به مطالعه‌ای که در سالنامه طب داخلی در آمریکا منتشر شد: خواب اندازه باعث کاهش نیمی از چربی بدن می‌شود در صورتی که در کم خوابی یک چهارم وزن کاهش پیدا می‌کند.

خواب، درمان کننده استرس و اضطراب است

خواب خوب شبانه نه تنها به بدن ما کمک می‌کند تا تجدید انرژی کند به کاهش اضطراب و استرس نیز کمک می‌کند.

منبع: Le CanadianMedical Association Journal

منبع : فارس

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 8

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

توصیه های غذایی برای روزه داران

ش آوریل 11 , 2015
 اینها توصیه های پزشکی و برای بهتر استفاده بردن از این ماه عزیز است که در ادامه مطلب میتوانید بخوانید حتما این توصیه های غذایی را بخوانید برچسبها : توصیه های پزشکی برای روزه داری توصیه های پزشکی بهداشتی برای روزه داری ماه مبارک رمضان توصیه ها و پند های […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...