رابطه مصرف نمک و چاقی

اشتراک گذاری :

مصرف زیاد نمک خطرناک است و می‌تواند به سرطان معده منجر شود. سرطان معده چهارمین سرطان رایج در جهان و در کشور ما از سرطان های شایع می‌باشد.

مصرف زیاد نمک، غذاهای پرنمک و تنقلات شور می‌تواند مخاط معده را تخریب کند و این اتفاق یکی از راه‌های ایجاد سرطان معده است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مواد غذایی پر نمک، احتمال ابتلا به سرطان معده را در جامعه افزایش می‌دهد.

همیشه مصرف بالای نمک به معنی مصرف غذاهای شور نیست و درصد بالایی از نمکی که روزانه مصرف می‌کنیم، نمک پنهان است که درون مواد غذایی گوناگون وجود دارد. نان، انواع گوشت‌های فرآوری شده مانند همبرگر، سوسیس، کالباس، گوشت و ماهی نمک‌سود شده و همچنین خیارشور، انواع ترشی‌ها و شورها، پنیر و خشکبار بوداده نمک زیادی دارند.

توصیه شده است که مصرف روزانه نمک کمتر از ۵ گرم یعنی حداکثر معادل یک قاشق مرباخوری باشد.  بر اساس مطالعات، احتمال ابتلا به سرطان در کسانی که روزانه ۱۲ تا ۱۵ گرم نمک مصرف می کنند بیشتر است.

رابطه مصرف نمک با چاقی
مصرف زیاد نمک از علل مهم مقاومت بدن در برابر کاهش وزن است. با وجود این که چاقی تجمع بیش از حد چربی در بدن می باشد ، ولی ترازو هایی که در حال حاضر استفاده می شوند قادر به نشان دادن آب و چربی بطور مجزا نمی باشند . بنا بر این به علت احتباس آب در بدن توسط نمک، با ورود بیش از حد نمک به بدن از طریق مواد غذایی ، آب در بدن محبوس شده و وزن را بالا می برد ..
بسیاری از افرادی که در حال کاهش وزن از طریق کاهش کالری مصرفی با رژیم های غذایی اصولی و افزایش کالری دفعی از طریق تحرک می باشند و کاهش وزن مطلوبی را تجربه نمی کنند ،از این نکته غاقلند که چربی دفع شده می تواند با آب جایگزین شده و یاس و نومیدی ،  منجر به رها کردن تلاش های ایشان می گردد .  از سوی دیگر طبق تحقیقات مشخص شده است که،دریافت زیاد نمک، اثرات مضری بر سلامتی دارد که شامل فشار خون ، سکته قلبی ، پوکی استخوان ، سرطان های گوارش و  بیماری کلیوی می باشد.
مصرف نمک به مقدار کم در برنامه غذایی ما لازم و ضروری است. ولی ما معمولاً ۱۰ تا ۲۰ برابر مقدار مورد نیاز بدن، نمک مصرف می کنیم. البته سه چهارم نمکی که در طی روز مصرف می کنیم بصورت نهفته در غذاهای فرآیند شده و آماده است.حتی نان ، رب و پنیر مصرفی نیز ممکن است شور باشند و  فقط یک چهارم آن را در سر سفره یا هنگام پخت غذا، اضافه می کنیم.

در ضمن، شوری یا بی نمکی غذا ، علاوه بر مقدار نمک موجود در آن به حساسیت گیرنده های چشایی در دهان نیز بستگی دارد. با کاهش مصرف نمک، در ابتدا ممکن است غذا بی نمک به نظر آید، ولی بعد از گذشت ۲ یا ۳ هفته، حساسیت گیرنده های چشایی دهان  افزایش می یابد و طعم واقعی غذا  احساس می شود . .

منبع:بخش سلامت نودیها

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 16

رحیم-مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود بازی جنگ ماشین‌ها car wars اندروید

پ نوامبر 12 , 2015
دانلود بازی download game حجم :  ۴۲ مگابایت اندروید :۲.۳.۳ و بالاتر برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 16

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...