رائفی‌پور:BBC هنوز داعش را «پیکار جو» خطاب می‌کند نه «تروریست»!

اشتراک گذاری :

نودیها :  علی‌اکبر رائفی‌پور بعد از ظهر روز گذشته در جمع دانشجویان دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اظهار کرد: کشورهای استعمارگر به اهمیت رسانه پی برده‌اند و امروز مدیریت رسانه‌های جهان در اختیار استعمارگران دیروز است.

 این برنامه به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان و انجمن اسلامی دانشجویان تحکیم وحدت علوم پزشکی در تالار شریعتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

رائفی‌پور در ادامه افزود: بمب‌گذاری‌های اخیر در پاریس مشابه حملات ۱۱ سپتامبر رقم می‌خورد و رسانه‌ها طوری به مردم القا می‌کنند که حاضر باشند از آن‌ها جاسوسی و مکالماتشان شنود شود اما امنیتشان بازگردد.

این کارشناس رسانه با اشاره به تغییرات متعددی که فضای مجازی و رسانه‌ها در زندگی مردم داشته است خاطر نشان‌کرد: معماری خانه‌های قدیم ایرانی دارای اندرونی و بیرونی و مطابق با فرهنگ ما بود، اما امروزه خانه‌ها به شکل یک مستطیلی درآمده که همه جایش با هم در ارتباط است و این طراحی جدید، سبک زندگی غربی را می‌طلبد.

رائفی‌پور ادامه داد: از مقتضیات رسانه است که هر چه مخاطب بیشتر در محتوای آن مشارکت داشته باشد، بیشتر اثر می‌گیرد و در همین راستا ساختن سریال‌های ترکیه‌ای مطابق میل مخاطب باعث شده این کشور در این زمینه پیشرفت کند.

وی وسعت و ماندگاری پیام را از ویژگی‌های رسانه خواند و اظهار داشت: همه ما، بازیگران شخصیت های ماندگاری چون مالک اشتر و مختار را به این اسم‌ها می‌شناسیم و در صورت مشاهده عکس و فیلمشان به یاد آن نقش می‌افتیم.

کارشناس رسانه و ارتباطات گفت: در فضای مجازی و در برنامه‌هایی مانند فیسبوک و تلگرام، تولید محتوا به خود کاربران سپرده شده که باعث می‌شود هر انسانی آن شبکه را از خودش و جزوی از وجودش بداند.

وی افزود: در برنامه‌های مذکور انسان‌ها تلاش می کنند به چشم بیایند و کار به جایی می‌رسد که برای دیده شدن، «لایک» در بسته‌های چندتایی خرید و فروش می‌شود که این، توهم دیده شدن را ایجاد می‌کند.

علی‌اکبر رائفی‌پور با اشاره به اهداف رسانه‌های غربی در جهت‌دهی به افکار عمومی جهان تصریح کرد: شبکه خبری مانند بی بی سی که به کشور انگلیس تعلق دارد، در این کشور ۱۵۰ پوند برای ارائه خدمات از بینندگانش پول می‌گیرد اما به ۳۷ زبان و برای همه مردم دنیا به صورت رایگان پخش می‌شود.

وی ادامه داد: حتی زمانی که هنوز تلویزیون و ماهواره مطرح نبود، بی بی سی در رادیو پیشتاز بود و معروف است که رمز عملیات کودتا ۲۸ مرداد از رادیو بی بی سی در کشور ما پخش شد.

این استاد دانشگاه به ترفندهای این رسانه نیز اشاره داشت و گفت: شبکه بی بی سی هنوز از لفظ پیکارجویان به جای تروریست برای داعش استفاده می‌کند.

وی ایجاد آمادگی در مقابله با تهاجمات نرم دشمن را در گرو سواد رسانه‌ای دانست و افزود: در گذشته آموزش شمشیر زنی و سوارکاری می‌دیدند تا بتوانند در جنگ‌ها پیروز شوند، سال‌های اخیر آموزش کار با اسلحه‌های گرم برای دفاع نیاز بود و البته هنوز هست؛ اما ابزار مقابله در جنگ‌های امروز سواد رسانه‌ای بالا و آشنایی به فضای مجازی است.

علی‌اکبر رائفی پور با اشاره به یکی از تاثیرات رسانه و شبکه‌های ماهواره‌ای توضیح داد: شروع درگیری‌های سوریه با چند شبکه ماهواره‌ای بود و بلایی بر سر امن‌ترین کشور خاورمیانه آوردند که بیشتر شهرهای آن خرابه است؛ کشوری که هم توریست سیاحتی بسیاری داشت و هم توریست زیارتی اما چند ماه پیش که آن‌جا بود هیچ‌کس باور نمی‌کند که اینجا، همان‌جا باشد.

وی اظهار داشت: در سراسر کشور ما از آذربایجان و ترک‌ها تا کردها وعرب‌ها تا برسید به جنوب و بعد بلوچ‌ها، تا خراسان و ترکمن‌ها، برای هر بخش نقشه ویژه آن قسمت تعیین کرده‌اند و با رسانه مشغول فعالیت هستند، به همین خاطر در تبریز بحث در مورد شیعه و سنی نیست ولی بر سر نژاد و زبان، زمینه‌سازی می‌کنند و زمانی که برنامه‌ای تلویزیونی، اشتباه غیرقابل قبولی را انجام می‌دهد نتیجه آن‌ها فعالیت‌های دشمنان در قالب اغتشاش بروز پیدا می‌کند.

منبع : خبرنامه دانشجویان ایران

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 43

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

علامه جوادی آملی: امیدواریم خدا بر ما منت بگذارد و آیت الله مصباح را حفظ کند

پ نوامبر 19 , 2015
نودیها : حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار قائم مقام و جمعی از معاونین مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: امیدواریم ذات اقدس الهی بر ما منت بگذارد، اشراف آیت الله مصباح را بیشتر کند، ایشان را حفظ کند و به ایشان سلامتی عنایت کند تا این مؤسسه پربرکت را با […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...