دلایل مهمی که به شما ثابت می کند گوشی خود را روت نکنید

اشتراک گذاری :
نودیها:با روت کردن گوشی شما به گزینه های زیادی در دستگاه اندرویدی خود دست خواهید یافت، اما معایب این دسترسی ها چیست؟

خطرات امنیتی

با روت کردنِ گوشی، شما کنترل کل سیستم را به دست خواهید گرفت. با مهارت ها و ابزارهای مناسب، می توانید تقریبا هر پارامتری را در دستگاه خود بخوانید و تغییر دهید، به همین دلیل است که برخی از نرم افزارها مانند SuperSU برای اینکه کار کنند درخواست دسترسی به روت را می کنند.

 

با این حال، این نوع دسترسی یک شمشیر دو لبه است. با دسترسی پیدا کردن برنامه های مخرب به روت هیچ چیز برای جلوگیری از اجرای برنامه های مخرب روی دستگاه شما وجود ندارد. اگر برنامه ای مضر به روت گوشی شما دسترسی پیدا کند می تواند فایل های سیستم را خراب کند، یا آن ها را حذف کند و یا می تواند اطلاعات شخصی را نابود کند و حتی شاید گوشی شما را دچار سافت بریک کند (سافت بریک: اینگونه بریک شدن فقط مرتبط به نرم افزار می باشد و در این حالت گوشی روشن میشود ولی Boot-loop که اولین عنصر برای بالا آمدن رام میباشد به مشکل برخورده است و ممکن است با زدن فایل فلش مرتبط با گوشی بریک آن برطرف شده و گوشی شما Unbrick شده و همانند سابق شروع به کار کند).

بنابراین بهتر است قبل از اینکه برنامه ای درخواست دسترسی به روت را بکند از ماهیت برنامه و بدون خطر بدون آن آگاهی کسب کنید.

خداحافظی با گارانتی گوشی

بدیهی است که دسترسی به روت چیزی نیست که توسط کمپانی ها پشتیبانی شوند، در غیر این صورت ما گوشی هایی را می دیدیم که در کارخانه روت شده بودند.
همانطور که می دانیم شرکت ها مشتاق به تعویض دستگاه هایی نیستند که توسط مشتریان خود تغییر یافته اند. این موضوع شامل تغییرات سخت افزاری و نرم افزاری می شود که روت کردن گوشی شامل تغییرات نرم افزاری می شود.

همه سازندگان دستگاه های اندرویدی گارانتی گوشی شما را باطل می کنند، اگر گوشی را روت کرده باشید.

روت کردن گوشی آسان و بدون دردسر نیست

روش روت کردن برای تولیدکنندگان و گوشی های مختلف، متفاوت است. هیچ روش رسمی برای روت کردن گوشی وجود ندارد. به عنوان مثال برای روت کردن گوشی های نکسوس باید مجموعه ای از ابزارهای مختلف را دانلود کنید، سپس از دستورات CMD در کامپیوتر استفاده کنید، یا برای روت کردن گوشی های سامسونگ شما باید از نرم افزار Odin بر روی کامپیوتر استفاده کنید تا بتوانید گوشی را روت کنید. به این ترتیب دستور العمل های خاص و متفاوتی برای گوشی های مختلف وجود دارد.

البته نرم افزارهایی مانند King Root و Kingo Root و Root my Device و نرم افزارهایی مشابه وجود دارند که روت کردن گوشی را آسان تر کرده است، اما این نرم افزارها بر روی بعضی از گوشی ها به درستی کار نمی کنند و عمل روت کردن را نمی توانند به خوبی انجام دهند.

کاربری که احتیاج به روت کردن گوشی دارد، باید درک درست و مناسبی از کامپیوتر و نرم افزار ها داشته باشد، در غیر این صورت شانس بسیار بزرگی برای اشتباه کردن وجود دارد و احتمالا گوشی شما را غیر قابل استفاده می کند.

مشکل با بروزرسانی های گوشی

یکی دیگر از مشکلاتی که با روت کردن گوشی به وجود می آید این است که اپدیت های گوشی متوقف می شوند. برای مثال، شما دیگر نمی توانید گوشی خود را از طریق OTA اپدیت کنید (واژه OTA مخفف عبارت Over The Air بوده و به روشی از بروزرسانی اندروید گفته می‌شود که به طور مستقیم و از طریق ارتباط بی‌سیم توسط کمپانی منبع ارائه شده و هر کاربری بدون نیاز به استفاده از هیچ لوازم جانبی خاصی قادر به استفاده از آن خواهد بود. به منظور استفاده از بروزرسانی اندروید به روش OTA لازم است که دستگاه اندرویدی شما به شبکه اینترنت وای‌فای یا موبایل دیتا متصل باشد).

پس از روت کردن گوشی شما باید به صورت دستی اقدام به اپدیت گوشی کنید، که این روش هم  نسبتا گران و هم زمان بر و فرسایشی می باشد.

با روت کردن گوشی چه مزایایی به دست می آورید؟

هنگامی که گوشی خود را روت می کنید به شما امکان دسترسی به مناطقی از گوشی داده می شود که قبلا در دسترس شما نبوده است، حالا با این دسترسی ها چه کاری می خواهید انجام دهید؟ آیا چیزی وجود داشته است که قبل از روت کردن گوشی نتوانسته اید به آن دست یابید؟

معمولا برنامه های پرکاربردی که با روت کردن گوشی می توان از آن ها استفاده کرد، بیشتر برای دلوپرها و توسعه دهنده های اندروید و هکرها مفید است، چون برای دسترسی به فایل های سیستمی گوشی است و باید دانش کافی در این باره داشت  و برای کاربرانی که کارهای روزمره را با گوشی خود انجام می دهند و تخصص چندانی درباره ی فایل های سیستمی گوشی ندارند، مناسب نمی باشد و حتی می توان گفت برای آن ها مضر است، چون با تغییر یا حذف یک فایل سیستمی گوشی دچار مشکل خواهد شد.

البته برای کاربران عادی برنامه های محدودی وجود دارد که در صورت روت بودن گوشی کار می کنند، مثل برنامه ی لاکی پچر که برای هک بازی ها و برنامه های افلاین است و نرم افزارهای هک وای فای. ولی به نظر من روت کردن گوشی برای استفاده از این برنامه ها ارزش چندانی ندارد و به مراتب ضرر آن بیشتر از منفعت آن است.

سوال های رایج در مورد روت گوشی

آیا با روت گوشی سرعت آن افزایش پیدا می کند؟

نمی توان به طور حتمی این موضوع را تایید کرد، این که آیا بعد از روت کردن گوشی، سرعت آن افزایش پیدا می کند یا خیر، بستگی به سخت افزار گوشی شما و مقدار پردازش آن دارد، به طور طبع اگر گوشی شما دارای سخت افزار پایین باشد  بعد روت گوشی شما تغییر چندانی در سرعت گوشی مشاهده نخواهید کرد.

برای افزایش سرعت گوشی باید حتما آن را روت کرد؟

پاسخ به این سوال منفی است. راه های زیادی برای افزایش سرعت گوشی بدون عمل روت وجود دارد. هم بدون نصب نرم افزار و هم با نصب نرم افزارهای جانبی می توان سرعت گوشی و عملکرد آن را بهبود بخشید.

کارهایی که بدون نصب نرم افزار می توان انجام داد تا سرعت گوشی افزایش پیدا کند:

۱- حافظه داخلی گوشی را به طور دقیق مدیریت کنید، هرچه حافظه یک گوشی پرتر شود، کند شدن آن هم بیشتر خواهد شد.
۲- حافظه کش (Cache) گوشی را پاک سازی کنید.
۳- ویجت های غیر ضروری را حذف کنید.
۴- انیمیشن ها و جلوه های بصری اندروید را محدود کنید.
۵- آپدیت های گوشی را دانلود و نصب کنید.
۶- غیرفعال کردن همگام سازی اتوماتیک (Auto Sync).
۷- ریستارت گوشی را فراموش نکنید.
۸- اپلیکیشن های پس زمینه را غیر فعال کنید، بدین منظور دکمه اپلیکیشن های اخیر (Recent Apps) گوشی خود را فشرده و سپس آیکونی که برای حذف تمام اپلیکیشن ها از پس زمینه ارائه شده است را انتخاب کنید.
۹-  برنامه هایی که به ندرت از آن ها استفاده می کنید را متوقف کنید، برای این کار به تنظیمات گوشی و سپس مدیریت برنامه ها بروید و برنامه هایی که از آن ها به ندرت استفاده می کنید را انتخاب و گزینه Force Stop یا توقف اجباری را بزنید.
۱۰- قابلیت Doze را فعال کنید، Doze نام یکی از قابلیت هایی است که در اندروید مارشملو معرفی شد که کاربرد آن کاهش چشم گیر مصرف باتری در هنگام خاموش بودن صفحه‌ی نمایش خواهد بود. این قابلیت گوشی شما را هنگامی که به شارژر خود متصل نمی‌باشد و صفحه‌ی نمایش آن خاموش است، به حالت deep sleep  و یا یک خواب بسیار عمیق خواهد برد که در این لحظه، فعالیت‌های موجود در پس‌زمینه‌ی گوشی به کمترین مقدار ممکن خواهند رسید.

از جمله کارهایی که با نصب نرم افزار می توان انجام داد، نصب برنامه های کلینر (Cleaner) و بوستر (Booster) است

برنامه های متعددی وجود دارند که به طور اختصاصی با هدف افزایش سرعت گوشی اندرویدی طراحی شده‌اند. عموما در این اپلیکیشن ها بخش های اختصاصی برای حذف فایل های به درد نخور از حافظه گوشی، غیر فعال کردن اپلیکیشن های پس زمینه، حذف حافظه کش دستگاه، مدیریت برنامه های نصب شده روی دستگاه، خالی کردن رم گوشی و غیره ارائه می‌شود و کاربر با لمس گزینه های مربوط به هر بخش علاوه بر کاهش مصرف شارژ باتری شاهد افزایش سرعت عملکرد دستگاه هم خواهد بود.
از جمله این برنامه ها می توان از Clean Master, DU Speed Booster & Cleaner, CCleaner, Turbo Booster, App Cache Cleaner, 360 Security اسم برد.

با آمدن نسخه های جدید اندروید مانند نسخه های ۸ و ۹ دیگر نیاز به روت کردن گوشی کمتر شده است، زیرا نسخه های جدید اندروید دسترسی شما به گزینه های بیشتری را در گوشی فراهم می کند.

هدف از این پست به معنای آن نیست که شما را از روت کردن گوشی بترساند یا شما را از روت کردن گوشی منصرف کند، بلکه برخی از خطرات مربوط به خود فرآیند را برجسته می کند. در این مقاله هم دلایل منطقی برای روت نکردن گوشی بیان شد و هم فرا گرفتید همان کارهایی که با روت کردن گوشی انجام می شود (مانند افزایش سرعت گوشی) را می توان بدون روت کردن انجام دهید.

کلیک

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 88

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

چه چیزهایی به کبد آسیب میزند؟

د مه 14 , 2018
نودیها:اگر فکر می‌کنید فقط الکل برای کبد بد است، دوباره فکر کنید. چیزهایی که هر روز مرتباً می‌خورید هم عوارضی برای کبدتان دارد و میتواند به نارسایی کبدی منجر شود. شکر: نمی‌توانید بدون شکر زندگی کنید؟ آگاه باشید! کصرف زیاد شکر فرآوری شده، ریسک بیماری‌های کبد را بالا می‌برد. بنابراین […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...