خواص ترشک ایرانی

اشتراک گذاری :
نودیها : پویان پژوهشگر گیاهان دارویی : ترشک ایرانی گیاهی متعلق به خانواده علف هفت بند است که برخی منابع طب گیاهی آن را حماض نامیده‌اند. برگ‌های آن ترش مزه است، ساقه آن برافراشته و گل ها در ساقه گل دهنده پراکنده‌اند. در ترشک پتاسیم اگزالات و تارتاریک اسید وجود دارد همچنین وجود سدیم‌، پتاسیم، کلسیم و فسفر در ترکیبات آن گزارش شده است.
وی ادامه داد: ترشک ایرانی در بیشتر مناطق گسترش دارد اما هنوز بعنوان گیاه دارویی شناخته شده نیست و در اغلب روستاهای منطقه قائنات می توان آن را مشاهده کرد‌ در میان عشایر مرسوم است که از دانه‌های این گیاه استفاده می کنند. طریقه استفاده آن هم به این ترتیب است که دانه‌های این گیاه را می‌کوبند و پس از مرطوب کردن در محل درد و مفاصل می گذراند و نقش مسکن را ایفا می کند. همچنین در ناراحتی های ادراری و کلیوی و اسهال خونی کاربرد دارد.
پویان اظهار داشت: گیاه ترشک منبع ویتامین C است پس کسانی که کمبود ویتامین C دارند این گیاه می‌تواند برای آنها منبع ویتامین C باشد علاوه بر آن این گیاه آهن و فسفر کافی هم دارد‌.
وی در پایان خاطر نشان کرد: این گیاه دارویی اشتهاآور و تصفیه کننده و هضم‌کننده بسیار خوبی است و بخاطر تصفیه‌کنندگی برای کسانی که دارای جوش‌های موضعی و پوستی هستند مفید است.
باید مد نظر قرار گیرد این دارو به علت داشتن اسید اکسولید نباید زیاد به طور مداوم مصرف شود چون برای مثانه و کلیه می تواند مضر باشد.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 5

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود سخنرانی دکتر حسن عباسی "پایانی بر آغاز فتنه‌ها" ـ ۹ دی ۹۴

ج ژانویه 1 , 2016
سخنرانی دکتر حسن عباسی استراتژیست ارشد جمهوری اسلامی به مناسبت ۹ دی ماه در سال ۹۴ دانلود صوت برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 5

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...