خانم ابتکار: مردم باید با ریزگردها کنار بیایند

اشتراک گذاری :

اخبار و تحلیل ها

در شرایطی که ذرات گردوخاک میهمان ناخوانده بسیاری از شهرهای جنوبی و غربی کشور است و حتی به دلیل انجام نگرفتن اقدامات اصولی برای مهار کانون‌های تشکیل گردوغبار، این ذرات موفق به پیشروی تا آسمان پایتخت شده‌اند، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در اظهاراتی عجیب در جریان همایش روز جهانی آسم خواستار مدارای مردم با این معضل جدی زیست محیطی و کنار آمدن با پدیده گردوغبار شد.
این در حالی است که براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته و با توجه کمبود بارش‌ها در فصل زمستان و بهار، تابستان امسال به مراتب وضعیت گردوغبار بدتر از سال گذشته شده و از هم اکنون باید روزهای تابستان را خاکستری و تیره در نظر بگیریم. از سوی دیگر نفوذ ذرات گرد و خاک به دستگاه تنفسی و رسوب این ذرات در ریه افراد به‌عنوان مهم‌ترین عارضه این پدیده مطرح است که هم از کانون‌های تولید گردوغبار داخلی و هم کشورهای همسایه به ارمغان می‌آید. هم کنترل کانون‌های داخلی و هم رایزنی برای مهار نوع خارجی آن  وظیفه سازمان حفاظت محیط‌زیست است که به‌عنوان متولی صیانت از محیط‌زیست و به تبع آن سلامت جامعه، مسؤولیت سنگینی را عهده‌دار است اما در کمال ناباوری سکاندار این سازمان مردم را به کنار آمدن با این مشکل که به طور مستقیم سلامت جامعه را هدف قرار داده دعوت می‌کند. به تعبیر دیگر این اظهارنظر را می‌توان به نوعی تسلیم شدن سازمان حفاظت محیط‌زیست در برابر ذرت گردوخاک قلمداد کرد.
ارتباط ۴۰درصد بیماری‌ها با مشکلات محیطی
معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در هجدهمین همایش روز جهانی آسم با بیان اینکه آلودگی‌های زیست محیطی نقش بسیار مهمی در بروز بیماری‌ها دارد، بیان داشت: سازمان بهداشت جهانی ۳۵ تا ۴۰ درصد بیماری‌ها را ناشی از مشکلات محیطی می‌داند.
وی افزود: تضعیف و سرکوب کردن ایمنی یکی از دلایل اثرگذار بر سلامت انسان است همچنین ترکیب‌های شیمیایی که اشعه خورشید با ترکیبات ازت در هوا ایجاد می‌کند نیز در بروز آسم بسیار موثر است.
اصرار بر یک ادعای نخ‌نما
از دیگر موضوعاتی که در همایش روز جهانی آسم از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست عنوان شد به میان کشیدن دوباره موضوع بنزین پتروشیمی‌ها و ارتباط دادن آن با آلودگی هوای کلانشهرها بود. در حالی که کمیسیون اصل نود نتایج بررسی کیفیت بنزین داخلی و موضوع واردات بنزین را منتشر کرده و به صراحت ادعای سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره کیفیت بنزین داخلی را تکذیب کرده است همچنان مدیران این سازمان بر این ادعای نخ‌نما اصرار دارند.
معاون رئیس‌جمهور با تشریح وضعیت آلودگی هوا در کلانشهرها در سال‌های ۹۱ تا ۹۳ گفته است: یکی از مواردی که باعث آلودگی هوا در سال‌های ۹۱ تا ۹۳ شده بود بنزن موجود در بنزین‌های پتروشیمی بود که در دولت گذشته ارائه شده است و در دولت جدید با همکاری خوب وزارت نفت و تلاش سازمان محیط‌زیست، تولید این بنزین‌ها متوقف و از رده خارج شد.
رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست با بیان اینکه در شهرهای تهران، اراک و کرج به‌طور کامل بنزین یورو ۴ پخش می‌شود و در اصفهان هم در حال تکمیل است، عنوان کرد: باید واقع‌بینانه بگویم که تحریم‌ها مانع رسیدن ایران به بسیاری از تکنولوژی‌ها برای کنترل گازهای گلخانه‌ای است.
وی افزود: خودروهایی که از شهریور سال گذشته تولید می‌شوند با استانداردهای یورو ۴ است اما امروز متاسفانه بخشی از معاینه فنی خودروها با پرداخت پول یا بدون توجه به استانداردهای موجود انجام می‌شود.
مردم باید با مشکل گرد و غبار کنار بیایند!
جالب اینجاست که در ادامه این همایش ابتکار با بیان اینکه باید مردم در زمینه کاهش آلودگی هوا مشارکت کنند و از تردد با خودروهای شخصی در شهر بپرهیزند، گفته است: در بحث پدیده گرد و غبار، تغییر آب و هوا در شمال آفریقا و غرب آسیا، همچنین کاهش بارندگی و افزایش دما، درست نبودن الگوی مصرف آب و جنگ و درگیری در منطقه و همچنین رهاسازی مناطق کشاورزی بسیار موثر است و همین امر باعث می‌شود از سوی کشور عراق، مرزهای سوریه و بیابان‌های عربستان توفان گرد و خاک به سوی ما بیاید.
معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه خیلی از شهرهای مرزی ما و حتی شهر تهران با پدیده گرد و غبار درگیرند، تصریح کرد: باید با همکاری منطقه‌ای و سازمان‌های بین‌المللی از پدید آمدن گرد و غبار پیشگیری کنیم و این در صورتی است که فرسایش بادی خاک و الگوی غلط مصرف در کشور خودمان نیز باعث استمرار این پدیده شده است. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: در موضوع گرد و غبار هیچ مسؤولی نمی‌تواند به مردم وعده دهد که این مشکل تا چند سال آینده حل می‌شود و مردم باید با مشکل گرد و غبار کنار بیایند.
ناامیدی مردم از مدیران دولتی
سخنان ابتکار درباره کنترل پدیده گردوغبار و حل نشدن این مشکل طی سال‌های آینده که به نوعی رنگ و بوی عقب‌نشینی و تسلیم در برابر گرد و غبار را هم به همراه دارد بر موج ناامیدی از عملکرد این سازمان دامن می‌زند، چرا که تا پیش از این مدیران دولتی از انجام برنامه‌های مطالعاتی، رایزنی با کشورهای همسایه یا مالچ‌پاشی برای مهار ذرات گردوخاک وعده‌هایی را مطرح می‌کردند و این توقع را در مردم به‌وجود آوردند که به کاهش غلظت این آلاینده امیدوار باشند اما توصیه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به مدارا با گرد و خاک امید جامعه بویژه ساکنان استان‌های جنوبی و غربی را از این سازمان ناامید کرد  و اهوازی‌ها امسال هم باید با به شماره افتادن نفس‌هایشان کنار بیایند.

منبع : روزنامه وطن امروز

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 7

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

تزئین موز به شکل دولفین!!

چ مه 6 , 2015
[Show slideshow]   منبع:aftab92.mihanblog.com برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 7

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...