حسن روحانی تیم مذاکره کننده را متهم به ضعف حافظه کرد / نظر روحانی در مورد فکت شیت

اشتراک گذاری :
 آقای روحانی با اظهارات اخیر خود درباره فکت شیت ایرانی به جمع مسئولین دولتی پیوست که در این باره سخنان متناقضی را بیان کرده اند.
 در حالی که وزیر امور خارجه تاکید کرده بود برگه ای که پس ازمذاکرات در اختیار رسانه ها قرار گرفت «فکت شیت ایرانی» نیست با این حال رئیس جمهور در اظهاراتی کاملا متناقض تاکید کرد: برگه منتشر شده در لوزان سوئیس فکت شیت ایرانی است.
رئیس‌جمهور در نشست خبری پایان سفر به شیراز در پاسخ به سؤالی پیرامون انتشار “فکت‌شیت ایرانی” گفت: فکت‌شیت ایرانی قبل از آمریکا منتشر شد. شبی که تفاهم بین ایران و ۱+۵ انجام شد و بیانیه‌ای که در لوزان اعلام شد، یک ساعت قبل آن خبرگزاری‌ها فکت‌شیت ایرانی را منتشر کردند؛ همه خبرگزاری‌ها ما یک فکت شیت را اعلام کردند و همان را هم رسانه‌های خارجی اعلام کردند.
وی تأکید کرد: نمی‌دانم برخی حافظه‌شان ضعیف شده است چراکه قبل از آمریکایی‌ها ما فکت شیت خود را اعلام کردیم. بنابراین ما اعلام کردیم و روشن است، منتها برخی شبهه‌‌ای ایجاد و مسائلی را مطرح کردند، ضمن اینکه ما نظرات خود را به‌صراحت گفتیم. وزیر امور خارجه ما و رئیس سازمان انرژی اتمی به‌تفصیل نظرات ایران را اعلام کردند، حال اگر می‌خواهید مصاحبه‌های آنان را دوباره منتشر کنید تا فکت‌شیت دوم منتشر شود.
در واقع رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و دیگر اعضای تیم مذاکره کننده را به ضعیف شدن حافظه یا همان فراموشی متهم کرده چرا که اولین نفری که مدعی شد برگه منتشر شده پس از مذاکرات لوزان فکت شیت ایرانی نیست ، محمد جواد ظریف بوده است.
رجانیوز به توصیه رئیس جمهور عمل کرده و مصاجبه های وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی را در این باره مجددا منتشر می کند.
ظریف سه روز پس از توافق لوزان، در برنامه نگاه یک در این باره گفت: چیزی بنام فکت شیت ایرانی  وجود ندارد  و وزارت خارجه چیزی را منتشر نکرده  است .چند نفر از دوستان ما  یک رشته دستاوردهایی را  از این مذاکرات  نوشتند .
اما علاوه بر ظریف دیگر اعضای تیم مذاکره کننده نیز تاکید کردند که از سوی ایران ، فکت شیت منتشر نشده است.
در همین راستا  عباس عراقچی ۲۰ فروردین با تاکید بر عدم انتشار فکت شیت از سوی ایران گفت: فکت شیت چیزی است که آمریکایی‌ها منتشر کردند روایت آنها از توافقاتی است که در دور اخیر مذاکرات به آن رسیدیم. این کاملا معمول است بعد از هر مذاکرات و واقعه سیاسی، طرفین این واقعه و مذاکره، روایت خود را برای مستمعین خود می‌گویند که هر کس از زاویه خود می‌گوید چه اتفاقی افتاده و قرار است بیفتد و طبیعی است هر طرف قسمت‌هایی که مطلوبش است را برجسته‌تر بیان می‌کند.
معاون وزیر خارجه که بنابر اظهارات رئیس جمهور به فراموش کاری متهم شده است در ادامه با بیان اینکه آمریکایی‌ها این کار را به صورت مکتوب کردند و از قبل هم مقداری از آن را آماده کرده بودند، گفت: روایت خودمان که یک روایت واقعی است در صحبت‌های مفصل ظریف بیان شد. من نیز بیان کردم؛ فعلا بنای ارائه کردن “مکتوب” را نداریم ولی اگر لازم باشد چنین خواهیم کرد.
اما علی اکبر صالحی نیز از دیگر مسئولان هسته ای کشور است که علی رغم حضور در مذاکرات هسته ای ، رئیس جمهور بدون آنکه اسم وی را بیاورد او را به ضعیف بودن حافظه متهم کرده است.
صالحی ۵ اردیبهشت در برنامه نگاه یک گفت: « ما درباره بخش فنی فکت شیت را آماده و به آقای ظریف ارائه کردیم و در وزارت خارجه نیز مباحث سیاسی را به آن اضافه کردند. آقای ظریف تمام جزییات را گفتند و خودش معادل ۱۰ فکت شیت است و چیزی نبود که مطرح نشده باشد. حتما دلیل موجهی داشته که مسئولان کشور فکر کردند انتشار فکت شیت ایرانی ضرورتی ندارد. ما در شرایط حساسی هستیم و هر کس می‌تواند سوء استفاده کند. رژیم صهیونیستی و دیگرانی هستند که می‌خواهند به روند مذاکرات خدشه‌ای وارد کنند. الان مذاکرات شروع شده و وارد جزییات شده ایم و ضرورتی به انتشار فکت شیت نیست.»
بیانیه توفقنامه لوزان
رئیس سازمان انرژی اتمی ۱۸ فروردین ماه (۵ روز پس از مذاکرات لوزان) در مجلس شورای اسلامی گفت:« آقای ظریف هم در حال تهیه فکت شیت هستند که در این فکت شیت خیلی از حقایق روشن می شود».
ماجرای فکت شیت ایرانی پس از آن مورد توجه کارشناسان و نمایندگان مجلس قرار گرفت که رهبر معظم انقلاب از مسئولان خواستند مردم را در جریان مذاکرات قرار دهند.
مسئولان وزارت امور خارجه نیز در جریان حضور خود در مجلس وقتی با سئوالات نمایندگان درباره محتوای مذاکرات مواجه شدند قول دادند برای مورد قضاوت قرار گرفتن عملکرد تیم هسته ای،فکت شیت ایرانی را که حاوی جزییات مذاکرات است، منتشر کنند.
اما نکته قابل تامل آنکه رئیس جمهور خود نیز در جریان سفر به استان گیلان در تاریخ ۲۶ فروردین به صورت تلویحی در تعریضی به منتقدان از عدم ضرورت انتشار فکت شیت سخن گفته بود: «مذاکره تمام نشده که جزئیات آن منتشر شود، مذاکره آداب خودش را دارد و هنوز نمی‌توان جزئیات را منتشر کرد! »
این جمله روحانی نشان می دهد که خود وی نیز قائل به انتشار فکت شیت ایرانی نبوده است و تا تاریخ ۲۶ فروردین نیز معتقد بوده که فکت شیت ایرانی منتشر نشده اما به احتمال زیاد برای لغو پروژه سئوال از رئیس جمهور که از ابتدای هفته جاری در مجلس کلید خورده، نظرش عوض شده و با کنایه گویی به اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ، برگه منتشر شده در مذاکرات لوزان را فکت شیت ایرانی بنامد.
منبع : رجانیوز
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 16

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

چرا شهر کوفه مرکز حکومت امام زمان(عج) است؟

ی مه 3 , 2015
 مسائل مرتبط با حکومت حضرت ولی عصر (عج) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و حتی ریز‌ترین جزئیات گویای مفاهیم بسیاری است.  شنیدن این مطالب از زبان حجت الاسلام دکتر احمد رهدار، استاد حوزه و دانشگاه و رئیس پژوهشکده فتوح اندیشه خالی از لطف نیست. او در این مصاحبه، ابتدا از […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...