حرف حساب شهردار تهران : مسؤولان باید در نقش پاسخگو حرف بزنند نه اپوزیسیون

اشتراک گذاری :

سایت نودیها :  محمدباقر قالیباف در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران که در برج میلاد برگزار شد، اظهار داشت: امروز نهادها و سازمان‌های شهری در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، هنری و دیپلماسی عمومی ارتباطات گسترده‌ای با یکدیگر دارند و باید بپذیریم که شرایط حاکم بر جهان اجازه نمی‌دهد یک شهر به تنهایی و در انزوا فضایی امن، مردم‌مدار، سرشار از رفاه و توسعه یافته را برای شهروندانش ایجاد کند.

وی افزود: به این ترتیب سخن گفتن از شهرها سخن گفتن از هویت بین‌‌المللی در مختصات ملی و محلی است. آنچه ما را به یکدیگر نزدیک می‌کند نه تنها منافع، علایق و فرصت‌های مشترک است بلکه ما با چالش‌ها، موانع و مشکلات مشترکی نیز روبه‌رو هستیم.

شهردار تهران افزود: در واقع ما متصل به تنه مشترکی هستیم که روز به روز از معنای محلی آن کاسته می‌شود و بُعد مشترک بین‌المللی آن افزوده می‌شود وبه همین نسبت هم ریسک‌ها و مخاطراتی که ناشی از عملکرد انسانی ما است ابعادی گسترده‌تر از سطوح محلی می‌‌‌یابد.

قالیباف افزود: در این میان تبعیض‌های برآمده از سرمایه‌داری خود را به اشکال مختلف بروز می‌دهند و دیگر نمی‌توان از دو تیپ کلاسیک شهرهای توسعه یافته و شهرهای در حال توسعه سخن گفت. شرایط به گونه‌ای است که همه جهان با هم در حال توسعه هستند و چالش‌های و مشکلات آن را هم به صورت همزمان لمس می‌کند.

وی گفت: هر شهر جهان اولی در دل خود یک شهر جهان سومی دارد که با مشکلات آلودگی محیط زیست، بیکاری، ازدحام جمعیت، گرسنگی، بیماری، سوءتغذیه و مرگ و میر کودکان به میزان زیاد دست به گریبان است.

شهردار تهران گفت: از طرف دیگر در شهر جهان سومی یک شهر جهان اولی و پیشرفته که دارای ارتباطات در سطح جهانی و تکنولوژی باشد وجود دارد و این حکایت از شکاف بزرگ و چالش اساسی است که میان این دو جهان وجود دارد کما اینکه امروز دیگر چیزی به نام امنیت، ثروت، صلح و رفاه ملی و منطقه‌ای وجود ندارد امروز ما باید از صلح جهانی صحبت کنیم، از امنیت جهانی صحبت کنیم و از رفاه و توسعه جهانی.

قالیباف گفت: ناامنی، محدودیت‌های اکولوژیکی، عدم دسترسی به فرصت‌های برابر و نظایر آن جوامع محلی را در موقعیتی قرار داده است که ساکنان آنها را تشویق به مهاجرت به سوی مناطقی می‌کند که تصور می‌شود فرصت‌های بیشتری در دسترس شهروندان قرار می‌دهد.

وی بیان داشت: این خود زمینه و بستر رشد نامتوازن شهری در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و شکل‌گیری وضعیتی از ناپایداری در بسیاری از کلانشهرها فراهم می‌آورد.

شهردار تهران ادامه داد: واقعیت آن است که این وضعیت نامتوازن و ناپایدار خود زمینه‌ای بر طیف وسیعی از معضلات و آسیب‌هاست که نتیجه نهایی ‌آن افت کیفیت زندگی شهری و در خطر قرار گرفتن کرامت انسانی شهرنشینان است.

قالیباف گفت: مهاجرت ناشی از وضعیت ناپایدار سکونتگاه‌های محلی امروز دیگر محدود به مرزهای ملی نیست. واقعیت امروز خاورمیانه و موج عظیم مهاجرت ناشی از آن به کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که در دنیای به هم پیوسته امروز تا چه حد سرنوشت جوامع به هم گره خورده است. در اینجا نیز شاهد یک چرخه فساد و مخرب هستیم. ناامنی شدید کشورهایی مانند سوریه و عراق که خود محصول در هم‌تنیدگی ویژگی‌های محلی با مداخله مخرب خارجی است شهروندان این کشورها را به مهاجرت به سوی کشورهای اروپایی سوق می‌دهد.

وی ادامه داد: مهاجرت این گروه‌های انسانی در شرایط امروز به کشورهای اروپایی معنایی جز شکل‌گیری گروه‌های حاشیه‌ای جدید ندارد.

شهردار تهران افزود: ناتوانی کشورها و شهرهای میزبان در پذیرش و ادغام گروه‌های مهاجر باعث شکل‌گیری احساسی از تبعیض و سرخوردگی در مهاجران خواهد بود.

قالیباف بیان داشت: این خود بستر رشد معضلی به نام تروریسم و پیوستن جوانان نسل دومی مهاجران به گروه‌های تروریستی است.

وی گفت: افزایش حملات تروریستی خود بهانه‌ای به دست گرایش‌های دست راستی می‌دهد که خواهان مداخله بیشتر و سیاست مشت آهنین شود و این چرخه فساد ادامه می‌یابد.

شهردار تهران افزود: دیگر همه ما دریافته‌ایم که هر قدر فقیران جهان فقیرتر شوند ثروتمندان جهان احساس ناامنی بیشتری خواهند کرد. هر قدر مردم فقیر دنیا ناامیدتر شوند جمعیت مهاجر شهرهای ثروتمند جهان بیشتر می‌شود و مشکلات این شهرها بیشتر.

قالیباف یادآور شد: اقتصاد شهری به عنوان نقطه تقاطع علم اقتصاد و جغرافیا در همین بستر متولد می‌شود و مدیریت شهری نیز به عنوان متولی اداره اقتصاد شهر در همین بستر اهمیت می‌یابد. این نقش در کشاکش رقابت جهانی برای جذب سرمایه‌های مالی، فیزیکی و انسانی برای توسعه هر چه بیشتر شهرها اهمیتی دو چندان یافته است.

وی گفت: باید به اطلاع برسانم گذار از شهرداری به عنوان سازمانی که صرفاً محصول  ارائه خدمات و تأمین مالی اداره شهر است به نهادی که راهبری،‌ توسعه اجتماعی و اقتصاد شهری را بر عهده دارد گام مهمی بوده که در راستای توسعه اجتماعی شهر تهران در ۱۰ سال اخیر برداشته شده است به نحوی که ۴۰ درصد زیرساخت‌های شهری تهران تنها در دهه اخیر ایجاد شده است.

شهردار تهران اظهار داشت: بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد مبالغی که باید برای کم کردن شکاف زیرساخت در شهرها هزینه شوند حدود ۴ تریلیون دلار در سال فراتر از آن است که دولت‌ها بتوانند صرفاً از طریق افزایش مالیات‌ها تأمین نمایند این بدان معناست که باید با اتخاذ راهکارهایی سرمایه‌گذاران خصوصی را تشویق به این عرصه کند.

قالیباف گفت: تهران نیز برای تأمین نیازهای توسعه‌ای خود در همه حوزه‌ها و خصوصاً همکاری در حوزه کاهش فقر آماده است تا از مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی استقبال کند.

وی گفت: ما آمادگی آن را داریم با ایجاد پیوندهای اقتصادی به بخش خصوصی،‌بین‌المللی فصل جدید از همکاری‌های فرامنطقه‌ای را شروع کنیم. آینده شهر تهران از نظر رشد همه‌جانبه شهری می‌تواند الگویی برای بسیاری از شهرهای بزرگ جهان باشد و به همین دلیل قصد داریم به سمت توسعه همکاری‌های خود با دیگر شهرها حرکت کنیم به امید آنکه جهان شاهد شهرهایی امن،‌ توسعه‌یافته، سالم و انسان‌محور باشد.

شهردار تهران در بخش دوم از سخنان خود، گفت: یکی از موضوعات مهم موضوع حمل‌ونقل است که از یک روستا تا کلانشهرهای بزرگ در این زمینه با مشکل مواجه هستیم.

قالیباف یادآور شد: بیش از یک دهه توفیق خدمت در این بخش را داشته‌ایم در چالش حمل‌ونقل عمومی اقداماتی را انجام داده‌ایم.

وی یادآور شد: حوزه حمل‌ونقل عمومی بسیار مهم و کلیدی است ولی حمل‌ونقل در تهران تا سال ۸۲ و ۸۳، ۳۵ کیلومتر مترو در شهر تهران به بهره‌برداری رسیده بود ولی امروز بیش از ۱۱۰ کیلومتر مترو ساخته شده است و ان‌شاءالله تا پایان سال آینده تهران ۳۰۰ کیلومتر مترو بهره‌برداری شده خواهد داشت.

شهردار تهران گفت: روزی که شهر تهران را تحویل گرفته‌ایم ۹.۲ فضای سبز به ازای هر نفر بوده است ولی امروز به ازای هر نفر در شهر به بیش از ۱۵ درصد رسیده است.

قالیباف بیان داشت: تعداد پارک‌ها از ۱۱۲۰ به ۲۳۰۰ پارک و فضای سبز رسیده است.

وی به شهر هوشمند اشاره کرد و گفت: روزی که شهر را تحویل گرفته‌ایم شهر فقط ۷۵ کیلومتر فیبر نوری داشت و هیچ سیستم هوشمندی نیز در حوزه IP در شهرداری وجود نداشت ولی امروز بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر در شهر فیبر نوری است.

شهردار تهران خبر داد با مصوبه امسال شورای شهر تهران ۱۴۰۰ کیلومتر فیبر نوری به ۲۴۰۰ کیلومتر افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: در ۵۰ سال گذشته تهران طرح جامعی در حوزه شهرسازی نداشته است و حتی در دهه ۷۰ که طرح جامعی را برای شهر نوشتند آن طرح را در کشوی میز گذاشتند و در آن را نیز بستند.

قالیباف افزود: افتخار این است که در ۱۱ سال گذشته در شهر تهران طرح جامع نوشته شد و به تصویب شورای عالی شهرسازی رسید و بر  اساس آن نیز طرح تفصیلی نوشته شد.

شهردار تهران گفت: ما تلاش کردیم که شهر تهران را که در گذشته می‌گفتند این شهر دو قطبی است تغییر دهیم. ما مدعی نیستیم جنوب شهر را مانند شمال شهر می‌کنیم و از این ادعاها نکرده‌ایم ولی گفتیم در شهر تهران اجازه نمی‌دهیم این دو قطبی بیش از این افزایش یابد.

وی گفت: بعد از ۴ دهه مسؤولیت که در سطوح مختلفی داشته‌ام که از رعیتی تا به اینجا ادامه داشته است در ارتباط با شهر تهران باید پاسخگو باشم؛ خوب نیست ما به عنوان مسؤول در نقش اپوزیسیون حرف بزنیم و ما باید در نقش پاسخگویی حرف بزنیم و بگوییم چه کردیم.

قالیباف بیان داشت: واقعیت طرح این است که از زمانی که قانون شوراها در مجلس به تصویب رسید چه از بُعد قانون و چه از بُعد حمایت و همینطور بعد از دوران دفاع مقدس و از ابتدای دهه ۷۰ که کشور به سمت سازندگی حرکت کرد و توسعه را در پیش گرفت تا به امروز با همه لطف‌های تمامی دولتها هرچه که دیده‌ایم جز تضعیف شوراها و شهرداری چیزی نبوده است.

شهردار تهران افزود: هر روز اختیارات شوراها و شهرداری‌ها را کاهش می‌دهند و هر روز سهم مدیریت شهری از بودجه‌ها رو به کاهش است و بعضی از شهرهای ما توانایی پرداخت حقوق کارکنان ما را ندارند.

وی با اشاره به اینکه بنده قصد سیاسی صحبت کردن را ندارم، گفت: تا زمانی که به جای پاسخگویی در حوزه اپوزیسیون صحبت کنیم مشکلی از ما حل نخواهد شد.

فارس

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 15

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

اشرافی‌گری یعنی مدیری که با یقه بسته و ته‌ریش برای خودش حقوق ۱۰۰ میلیونی بنویسد

پ جولای 21 , 2016
سایت نودیها :  حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست سالانه دفتر تحکیم وحدت که در حسینیه جماران برگزار شد، در رابطه با موضوع «تقابل انقلابی‌گری و اشرافی‌گری»، گفت: برای پرداختن به این بحث یکی از راه‌های بسیار خوب بازخوانی سخنان امام(ره) است. متأسفانه برخی‌ها از سخنان […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...