حال و روز جوانان “مانکن‌پسند”

اشتراک گذاری :

نودیها:بازار رسیدن به وزن ایده آل و تناسب اندام در فضاهای مجازی بسیار داغ بوده و کافی است کلمه “لاغری” را در اینترنت سرچ کنید تا با سیل عظیم و عجیب و غریب انواع رژیم‌های لاغری که در برخی مواقع بطور رایگان و تضمین شده ارائه می‌شوند، روبرو شوید.

شاید اصطلاحاتی چون رژیم کانادایی، جنرال موتورز، قهوه ۱۵ روزه و انواع رژیم‌های دیگری که وعده لاغری و رسیدن به تناسب اندام را در کوچک‌ترین زمان ممکن به شما می‌دهند و برای هر سن و توده بدنی مناسب عنوان می‌شوند، برای شما نیز آشنا باشند.

تب مانکن شدن به همراه انواع عمل‌های زیبایی امروزه در بین دختران جوان شدت گرفته است. کافیست طالب لاغری آن هم در کوتاه‌ترین زمان ممکن باشید؛ در چنین شرایطی دیگر مهم نیست رژیم توصیه شده چقدر مبنای علمی داشته و فرد یا افرادی که آن را توصیه کرده‌اند از صلاحیت لازم برخوردار باشند!

وقتی تقاضا زیاد شود طبیعی به نظر می‌رسد که پای عرضه‌های قلابی و غیرمعقول برای برآورد نیازها به میان آید اما قدری تأمل و دقت کافی است تا بدانید راهی که در پیش گرفته‌اید به کجا ختم می‌شود.

لاغری یا از دست دادن سلامتی؟

بسیاری از افراد علیرغم توصیه متخصصان تغذیه و رژیم‌درمانی و هشدارهای خبرنگاران پزشکی رسانه‌ها مبنی بر اینکه نباید بدون مشورت با پزشک متخصص از رژیم‌های تک‌ماده‌ای برای کاهش وزن آن هم در مدت زمان کوتاه استفاده کرد؛ همچنان به راه خود ادامه می‌دهند و اصرار دارند تا با استفاده از این نوع دستورالعمل‌های غیرعلمی خود را خوش‌اندام کنند.

ربابه شیخ‌الاسلام متخصص اپیدمیولوژی و رییس انجمن غذا و تغذیه حامی سلامت ایران ضمن خطرناک اعلام کردن این نوع رژیم‌های غیراصولی برای سلامت جسم و روان افراد اظهار داشت: عده‌ای از افراد سودجو برای کسب درآمد و رسیدن به مقاصد خود حتی از سلامت انسان‌ها هم عبور می‌کنند؛ بنابراین مردم باید آگاهی لازم را داشته باشند که برای کاهش یا افزایش وزن حتماً از متخصصان و کارشناسان علوم تغذیه مشاوره بگیرند.

وی با بیان اینکه متخصصان و کارشناسان این حوزه سال‌ها در مورد تغذیه و رژیم‌درمانی تحصیل کرده و آموزش‌های لازم را دیده‌اند، ادامه داد: یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی کاملاً به عوارض جسمی و روانی رژیم‌های غذایی نامناسب آشنا بوده و بر طبق اصول علمی و شاخص توده بدنی افراد به آن‌ها رژیم غذایی می‌دهد.

به گفته این متخصص، رژیم‌هایی که وعده لاغری کوتاه‌مدت و تضمینی را به افراد می‌دهند تنها ادعایی بیش نیستند و شاید در کوتاه‌مدت مشکل فرد را حل کنند اما عوارض آن‌ها گاهی اوقات غیرقابل بازگشت بوده و گاهی هم ممکن است سال‌ها زمان لازم باشد تا یک متخصص تغذیه بتواند سلامت از دست رفته فرد را به او بازگرداند.

قطره‌قطره جمع گردد وانگهی بیمار شود

اغلب اوقات افراد متوجه نمی‌شوند تغییرات ناگهانی که در وضعیت جسمی و روانی آن‌ها رخ داده ناشی از چیست. ریزش مو، حذف یا کاهش حجم عضلات، لرزش اندام‌ها و کاهش توان جسمی و روانی از جمله دستاوردهای رژیم‌های کوتاه‌مدت لاغری است که گریبان فرد را گرفته و رها نمی‌کند.

شیخ‌الاسلام با اشاره به اینکه در موارد متعدد عوارض خطرناکی از این نوع رژیم‌های غیر علمی مشاهده شده که نه تنها جسم بلکه سلامت روان افراد را هم با مشکل مواجه کرده است، تصریح کرد: کسانی که به دنبال رژیم‌های لاغری هستند باید بدانند همانطور که وزن ذره‌ذره زیاد شده و فرد متوجه نمی‌شود؛ کاهش آن هم باید در درازمدت و با مشاوره صحیح انجام شود تا عوارض جسمی و روانی برای فرد نداشته باشد.

وی با اشاره به تبلیغات اغواکننده رژیم‌های لاغری در اینترنت اضافه کرد: با رشد فضای مجازی و گسترش شبکه‌های اجتماعی شاهد دخالت روزافزون افراد سودجو در حیطه‌های مختلف پزشکی هستیم، به طوری که حتی برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج نیز راهکارها و رژیم‌های عجیب و غریبی در اینترنت ارائه می‌شود که هیچ‌کدام پایه و اساس علمی ندارد و افراد هم از سر درماندگی و استیصال به آن‌ها روی می‌آورند.

این متخصص اپیدمیولوژی تغذیه در ادامه توضیحاتش گفت: بدن انسان از میلیون‌ها سلول که نیاز متفاوتی دارند، تشکیل شده است؛ بنابراین عقل سلیم حکم می‌کند با یک نوع ماده غذایی و چند نوع میوه و سبزی نمی‌توان نیاز متنوع سلول‌های متفاوت بدن را تأمین کرد.

وی بیان کرد: زمانی که نیاز سلول‌های بدن با یک ماده غذایی یا یک نوع میوه و سبزی تأمین نشود، فرد دچار بیماری شده و عوارض ناشی از مصرف تنها یک نوع ماده غذایی در بدن پدیدار می‌شود؛ بنابراین اگر نسبت به نیازهای بدن آگاهی داشته باشیم هیچ‌گاه حاضر نمی‌شویم سلامت خود را ذره‌ذره از دست دهیم.

تنوع لازمه حتی در خوردن

تنوع‌طلبی از جمله خصوصیاتی است که در همه انسان‌ها وجود دارد و محدود به پوشش و گردش نمی‌شود بلکه رعایت این اصل در مصرف مواد غذایی تا حد زیادی به سلامت جسم و روح افراد کمک می‌کند.

شاید باور کردن این مسئله سخت باشد که راز رسیدن به وزن ایده آل و داشتن اندامی زیبا در مصرف مواد غذایی متنوع است، نه محدود کردن بدن به استفاده از یک ماده غذایی در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت.

شیخ‌الاسلام با تأکید بر اینکه مهم‌ترین اصل تغذیه، شناخت نیازهای غذایی بدن است، گفت: بهترین راه اطمینان از تعادل و تنوع در غذای روزانه استفاده از هر چهار گروه اصلی غذایی است که شامل انواع میوه و سبزی، گوشت و  لبنیات می‌شود اما کالری آن‌ها باید به اندازه باشد که این مشخصه را یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی برای افراد معین می‌کند.

وی ضمن هشدار به اینکه نباید خودسرانه و بدون مشورت با افراد ذیصلاح به سراغ رژیم‌های لاغری وسوسه‌انگیز رفت، یادآور شد: برای داشتن وزنی ایده آل و جسم و روح سالم باید همه نوع مواد غذایی را به اندازه مصرف کرد و از رژیم‌هایی که تنها یک ماده غذایی را آن هم در بازه زمانی کوتاه به افراد توصیه می‌کنند، خودداری نمود.

فرهنگ

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 26

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود نماهنگ گوش بکنید داره میاد/مرحوم سید جواد ذاکر

چ فوریه 15 , 2017
دانلود روشنگری برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 26

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...