جلیلی در دانشگاه امیرکبیر: مناسبات بر پایه باج‌خواهی نیست که بگویند: این ۴ امتیاز را بگیرید و این ۲ سانتریفیوژ را از بین ببرید

اشتراک گذاری :

 سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در نشست خبری در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر مسائلی را در خصوص مناسبات جدید جهانی و دیدگاه برخی از کشورها در این زمینه مطرح کرد.

وی با بیان اینکه بحث خدا و کدخدا یک بحث قدیمی است و به تاریخ انبیا برمی‌گردد، ریشه این بحث را باعث اختلاف دو رویکرد خدامحور و کدخدایی‌محور دانست و گفت: در دنیا همواره شاهد تقابل و رویارویی این دو رویکرد بوده‌ایم و جاهلیت این است که غیر از خدا فردی را با تمام ضعف‌ها جای او قرار دهیم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: جاهلیت مدرن این است که کدخدایی غیر از خدا باید در موضع ربوبیت جامعه قرار گیرد و در سند استراتژیک آمریکا که در سال ۲۰۱۵ با مقدمه اوباما نوشته شده است، روح این دیدگاه را ملاحظه می‌کنیم.

** مناسبات دنیا بر پایه باج‌خواهی نیست که اعلام کنید: این ۴ امتیاز را بگیر و این دو سانتریفیوژ را از بین ببر

جلیلی در ادامه با اشاره به اینکه چنین دیدگاهی باعث می‌شود که کشوری ۵۰ روز خاک کشور دیگری را به دست گیرد و در آن کشتار انجام دهد، یادآور شد: مناسبات دنیا بر پایه باج‌خواهی نیست که شما اعلام کنید: “این ۴ امتیاز را بگیر و این دو سانتریفیوژ را از بین ببر” باید حقوق ملت‌ها قابل توجه قرار گیرد و این‌گونه نیست که مناسباتی تعریف شود و بگویند: حقوق ملت همین چیزی است که ما تعریف می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه دشمن متوجه شده است که قدرتی که ملت ایران دارد از جنس دیگری است، ادامه داد: وقتی آنها اراده می‌کنند که شاه بماند ملت ایران می‌گوید که شاه باید برود و شاه می‌رود و وقتی ملت اراده می‌کند که باید هسته‌ای انجام شود، هسته‌ای می‌شود و در این مسیر شهدای بزرگواری مانند شهریاری، علی‌محمدی، رضایی‌نژاد و احمدی روشن به شهادت می‌رسند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: خیلی از کسانی که رفتند و با کدخدا ساختند، دیدید که چه بر سرشان آمد. اتحاد جماهیر شوروی با این کشورها همراه شد اما این کشور را تجزیه کردند و از او خواستند حمایت خود را از کشورها و ظرفیت‌های منطقه‌ای‌اش کوتاه کند و نتیجه این همراهی این شد که گفتند اولاً باید روسیه به سه کشور تبدیل شود و ناتو به‌سمت شرق توسعه یابد. بر همین اساس روسیه را از کشورهای عضو جی‌۸ خارج کردند و تحریم‌های مختلفی را برای او در نظر گرفتند.

وی با بیان “آنها می‌خواهند مردم ما از دستاوردهای بزرگ و داشته‌های مهم خود منصرف کنند و به‌دنبال این هستند که ملت ایران را از اصل مبارزه منصرف کنند” گفت: برای این کار ۱۷۰ شبکه ماهواره‌ای ایجاد کردند زیرا فهمیدند از طریق نظامی نمی‌توانند تسلط پیدا کنند و به‌دنبال راهکارهای نرم و رسانه‌ای هستند.

** چارچوب‌های نظام باید رعایت شود

وی در پاسخ به سوالی درباره بازرسی از مراکز نظامی و اظهارات امروز ظریف و عراقچی و اینکه آیا این اظهارات عبور از خطوط قرمز نیست گفت:‌من این مطلب را از شما شنیدم رهبری خطوط قرمز را مشخص می‌کند هر کشوری اصول و چارچوبی دارد که در آن چارچوب ارزشها ومنافع خود را تعریف کرده و از آنها خارج نمی‌شود لذا دولت‌ها و دستگاه‌ها تامین منافع کشورها در همان چارچوب هستند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه طی ۶ سالی که با طرف مقابل مذاکره می‌کردم طرف‌های مقابل به دلیل تغییر دولت‌ها عوض شده بودند، گفت: در حالی که برخی دولت‌های پای کار آمده با شعار تغییر پای کار آمده بودند و حزب رقیب آنها طرف مقابل ما بود اما در این گفت‌وگوها مواضع ما تغییر نکرد بود و سخنان آنها در چارچوب تعریف شده قبلی بود.

جلیلی با اشاره به اینکه رهبری در فرمایشات ۲۱ اردیبهشت ماه خود ۶ خواسته را مطرح کردند گفت: حفظ دستاوردهای هسته‌ای و عدم توقف پیشرفت هسته‌ای و عدم بازرسی از مراکز نظامی از جمله این خواسته‌ها بود. اینکه ملتی اجازه ندهد دانشمندان آن بازجویی شوند ارزش است و ملت ایران پای آنها خواهد ایستاد.

وی یادآور شد: این اصل مطلق ولایت فقیه و مدل شکل گرفته است که به این مناسبات اجازه نمی‌دهد ذره‌ای به حقوق ملت تعرض شود. دفاع از امنیت نیز در همین مسیر است. اینکه رهبری می‌فرمایند اجازه بازرسی از مراکز نظامی را نمی‌دهیم نیز به خاطر دفاع از امنیت کشو راست و به همین دلیل است که امنیت ایران امروز امنیتی ستودنی و مثال زدنی است و حاصل هوشیاری رهبری انقلاب است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی می‌گویند ما مذاکره می‌کنیم و از این طریق برای مبارزه آمادگی پیدا می‌کنیم آیا این حرف درستی است گفت: ما از یک حقانیت و منطق روشنی برخورداریم و آن را قابل دفاع می‌دانیم گفت‌وگو می‌کنیم به خاطر این به حقانیت خود اعتقاد داریم و می‌خواهیم بگوییم که حرف آنها غلط است. البته مبنای گفت‌وگوی ما دفاع از حقوق ملت است و نباید این موضوع برعکس شده و طرف مقابل بخواهد این اهرم را در مذاکره از ما بگیرد.

جلیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به نظر شما درست است که از مردم انتظار آرمانگرایی داشته باشید و از سوی دیگر  اعلام کنید به خاطر مردم حاکمیت باید در مواقعی از آرمان‌ها عقب‌نشینی کند، یادآور شد: اگر در جاهایی مشکل و نارسایی و نگرانی است باید به آنها توجه کرد و دید که کدامیک از این مسائل و مشکلات به دلیل آرمانگرایی و کدامیک به دلیل ضعف است. البته اگر بررسی کنیم می‌بینیم بسیاری از موفقیت‌های و پیروزی‌های ما زمانی به دست آمد که ما براساس آرمان عمل کردیم که مهمترین آنها دفاع مقدس بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد همه مسائل حول دادن امتیاز  و گرفتن امتیازی دیگر است شما خودتان نیز در آلماتی ۲ می‌خواستید سوخت ۲۰ درصد را بدهید و در برابر آن ۲ تحریم برداشته شود پس در اصل موضوع تفاوتی وجود ندارد، ادامه داد: غرب اینگونه عنوان می‌کند که ما باید بیاییم صحبت کنیم تا بخشی از سهم ما را به ما پرداخت کنند. البته دفاعی که حق هسته‌ای می‌کنیم تنها دفاع از حق هسته‌ای نیست بلکه دفاع از تمام حقوق است. دشمن اگر بتواند بر یک حق ما اختلال ایجاد کند با همان بهانه در همه حقوق ما دخالت خواهد کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به مذاکرات قبلی ایران با ۱+۵ گفت: در زمان آقای لاریجانی این چند کشور می‌گفتند ما می‌خواهیم با شما مذاکره کنیم در آن زمان بحث این بود که آنها چه کاره هستند که می‌خواهند در این موضوع با ما بحث کنند و در عین حال به ما می‌گفتند در فعالیت هسته‌ای شما مشکلات اساسی وجود دارد ما به آنها گفتیم مان عضو ان‌پی‌تی هستیم و با اختیار خود در این مناسبات قرار گرفته‌ایم. طبیعی است هر عضوی یکسری حقوق و تکالیفی دارد که باید متوازن باشد، همه بحث ما این است که ما قبول نمی‌کنیم یک استثنا باشیم یعنی حقوق کمتری در اجرای تکالیف بیشتری برای ما مدنظر قرار گیرد.

جلیلی گفت: آنها ادعا می‌کردند که آژانس مسئولیت دارد و باید این مشکل شما را آژانس حل شود و این بود که مدالیته‌‌ای را نوشتیم که در آن ۶ مسئله مدنظر بود و ما اعلام کردیم یک بار برای همیشه هر چه مسئله است بگویید که حل کنیم و براساس همین مدالیته در حالی که قرار بود این مشکل در عرض ۱۸ ماه حل شود در عرض ۶ ماه حل شد که البته عده‌ای می‌گفتند آن زمان بیانیه خوانده شد در حالی که این ۶ مسئله حل شد و بعد از اینکه آژانس اعلام کرد که این ۶ مسئله حل شده است قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شد.

وی با اشاره به اینکه پس از اینکه دیدند مسائل حل شده است بار دیگر اعلام کردند که می‌خواهیم گفت‌وگو کنیم و این شد که ایران بسته پیشنهادی خود را ارائه کرد و قرار شد بر سر  موضوعات مشترک حرف بزنیم. مثلا در آن بسته اعلام کردیم که نگرانی از بمب اتم مسئله مشترک است و شما نیز باید قدم‌هایی را در این زمینه بردارید. طرف مقابل هنگام روبرو شدن با بسته پیشنهادی ایرن در موضع انفعال قرار گرفت و بر همین اساس سولانا بسته پیشنهادی دیگر را ارائه کرد و ما اعلام کردیم می‌توانیم بر سر مشترکات دو بسته گفت‌وگو کنیم.

وی یادآور شد:‌آمریکا که گفته بود تا زمانی که ایران قطعنامه‌ها را اجرا نکند در مذاکرات شرکت نمی‌کند با سراسیمه در مذاکرات حاضر شد و در همین دور از گفت‌وگوها اعلام کردیم که تبادل سوخت می‌تواند در ذیل این همکاری‌ها قرار گیرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در ادامه با اشاره به دستیابی ایران به غنی‌سازی ۲۰ درصد گفت: در سال ۸۸ سوخت ۲۰ درصدی راکتور تهران در حال اتمام بود و یکی از مصارف این راکتور تامین دارو برای هزاران بیمار بود. در آن مقطع به طرف‌های مذاکره اعلام کردیم که ما به سوخت ۲۰ درصد نیاز داریم اما طرف مقابل براساس زیاده‌خواهی‌های خود از این نیاز به عنوان اهرم فشار استفاده کرد و بر همین اساس این مسئله سبب شد که سوخت ۲۰ درصد در داخل کشور تولید کنیم. ما به آنها اعلام کردیم رسیدن ما به این جایگاه به دلیل رویکرد خود شما بوده است.

جلیلی با اشاره به اینکه براساس ام‌پی‌تی غنی‌سازی و داشتن چرخه سوخت حق هر کشوری است، گفت: البته سوخت باید زیر نظر فعالیت آژانس و براساس مصارف صلح‌آمیز باشد.

وی در همین زمینه افزود: پس از تامین نیاز ایران در زمینه سوخت ۲۰ درصد از ما خواستند این فرآینده ادامه پیدا نکند و ما گفتیم این مسله می‌تواند در چارچوب همکاری‌های دو طرف دیده شود و کسی نباید برای ما تعیین تکلیف کند. البته شما باید تحریم‌ها را بردارید و همکاری‌ها در این زمینه متوازن باشد. که پاسخ آنها رفع ممنوعیت صادرات محصولات پتروشیمی بود که صاحبان پتروشیمی در نشستی اعلام کردند ما در منطقه مشتری کافی داریم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در پایان با اشاره به اینکه همکاری‌ها در اینگونه مذاکرات باید گام به گام و متوازن باشد گفت: از نظر ما حق و بخصوص حق هسته‌ای قابل گفت‌وگو نیست چیزی که به اندازه هسته‌ای دارد این است که دشمن به این ادراک برسد که ما در دفاع از حق‌مان جدی هستیم همانگونه که در دفاع از تمامیت ارضی خود آن را نشان دادیم.

منبع : خبرگزاری تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 12

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

فقط آقایان بخوانند!

د مه 25 , 2015
یک جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار با اشاره به اینکه مردان در معرض خطر بزرگی خوش خیم پروستات هستند، گفت: بزرگی خوش خیم پروستات معمولا تا قبل از ۵۰ سالگی علامتی از خود نشان نمی‌دهد. دکتر شهریار امیرحسنی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پروستات یک غده فرعی […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...