جان کری : توافق وین، دست آمریکا را برای مقابله با ایران بازتر می‌کند !

اشتراک گذاری :

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ با رویترز گفت: ما حتی نیازی نیست به شورای امنیت برویم. آمریکا می‌تواند به صورت یکجانبه تحریم‌های ایران را بازگرداند.
کری در حالی‌که کشورش لقب تنها جنایتکار هسته‌ای جهان را یدک می‌کشد، در ادعایی مضحک گفت: ایرانی‌ها در یک دوره‌ای به دنبال سلاح هسته‌ای بودند و ما این را به روشنی می‌دانیم، کما اینکه در سال ۲۰۰۳، مچ آنها را در پارچین گرفتیم!
این ادعا در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در طول ۱۲ سال نظارت، هیچ نشانه‌ای از استفاده غیرصلح‌آمیز هسته‌ای در کشورمان به دست نیاورد.
وی افزود: قفل‌های الکترونیک و دستگاه ارسال امواج رادیویی برای اطمینان بیشتر در تأسیسات هسته‌ای ایران نصب خواهد شد.
وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: برخی می‌گویند ایران از محل رفع تحریم‌ها، ۱۵۰ میلیارد دلار به دست می‌آورد در حالی که میزان واقعی این رقم، ۵۰ تا ۵۵ میلیارد دلار است.
کری تصریح کرد: آنها فقط باید ۲۰۰ میلیارد دلار در صنعت نفت‌شان سرمایه‌گذاری کنند تا به جایی که ۵ سال پیش بودند بازگردند.
وی تاکید کرد اگر از توافق عقب بکشیم، دیگر دلار، ارز اصلی دنیا نخواهد بود.
وزیر خارجه آمریکا افزود: تحریم‌های تسلیحاتی مرتبط با بازگشت تحریم‌ها نیست. بلکه مرتبط با مجموعه دیگری از تعهدات است. بنابراین آنها با نقض بخش تسلیحاتی آن، مرتکب «نقض عمده» توافق هسته‌ای (که موجب بازگشت تحریم‌ها می‌شود)، نشده‌اند.
کری در ادامه گفت: حتی اگر امکان بازگشت تحریم‌های سازمان ملل وجود نداشته باشد، اگر ایران تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی را نقض کند، آمریکا «ابزارهای کافی (برای عکس‌العمل) در اختیار» خواهد داشت.
با توافق هسته‌ای
دستمان برای مقابله
با ایران بازتر است
وی تصریح کرد: خارج از این توافقنامه، قطعنامه مشخصی وجود دارد که ارسال تسلیحات از سوی آنها به حزب‌الله را منع می‌کند. قطعنامه مشخص و جداگانه‌ای وجود دارد که آن‌ها را از ارسال سلاح به شبه نظامیان شیعه در عراق منع می‌کند.
وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: با داشتن توافق هسته‌ای، دستمان برای مقابله با ایران در حوزه دیگر اختلافاتمان با این کشور، بازتر خواهد بود.
گفتنی است این موضع جان کری حاکی از نوع نگاه آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران است که برخلاف جریان ذوق زده داخلی، واشنگتن توافق وین را ابزاری برای تقابل بیشتر با ایران در حوزه های دیگر می داند. اظهارات جان کری درباره بازتر شدن دست آمریکا برای تقابل با ایران، بواسطه توافق هسته ای در حالی است که آمریکا در حوزه های مختلف در برابر جمهوری اسلامی شکست خورده و به اهداف خود نرسیده است.
به گزارش فارس، «جان کری» در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس» نیز گفت: به ایران اعتماد نداریم.
کری افزود: ایران برای اینکه به هرگونه کاهش تحریم‌هایی دست یابد باید برنامه هسته‌ای خود را به گونه قابل توجهی کاهش دهد، هسته‌ رآکتور تولید پلوتونیوم خود را نابود کند،‌ تقریبا همه اورانیوم غنی شده خود را به خارج از کشور انتقال دهد و برنامه هسته‌ای خود را تا ۱۵ سال با ذخایر اورانیوم با غلظت پایین ۳۰۰ کیلوگرم نگه دارد.
توافق هسته‌ای
موثرتر از گزینه نظامی
روزنامه «واشنگتن تایمز» در گزارشی اعلام کرد: بیش از ۳۰ ژنرال و افسر عالی‌رتبه بازنشسته آمریکایی با ارسال نامه‌ای به کنگره، خواستار حمایت قانونگذاران از توافق هسته‌ای با ایران شدند. در بخشی از نامه آمده است: هیچ گزینه بهتری برای جلوگیری از یک ایران هسته‌ای وجود ندارد. اگر توافق کاملا اجرایی شود، از گزینه نظامی موثرتر خواهد بود.
این افسران عالی‌رتبه مدعی شدند: اگر هم ایرانی‌ها حقه بزنند، فناور‌ی‌های پیشرفته ما، اطلاعات و همچنین بازرسی‌ها، آن را افشا کرده و گزینه نظامی نیز همچنان روی میز باقی خواهد بود.
هاآرتص: توافق هسته‌ای نکات مثبت بسیاری برای اسرائیل دارد
آسوشیتدپرس نیز در گزارشی اعلام کرد: جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارشی محرمانه که قرار است به کنگره ارائه شود، ابراز اطمینان کرده توافق هسته‌ای توان کافی برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران را فراهم می‌کند.
روزنامه صهیونیستی«هاآرتص» نیز در خبری اعلام کرد: یک گزارش اطلاعاتی اسرائیلی که مخفی باقی مانده معتقد است توافق هسته‌ای نکات مثبت بسیاری برای اسرائیل دارد اما نتانیاهو آن را مخفی می‌کند.
هاآرتص افزود: صداهایی از درون برخی نهادهای اسرائیلی به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد، تظاهر «بنیامین نتانیاهو» به مخالفت با کل آنچه به توافق هسته‌ای ایران و غرب معروف شده، برای ادامه جنجال او علیه ایران در جامعه و کنگره آمریکا و فضای غرب است.
به گزارش فارس، پایگاه خبری «آبزرور» اعلام کرد: گروهی که «قربانیان تروریسم ایران» معرفی شده‌اند با تنظیم شکوائیه‌ای علیه «جان کری»، وزیر خارجه و جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا در یکی از دادگاه‌های نیویورک از آنها خواسته‌اند از آزادسازی «بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار» از اموال مصادره شده ایران، وفق نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ خودداری کنند.

این شکایت‌نامه که در دادگاه منطقه‌ای نیویورک تنظیم شد دولت آمریکا را از کاهش تحریم‌ها علیه دارایی‌های مصادره شده ایران منع کرده است.
اگر توافق هسته‌ای در کنگره رد شود، اسرائیل منزوی می‌شود
«توماس فریدمن» نویسنده برجسته روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی از دیدگاه اسرائیلی‌ها به موضوع هسته‌ای ایران اشاره کرد و نوشت که اگر من یک ژنرال اسرائیلی بودم، عاشق توافق کنونی هسته‌ای ایران و ۱+۵ نبودم اما مزایای این توافق را می‌دیدم. وی ادامه داد، اگر جای نخست‌وزیر اسرائیل بود، به منظور رویارویی با تهدید ایران، به یهودیان آمریکا فشار نمی‌آوردم که علیه دولت خود تلاش کنند تا توافق هسته‌ای با ایران را تخریب کنند. نیویورک‌تایمز ادامه داد، اگر لابی‌های رژیم صهیونیستی در واشنگتن واقعاً موفق شوند کنگره را ترغیب کنند که این توافق هسته‌ای با ایران را رد کنند، نتیجه آن یک توافق بهتر با ایران نخواهد بود بلکه نتیجه آن عدم توافق با ایران خواهد بود بنابراین در آن صورت دیگر بازرسی‌های سرزده از تأسیسات ایران وجود نخواهد داشت و تحریم‌ها متزلزل می‌شود و اسرائیل و نه ایران از نظر دیپلماتیکی منزوی خواهد شد. این گزارش تأکید کرد که نتانیاهو به جای مخالفت با «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا باید به او بگوید که تل‌آویو از این توافق حمایت می‌کند اما از آمریکا می‌خواهد توانمندی بازدارندگی آن را تقویت کند.
آرای کافی اوباما برای تصویب توافق هسته‌ای
پایگاه خبری «نیوزمکس» در گزارشی اعلام کرد: ۹۴ قانونگذار جمهوری‌خواه همراه با «کوین مک‌کارتی» رئیس اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، نامه‌ای به رئیس‌جمهور این کشور نوشته و اطلاع از مفاد ۲ سند محرمانه میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خواستار شده‌اند.
«جف فلیک» سناتور جمهوری‌خواه گفت: اوباما احتمالا آرای کافی برای اجرای توافق هسته‌ای را به دست می‌آورد. فلیک افزود: مخالفان توافق هسته‌ای با ایران نمی‌توانند علیه وتوی رئیس‌جمهور در مخالفت با توافق غلبه کنند. وی در ادامه گفت: باید مطمئن بشویم که آمریکا همچنان می‌تواند مجازات‌هایی علیه دیگر رفتارهای ایران در زمینه‌هایی چون حقوق بشر و حمایت از تروریسم را اعمال کند.

منبع : کیهان

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 7

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

روابط فرازناشویی/راه‌های درمان اعتیاد به رفتارهای جنسی مجازی

پ آگوست 13 , 2015
نودیها :  دومین نشست از سلسله‌نشست‌های سه‌گانه «تحکیم خانواده و سازمان‌های مردم‌نهاد» با عنوان «روابط فرازناشویی، علل و پیامدها و نقش شبکه‌های مجازی در بحران خانواده» به همت سازمان مردم‌نهاد خانواده سلامت‌بنیان در اداره کل ورزش و جوانان استان تهران برگزار شد. در ابتدای این نشست دکتر علی شیخ‌الاسلامی؛ مدیرعامل […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...