توصیف فرشتگان از زبان امیرالمومنین علی (ع)

اشتراک گذاری :
خداوند سبحان برای سکونت بخشیدن در آسمان ها و آباد ساختن بالاترین قسمت از ملکوت خویش، فرشتگانی شگفت آفرید و تمام شکاف ها و راه های گشاده آسمان ها را با فرشتگان پر کرد.
 
مشروح کامل در ادامه

خداوند سبحان برای سکونت بخشیدن در آسمان ها و آباد ساختن بالاترین قسمت از ملکوت خویش، فرشتگانی شگفت آفرید و تمام شکاف ها و راه های گشاده آسمان ها را با فرشتگان پر کرد و فاصله جو آسمان را از آنها گستراند که هم اکنون صدای تسبیح آنها فضای آسمان ها را پر کرده، در بارگاه قدس، درون پرده های حجاب و صحنه های مجد و عظمت پروردگار، طنین انداز است.
در ماورای آنها زلزله هایی است که گوش ها را کر می کند و شعاع های خیره کننده نور که چشم ها را از دیدن باز می دارد و ناچار خیره بر جای خویش می ماند.
خدا فرشتگان را در صورت های مختلف و اندازه های گوناگون آفرید و بال و پر هایی برای آنها قرار داد، آنها که همواره در تسبیح جلال و عزت پرودگار به سر می برند و چیزی از شگفتی های آفرینش پدیده ها را به خود نسبت نمی دهند، و در آنچه از آفرینش پدیده ها که خاص خداست، ادعایی ندارند، « بلکه بندگانی بزرگوارند که در سخن گفتن از او پیشی نمی گیرند و به فرمان الهی عمل می کنند.»
خدا فرشتگان را امین وحی خود قرار داد و برای رساندن پیمان امر و نهی الهی خود به پیامبران، از آنها استفاده کرد و روانه زمین کرده، آنها را از تردید شبهات مصونیت بخشید، که هیچ کدام از فرشتگان، از راه رضای حق، منحرف نمی گردند.
آنها را از یاری خویش بهره مند ساخت و دل هایشان را در پوششی از تواضع و فروتنی و خشوع و آرامش درآورد. درهای آسمان را بر رویشان گشود تا خدا را به بزرگی بستایند و برای آنها نشانه های روشن قرار داد تا به توحید او بال گشایند.
سنگینی های گناهان هرگز آنها را در انجام وظیفه دل سرد نساخت و گذشت شب و روز آنها را به سوی مرگ سوق نداد. تیرهای شک و تردید، خللی در ایمانشان ایجاد نکرد و شک و گمان، در پایگاه یقین آنها راه نیافت و آتش کینه در دلهایشان شعله ور نگردید. حیرت و سرگردانی آنها را از ایمانی که دارند و آنچه از جلال و هیبت خداوندی که در دل نهادند، جدا نساخت و وسوسه ها در آنها راه نیافته تا شک و تردید بر آنها سلطه یابد.
 
اقسام فرشتگان
گروهی از فرشتگان در آفرینش ابرهای پر آب و در آفرینش کوه های عظیم و سربلند و خلقت ظلمت و تاریکی ها نقش دارند و گروهی دیگر، قدم هایشان تا ژرفای زمین پایین رفته و چونان پرچم های سفیدی دل فضا را شکافته اند و در زیر آن بادهایی است که به نرمی حرکت کرده و در مرزهای مشخصی نگاهش می دارد.
 
صفات والای فرشتگان
اشتغال به عبادت پروردگار، فرشتگان را از دیگر کارها باز داشته و حقیقت ایمان میان آنها و معرفت حق، پیوند لازم ایجاد کرد. نعمت یقین آنها را شیدای حق گردانید که به غیر خدا هیچ علاقه ای ندارند. شیرینی معرفت خدا را چشیده و از جام محبت پروردگار سیراب شدند. ترس و خوف الهی در ژرفای جان فرشتگان، راه یافته و از فراوانی عبادت، قامتشان خمیده و شوق و رغبت فراوان، از زاری و گریه شان نکاسته است.
مقام والای فرشتگان، از خشوع و فروتنی آنان کم نکرد و غرور و خود بینی دامنگیرشان نگردید، تا اعمال نیکوی گذشته را شماره کنند و سهمی از بزرگی و بزرگواری، برای خود تصور نمایند. گذشت زمان آنها را از انجام وظایف پیاپی نرنجانده و از شوق و رغبتشان نکاسته تا از پرودگار خویش ناامید گردند.
نهج البلاغه (خطبه ۹۱)
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 33

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود قاب عکس ۳ تیکه - بسته ۲

پ اکتبر 15 , 2015
دانلود بسته شماره (۲) ۱۰ قاب عکس ۳ تیکه از لینک مستقیم اسلام مووی گرافیک برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 33

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...