تنظیم خواب در ماه رمضان

اشتراک گذاری :

نودیها:اگر برنامه‌ ریزی درستی نداشته باشید، خواب و خوراک‌تان به هم می‌ریزد، خسته و بی‌حوصله می‌شوید و کارایی‌تان پایین می‌آید. با یک برنامه‌ریزی دقیق و رعایت نکات ساده می‌توانید خودتان را با این تغییرات هماهنگ کنید، به راحتی روزه بگیرید و از مزایای معنوی این ماه بهره بیشتری ببرید.


تغییر زمان صرف وعده های غذایی در ماه مبارک رمضان می تواند خواب افراد را تحت تأثیر قرار دهد. افراد روزه دار باید به منظور صرف وعده سحری قبل از اذان صبح از خواب بیدار شوند و غذا بخورند. این امر باعث می شود چرخه خواب در ماه رمضان مانند روزهای معمول سال نباشد، به عبارت دیگر خواب به صورت مداوم نباشد.

در ماه مبارک رمضان علاوه بر وعده‌های غذایی، ساعت خواب هم تغییر می‌کند. شب زودتر بخوابید تا بتوانید یکی دو ساعت قبل از اذان از خواب بیدار شوید. بلافاصله بعد از خوردن غذا دراز نکشید، این کار باعث سوء‌هاضمه و برگشت غذا از معده می‌شود.

روزه داری ماه مبارک رمضان منجر به تأخیر در چرخه خواب و بیداری، کاهش خواب عمیق و کاهش هوشیاری در طول روز می شود. عوامل گوناگونی از جمله الگوی دریافت غذایی، تغییرات هورمونی و استرس می توانند کمیت و کیفیت خواب را در ماه رمضان تغییر دهند.

در ساعات دیگر روز به اندازه کافی بخوابید تا سحر خواب نمانید یا از شدت خواب آلودگی از خوردن سحری منصرف نشوید.

کمبود خواب سحر به راحتی قابل جبران است. اگر برنامه ریزی خوبی داشته باشیم، هم از معنویات این ماه مبارک استفاده می کنیم و هم ساعت خواب کافی داریم تا در کارهایمان اختلال ایجاد نشود

ساعت‌های اولیه روز، بهترین زمان برای فعالیت‌های فکری است. بهتر است این ساعت از روز بیدار بمانید و کارهایی که احتیاج به تمرکز و قدرت فکری بیشتری دارند را انجام دهید و در ساعت‌های انتهایی روز بخوابید. بعدازظهر و قبل از افطار که کم‌انرژی‌تر شده‌اید و قند خونتان پایین آمده، زمان مناسبی برای خواب است.

بهداشت خواب

مجاهده سلمانی، متخصص طب کار و فلوشیپ اختلالات خواب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در توضیح بهداشت خواب اظهار داشت: بهداشت خواب به معنی این است که ساعت خواب و بیداری باید منظم باشد.

شب ها باید از مصرف غذاهای حجیم و پرکالری پرهیز کنیم و حواسمان باشد از ساعت ۹ شب به بعد لامپ های خانه را کم کم خاموش کنیم تا خانه به سمت تاریکی برود و مغز برای زمان خواب آماده بشود.

برای روز اگر فرد می خواهد فعالیت بدنی شدید داشته باشد، باید قبل از تاریک شدن هوا این فعالیت های ورزشی را انجام دهد. از ساعت ۹ شب به بعد، فعالیت ورزشی و بدنی شدید را توصیه نمی کنیم و در ساعات آخر شب بدن باید آرامش داشته باشد.

افراد باید از مصرف مواد کافیین دار ، چای، قهوه، نوشابه های گاز دار در شب ها بعد از ساعت ۹ شب خودداری کنند. همچنین استفاده از تبلت، تلفن همراه و وسایل الکترونیکی ممنوع است و باید از نورهای مصنوعی که زمان خواب را به عقب می اندازند ، دوری کنیم.

کمبود یا وجود برخی از مواد غذایی ممکن است باعث به هم خوردن برنامه ساعت خواب ما شوند. خیلی مهم است اگر فردی رژیم می گیرد زیر نظر متخصص تغذیه باشد تا کمبودهای بدن را بداند و آن ها را جبران کند. رژیم غیر اصولی می تواند چرخه خواب را به هم بزند.

جبران کمبود خواب در ماه مبارک رمضان

این متخصص در ادامه می گوید:

سیستم خواب در ماه مبارک رمضان تغییر می کند. فرد روزه دار مقداری از شب را برای خوردن سحری بیدار است. توصیه می کنم حتما کمبود خواب جبران شود، چرا که در غیر این صورت کاهش تمرکز و دقت و خواب آلودگی برای فرد در طول روز ایجاد می شود.

کمبود خواب سحر به راحتی قابل جبران است. اگر برنامه ریزی خوبی داشته باشیم، هم از معنویات این ماه مبارک استفاده می کنیم و هم ساعت خواب کافی داریم تا در کارهایمان اختلال ایجاد نشود.

یک سری خصوصیات فردی در خواب دخیل است که هر فردی باید آن را بشناسد؛ مثلا فردی شب زود می خوابد و صبح زود بیدار می شود، این افراد در ماه رمضان هیچ مشکلی ندارند، ولی افرادی هستند که شب دیر می خوابند و صبح زود بیدار می شوند. آنها با رعایت چند توصیه ساده می توانند بعد از سحر خوب بخوابند.

افراد روزه دار سحر را کوتاه بیدار باشند و مدت زمان زیادی صرف پختن و آماده کردن غذا نکنند. این افراد باید در محیطی آرام و بدون سر و صدا غذا را صرف کرده و نور محیط باید خیلی کم باشد. همچنین چای و نوشیدنی کافیین دار کمتر استفاده شوند و در سحری بیشتر از آب به عنوان نوشیدنی استفاده شود.

تبیان

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 10

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

صوت/از بین بردن هویت ایرانی-استاد رائفی پور

ش مه 27 , 2017
دانلود روشنگری برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 10

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...