تقدیر از پهلوان «رامبد جوان»

اشتراک گذاری :

سایت نودیها :  مراسم نکوداشت برترین هنرمندان خادم فرهنگ پهلوانی عصر امروز با حضور جمعی از هنرمندان در تالار سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در این مراسم، میثم موحدی‌فر رئیس بنیاد فردوسی گفت: امروز میزبان افرادی هستیم که گسترش‌دهنده فرهنگ پهلوانی هستند، از گذشته تا الان یادگارهایی از بزرگان ما به ما ارث رسیده، از کودکی همه ما خاطره‌ای از ورزش پهلوانی و زورخانه داشتیم.

وی ادامه داد: اگرچه امروزه فرهنگ پهلوانی با ورزش آمیخته شده، اما ما در تلاشیم تا این فرهنگ را به جایگاه واقعی خود برسانیم. ایثار، جوانمردی، دستگیری از نیازمندان و… سپاسی است که خداوند در نهاد همه ما قرار داده و همه این صفات به این دلیل که در شخصیت های بزرگ تجلی کرده است، برای ما ماندگار شده و در تلاشیم تا بتوانیم فرهنگ غنی پهلوانی را گسترش دهیم.

موحدی‌فر در پایان صحبت‌های خود بیان داشت: امروز قرار است ستایشگر هنر پدیدآورنده آثاری باشیم که فرهنگ پهلوانی را در چارچوب هنر برای ما رقم زدند. چندین سال پیش یکی از دوستان خارجی‌ام طی تماسی با من گفت که با دیدنم چندین تصاویر مربوط به سامورایی‌ها فکر کرده که فرهنگ پهلوانی ما شبیه به آنهاست، اما بعدها  به این نتیجه رسیده که اینطور نیست. پهلوانان ایرانی بسیار غنی‌تر از سامورایی‌ها هستند، به این دلیل که مدال افتخار را از مردم می‌گیرند.

در ادامه این مراسم، محمدرضا تابش رئیس فدراسیون مجلس در بخشی از صحبت‌های خود گفت:‌نسبت هنر با فرهنگ پهلوانی نسبیتی است که ما در اشعار بزرگانی چون فردوسی دیدیم، شعر فردوسی اسطوره بزرگان ماست و پایداری فرهنگ دینی و آئینی ما در سایه هنرمندانی چون فردوسی و استاد لوریس چکناواریان است.

وی ادامه داد: بسیار خوشحالم که در این مراسم حضور پیدا کرده ام و دوست دارم در اینجا اشعاری از فردوسی را که روح حماسی دارد را قرائت کنم.

بخش دیگری از این مراسم به تقدیر از لوریس چکناواریان توسط محمدرضا تابش، میثم موحدی‌فر و سعید شیرکون (معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی) اختصاص یافت.

در ادامه چکناواریان به روی سن آمد و در ابتدای صحبت‌های خود گفت: از کودکی در زورخانه بزرگ شدم و ارادت خاصی به این فضا دارم. بزرگترین چیزی که از پهلوان‌ها یاد گرفته‌ام، وطن‌پرستی آنها بوده که همیشه از آن درس گرفته‌ام.

وی ادامه داد:‌خدا را شاکرم که در چنین سرزمینی متولد شده و بزرگ شده‌ام و به سنت زورخانه و شاهنامه فردوسی آشنا شدم. باید بگویم از روزی که وارد زورخانه شدم، زندگی‌ام تغییر کرد و عاشق زورخانه و ضرب آن شدم.

وی با بیان اینکه از شنیدن صدای ضرب واقعاً لذت می‌برم افزود: هیچکس در هیچ کجای دنیا نمی‌تواند صدای ضرب زورخانه را داشته باشد. ۲۵ سال عمرم را عاشق فردوسی بودم، مخصوصاً داستان رستم و سهراب و روی کارم در این قصه انرژی گذاشتم.

سعید شیرکون معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی در ادامه این مراسم گفت: این مراسم به همت تشکل غیردولتی به نام بنیاد فردوسی برگزار شده و سازمان میراث فرهنگی با افتخار اعلام می‌کند که در برگزاری این مراسم هیچ نقشی نداشته است.

وی ادامه داد: ما به عنوان دولت و سازمان، وظیفه داریم تا خدمتگذاری تشکل‌های غیردولتی را اعلام کنیم و این در را باز می‌گذاریم تا تمام تشکل‌های غیردولتی بتوانند مراسم‌های خود را برگزار کنند.

بخشی دیگری از این مراسم به پخش پشت صحنه کنسرت شهرام ناظری و حضور چکناواریان به عنوان رهبر ارکستر اختصاص یافت و چکناواریان و ناظری در بخش‌هایی به صحبت پرداختند.

در ادامه این مراسم، از رامبد جوان طراح و کارگردان برنامه خندوانه تقدیر شد. جوان با انرژی همیشگی خود به روی سن آمد و پشت میکروفن قرار گرفت و خطاب به حضار با لحنی که در برنامه خندوانه به مردم می‌گوید، گفت: حالتان چطوره، و حضار را به گفتن جمله عالی دعوت کرد.

جوان در ادامه گفت: آنقدر هوا گرم است به شما توصیه می‌کنم از این سالن تکان نخورید و تا شب همین جا بمانید. خیلی خوشحالم که در اینجا حضور دارم، ممنون از اینکه مرا دعوت کردید، همیشه عاشق هدیه گرفتن هستم و اگر باز هم مراسمی داشتید، من را حتماً دعوت کنید.

بخش دیگری از این مراسم به خوانش ترانه چو ایران نباشد تن من مباد توسط مرشد اختصاص یافت و تعدادی از افراد به اجرای حرکات پهلوانی پرداختند.

در ادامه این مراسم قسمتی از برنامه خندوانه که با حضور برخی از پهلوانان زورخانه‌ای ضبط شده بود، پخش شد.

شیرکوند در ادامه با اعلام برپایی جشنی بیان داشت: ۲ اثر توسط سازمان میراث فرهنگی در یونسکو ثبت جهانی شده که یکی از آنها قنات ایرانی نام دارد و قرار است جشن مربوط به ثبت این اثر تا ماه آینده برگزار شد.

پری صابری کارگردان قدیمی تئاتر به روی سن آمده و در ابتدای صحبت‌های خود با تشکر از تمام افرادی که در برپایی این مراسم نقش داشتند، گفت: من حرف دلم را در کارم می‌زنم و فردوسی شناسنامه اصلی من در کارهایم است و همیشه به اینکه چنین افرادی سرمایه ملی ما را نگه داشته‌اند افتخار می‌کنم.

وی افزود: تا الان حدود ۶ نمایشنامه با مضمون قصه‌های شاهنامه روی صحنه بردم و معتقدم که فردوسی از بزرگترین درام‌نویسان دنیا است.

بخش دیگر این مراسم به رونمایی از اثر ویدئویی از پری صابری و امضای یادبود بزرگان حاضر در مراسم اختصاص یافت.

مهرجردی معاون فرهنگی هنری وزیر ارشاد در ادامه این مراسم گفت: در ابتدا باید عذرخواهی و تقدیر آقای مرادخانی را اعلام کنم و سپس از بنیاد فردوسی برای برپایی این مراسم تشکر دارم و امیداریم این مراسم هر ساله برپا شود.

بخش دیگری از مراسم به پخش قسمتی از برنامه فیتیله با موضوع پهلوانی و اجرای حرکات پهلوانی توسط کودکان اختصاص یافت.

پایان بخش این مراسم نیز به تقدیر از محمد مسلمی، علی فروتن، حمید گلی (مجریان برنامه فیتیله) و آقایی تهیه کننده این برنامه اختصاص یافت.

آقایی با حضور بر روی سن گفت: تلاش مجموعه فیتلیه در ۱۴ سال گذشته خدمت در عرصه فرهنگ بوده است و که مهم‌ترین آنها قشر کودک و نوجوان بوده‌اند.

پایان‌بخش این مراسم تقدیر از هنرمندان زیر بود: افشین‌ اسفندیاری هنرمند برتر هنرهای تجسمی در خدمت به هنر آیین پهلوانی، سعید محمودی ازناوه هنرمند برتر عکاسی در خدمت به هنر آیین پهلوانی و عکاس شاهنامه، سیدمصطفی سعیدی هنرمند برتر نقالی. در پایان این مراسم سعیدی به اجرای نقالی برای حضار پرداخت.

فارس

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 15

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

پست عمو پورنگ برای شهید حاجی‌‌حسنی

س جولای 26 , 2016
سایت نودیها : داریوش فرضیائی (عمو پورنگ) در آخرین پست خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام با انتشار عکسی از «محسن حاجی‌حسنی» قاری بین‌المللی کشورمان که سال گذشته در فاجعه منا به شهادت رسید، مطلبی نوشته است که در ادامه می‌خوانیم؛ هر گاه صدای تلاوت قرآن را می‌شنوم ناخودآگاه چهره معصوم […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...