تعجب یک خبرنگار آمریکایی از جماران:”این خانه ی امام‌ خمینی نیست”

اشتراک گذاری :

نودیها:یکی از نکات بارز زندگی امام خمینی(ره)، ساده زیستی ایشان چه در دوره حضور در ایران قبل از شروع نهضت اسلامی، چه در زمان تبعید در نجف و نوفل لوشاتو و چه در دوره رهبری انقلاب اسلامی و سکونت در جماران بود.

سبک زندگی ایشان و اصرار بر ساده‌زیستی را می‌توان در محل سکونت، نوع پوشش و روایت‌های مختلف از نوع غذای امام در نجف و جماران مشاهده کرد.

متن زیر خاطره‌ای از حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن رحیمیان از اعضای اصلی دفتر حضرت امام(ره) و شاگرد ایشان در نجف است که در کتاب “در سایه آفتاب” نقل شده است:

“عظمت، وارستگی و ساده‌زیستی حضرت امام به ویژه برای کسانی بیشتر شگفت‌آور است که جباران و حکام مستکبر جهان مادیت را در کاخ‌های ننگین و افسانگی‌شان از نزدیک دیده‌اند. یک روز که جمعی از خبرنگاران خارجی به جماران آمده بودند یکی از آنان جوانی بود ظاهراً آمریکایی که سخت از دیدن خانه و اقامتگاه امام شگفت‌زده و گیج شده بود، با آن که همه چیز را با چشم خود می‌دید باز هم برای او قابل هضم و باور نبود. از این رو گویی همواره دنبال یک چیز غیرعادی می‌گشت و در این حال حس کنجکاوی او روی یک نقطه قفل شده بود و در جست‌وجوی کسی بود که آزادانه استفسار کند و نکته مورد نظرش را باز و معمای خود را حل کند.

بالاخره با برخورد به اینجانب با شور و شوق سر صحبت را باز کرد. زبانش را نمی‌فهمیدم ولی زبان حالش گویا بود، بالاخره مترجمی پیدا شد و حرفش را ترجمه کرد. روی حیاط کوچک منزل امام داربستی فلزی نصب شده بود تا به منظور جلوگیری از سرمای زمستان و آفتاب و گرمای تابستان روی آن پارچه برزنت پهن شود. سوالش این بود “این لوله‌ها و نرده‌ها برای چی است؟ آیا برق در آنها جریان دارد؟” و بعد پرسید، “واقعاً خانه امام همین است؟” با توضیح و جواب من تعجبش زیادتر شد و در ادامه نکته‌ای را برای او گفتم که حتی سوال آن به ذهن کنجکاو خبرنگارانه او خطور نکرده بود.

توضیح دادم “تازه این خانه که می‌بینید ملک امام نیست و اجاره‌ای است“. تعجبش بیشتر شد و با آن که از چهره‌اش معلوم بود که نمی‌تواند باور کند، تصور چنین چیزی او را به شدت تحت تاثیر قرار داد، اشک در چشمانش حلقه زد و منقلب شد، انگار که افق جدیدی رویش گشاده شده است ولی چشمش از دیدن آن ناتوان است. با فهمیدن این نکته یعنی اجاره‌ای بودن خانه که قابل رویت با چشم و دوربینش نبود، با تمام وجود چنان از این جانب تشکر کرد که دیگر نیازی به ترجمه نبود.

به راستی که هر یک از ویژگی‌های حضرت امام که ویژگی‌های اسلام و نمودارهای امامت و رهبری در حکومت اسلامی است و مقایسه‌ آنها با تمام نظام‌ها و رهبران دیگر کافیست که انسان‌های با شعور و آزاداندیش را به حقانیت اسلام و نظام حیات‌بخش اسلامی رهنمون کند.”

تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 32

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

چه ساعتی از روز برای ورزش و لاغر شدن مناسب است؟

د مه 7 , 2018
نودیها:بدن انسان در ساعت‌های پایانی روز به خواب و استراحت نیاز دارد و بهانه مشغله کاری زیاد و انجام ورزش در برخی ساعت‌ها می‌تواند عارضه‌های مختلفی برای افراد ایجاد کند.  بسیاری از افراد در طول روز عادت‌های اشتباهی دارند که ناخواسته سبب ابتلای آن‌ها به انواع بیماری‌های جسمی و حتی […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...