تحلیل رویترز از رویارویی روز جمعه؛ علت شکست روحانی در مناظره اول مشخص شد

اشتراک گذاری :

نودیها:خبرگزاری رویترز (Reuters) نگاهی داشته به مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری در ایران؛ مناظره ای که به سمت مسائل اقتصادی رفت و همین امر نیز موجبات “شکست روحانی در نخستین مناظره انتخاباتی ۹۶” را فراهم آورد.

رویترز به ناکامی روحانی در بهبود وضعیت اقتصادی علیرغم امضای برجام و به تعطیلی کشاندن برنامه هسته ای ایران اشاره کرده؛ امری که نوک پیکان حملات علیه وی در مناظره روز گذشته بود.

این خبرگزاری انگلیسی با زدن برچسب “تندرو” به منتقدان وضع فعلی تیتر زد: “تندروها طی مناظره انتخاباتی، درباره وضعیت اقتصادی به روحانی حمله کردند”.

براساس این گزارش، رقبای انتخاباتی طی مناظرات روز جمعه “حسن روحانی” رئیس جمهور ایران را متهم کردند که حتی پس از گرم کردن روابط با غرب نتوانسته بهبودی در اقتصاد ایجاد کند و در احیای اقتصاد ایران شکست خورده است.

رویترز افزود: این درحالی است که روحانی پیشتر از بهبود روابط با غرب به عنوان کلیدی برای جذب سرمایه گذاری های جدید یاد می کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: در خلال مناظرات سه ساعته که به صورت زنده از تلویزیون پخش شد، مخالفان عملگرای روحانی به دنبال لکه دار کردن وضعیت اقتصادی در دولت وی بودند و  گفتند اگر وی بار دیگر در انتخابت ۱۹ می انتخاب شود، جمهوری اسلامی ضربه خواهد خورد.

به نوشته رویترز، در ایران، نارضایتی ها از توافق هسته ای روحانی افزایش یافته چراکه این توافق نتوانسته بهبود خاصی در استاندارد زندگی مردم ایجاد کند.

رویترز افزود: “ابراهیم رئیسی” روحانی بانفوذ شیعه که قوی ترین رقیب حسن روحانی است در این مناظره گفت، فاصله طبقاتی بین فقرا و ثروتمندان افزایش یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت که پرداخت یارانه به قشر ضعیف جامعه باید سه برابر شود.

رویترز در ادامه به نقل از آیت الله رئیسی می نویسد: یکی از اولویت های اصلی نظام جمهوری اسلامی، ایجاد عدالت اجتماعی بوده است … باید گام هایی در جهت حمایت از قشر ضعیف جامعه برداشته شود. ما به بازسازی سیستم اقتصادی نیاز داریم.

در ادامه این گزارش آمده است: روحانی از وضعیت اقتصادی در دولت خود دفاع کرده و گفته که وی مورد هجوم “دروغ و افتراء” قرار گفته است.

وی بار دیگر بر تلاش برای جذب سرمایه خارجی تاکید کرده و گفته: سرمایه گذاری های بیشتر به معنای ایجاد شغل بیشتر خواهد بود… اگر ما خواهان رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی هستیم باید سرمایه های خارجی را جذب کنیم.

گفتنی است این اظهارات آقای روحانی درحالی است که تلاش چهار ساله وی برای جذب سرمایه های خارجی، نتیجه بخش نبوده و حاصلی جز افزایش نرخ بیکاری و رکود در اقتصاد ایران نداشته است.

رویترز نیز در گزارش خود بر عدم موفقیت دولت در راستای جذب سرمایه های خارجی تاکید دارد اما تلاش کرده این شکست را معلول عوامل داخلی از جمله عدم شفافیت مالی در ایران قلمداد کند. در این گزارش اشاره ای به کارشکنی های آمریکایی ها در روند لغو تحریم ها و حتی وضع تحریم های جدید علیه ایران نشده است.

روزنامه العین امارات نیز با تاکید بر شکست روحانی در نخستین مناظره نوشته: اولین مناظره انتخاباتی در حالی برگزار شد که رقیبان روحانی با پرونده اقتصادی جلو آمدند و  به او تاختند.

العین افزود: در اولین مناظره انتخاباتی شکست برای روحانی رقم خورد و رقیبان او تأکید کردند که اگر روحانی مجددا رئیس جمهور شود، ایران ضرر خواهد کرد.

این روزنامه ادامه داد: در سایه فشارهای متعدد بر روحانی به خاطر موفق عمل نکردن در حوزه اقتصادی، حفظ منصب ریاست جمهوری برای وی با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد.

در همین حال، گاردین (Guardian) دیگر رسانه انگلیسی از اشتیاق مردم ایران نسبت به انتخابات خبر داده است.

این رونامه با انتشار گزارشی تحت عنوان “مردم ایران به انتخابات ها اهمیت می دهند اما گروه های حاشیه ای موسوم به دموکراتیک، نه!” به حضور گسترده مردم ایران در انتخابات های مختلف علیرغم تلاش های اشخاصی مانند رضا پهلوی و گروه هایی مانند سازمان مجاهدین [منافقین] اشاره کرده است.

در بخشی از این گزارش می خوانیم: به هر حال مردم ایران هنوز به طور کلی به دنبال تغییرات تدریجی هستند هرچند اصلاحات با سرعت کمی صورت پذیرد. مشارکت گسترده مردم ایران در انتخابات های مختلف به معنای رد پیشنهاداتی است که از سوی افرادی مانند رضا پهلوی و مریم رجوی مطرح می شود.

جام نیوز

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 18

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

چرا برای سرماخوردگی نباید آنتی‌بیوتیک مصرف کرد

ی آوریل 30 , 2017
نودیها:فاطمه سلیمانی ــ دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به تغییرات ناگهانی آب و هوای روزهای اخیر کشور و قرار گرفتن مردم در وضعیت  سرمایی و گرمایی مستمر، ضمن  توصیه به مراقبت و پیشگیری از سرماخوردگی اظهار داشت: در صورت ابتلا به این […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...