بررسی ساختار عجیب انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

اشتراک گذاری :
سایت نودیها سیستم انتخاباتی آمریکا از بسیاری جهات، استثنایی است. برای اینکه واجد شرایطِ حضور در انتخابات در یک ایالت خاص شوید، باید تشکلی را که ثبت کرده‌اید، با تمام معیارهایی که قانون آن ایالت تعیین کرده، منطبق شود تا تشکل شما تعریف «حزب» بیابد. سپس باید ۱۵ امضا از معتمدان شوراهای شهرهای آن ایالت جمع‌آوری کنید تا اسم نامزد حزبتان روی برگه رأی قرار بگیرد، ضمن اینکه قبل از ۱۵ ژانویه هم باید فُرم‌های ثبت‌نام را ارسال و تمام هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنید.
در ‌عین ‌حال، در ایالت مجاور، تشکلی که ثبت می‌کنید باید معیارها و شرایط دیگری را کسب کند تا «حزب» محسوب شود؛ نیازمند جمع‌آوری ۲۵ هزار امضا از مجموع شهروندان بالای ۱۸ سال هستید و باید قبل از ضرب‌الاجلِ ۵ سپتامبر سال قبل، فُرم‌های مربوطه را ارسال و مراحل قانونی را طی کرده باشید. حال همین وضعیت را به ۵٠ ایالت تعمیم دهید!
به عبارت دیگر، اگر خواهان شرکت در انتخابات فدرال هستید، باید بتوانید از مجاری پر‌پیچ‌و‌خم و گاه متناقضِ ۵٠ نظام حقوقی مختلف عبور کنید تا اسم شما روی برگه‌های تمام ایالت‌ها در روز انتخابات سراسری ثبت شود. تازه اگر موفق به این کار شوید و از پس هزینه‌های سرسام‌آور این پروسه نیز برآمدید، چند روز مانده به انتخابات، یکی از دو حزب اصلی در دادگاه‌ یک یا چند ایالت از شما شکایت خواهد کرد، با این اتهام که مثلا از میان ۲۵ هزار امضایی که جمع‌آوری کرده‌اید پنج هزار امضا «اصالت» ندارد و باز شما هستید که باید با صرف چند میلیون دلار هزینه وکیل و کارشناس، خود را از این اتهام و اتهامات متعاقب و تمام‌نشدنی تبرئه کنید. این‌گونه است که در سیستم انتخاباتی آمریکا، فقط تشکیلات و افرادی می‌توانند در انتخابات سراسری شرکت کنند که امکانات مالی، نیروی انسانی و زیرساخت کافی در هر‌یک از ۵٠ ایالت داشته باشند.
تا به امروز هم غیر از حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، هیچ حزب دیگری موفق به کسب این موقعیت نشده است. حتی «رلف نیدر» از حزب سبز نیز که در سال ۲۰۰۰ رقیب جورج بوش و ال‌گور بود، نهایتا توانسته بود در روز انتخابات فقط در ۴۴ ایالت نامزد شود!
پول، پول و پول!
نظام انتخاباتی کنونی ایالات متحده به سویی در حال حرکت است که ترکیبی از عملکرد احزاب، رسانه‌های جمعی و گروه‌های ذی‌نفوذ است که نتیجه انتخابات را مشخص می‌کند. در این بین، نقش احزاب مشروعیت بخشی به کاندیداها، ایجاد راه انتخاب شفاف و قابل اعتماد برای تشخیص نخبگان سیاسی مورد نظر سیستم سیاسی و روان‌سازی کسب اعتماد گروه‌های ذی‌نفوذ است.
رسانه‌ها نیز وظیفه تبلیغات و جمع‌آوری آرای انتخاباتی را برعهده دارند و در این حوزه به اندازه‌ای جلو می‌روند که به عقیده برخی از کارشناسان ارتباطات، میزان تبلیغات و کیفیت آن است که نتیجه انتخابات را شکل می‌دهد. در حقیقت رقابت اصلی در عرصه مجازی رسانه است تا صحنه واقعی جامعه. اما انجام تبلیغات، کاری بسیار پر هزینه و با مخارج سنگین است.
مردم: این دموکراسی نیست
یک نظرسنجی جدید نشان داده ۷۱ درصد از مردم آمریکا ترجیح می‌دهند کاندیدای حزب خود را با رای مستقیم انتخاب کنند و باید استفاده از نماینده‌ها به عنوان واسطه متوقف شود. این نظرسنجی که از جانب موسسه ایپسوس و خبرگزاری رویترز انجام شده، نشان داد که بیش از دو سوم رای دهندگان آمریکایی می‌خواهند فرآیند مورد استفاده در انتخابات مقدماتی احزاب دموکرات و جمهوری خواه آمریکا تغییر کند.
نتایج این نظرسنجی مشابه شکایت‌هایی است که از سوی دونالد ترامپ، کاندیدای ریاست جمهوری پیشرو جمهوری خواهان و همچنین برنی سندرز، کاندیدای ریاست جمهوری دموکرات‌ها درخصوص وجود تقلب در نظام انتخابات مقدماتی آمریکا بوده است. انتقادهایی که ازجانب این دو کاندیدا مطرح شده یک بحث ملی در آمریکا را درباره عادلانه بودن نظام انتخابات مقدماتی این کشور به وجود آورده است.
دونالد ترامپ مکررا علیه قوانین نظام انتخاباتی کشورش انتقاد کرده و آنها را غیر دموکراتیک خوانده است. ترامپ چند روز پیش پس از آنکه همه نمایندگان حزب جمهوری خواه در ایالت کلورادو تدکروز را انتخاب کردند در مقاله‌ای صراحتا گفت که در میان نمایندگان واسطه در انتخابات مقدماتی یکسری مامور دوجانبه وجود دارد که تصمیم رای دهندگان را از بین می‌برند و این نشان دهنده تقلب در نظام انتخابات مقدماتی است. در نظرسنجی مذکور ۵۱ درصد از رای دهندگان به این نظرسنجی اینترنتی در بازه زمانی ۲۱ تا ۲۶آوریل پاسخ داده و گفتند که منتقد هستند، انتخابات مقدماتی آمریکا به نفع برخی کاندیداها بوده و در آن تقلب صورت می‌گیرد همچنین ۷۱ درصد از پاسخگویان اظهار داشتند که ترجیح می‌دهند کاندیدای حزب خود را با رای مستقیم انتخاب کنند و باید استفاده از نماینده‌ها به عنوان واسطه متوقف شود.
این نتایج همچنین نشان داد که ۲۷ درصد از رای دهندگان آمریکا درک نمی‌کنند که فرآیند انتخابات مقدماتی چگونه است و ۴۴ درصد نیز درک نمی‌کنند چرا در درجه اول نماینده‌ها در این فرآیند دخیل هستند. پاسخ‌های ارائه شده از سوی رای دهندگان دموکرات و جمهوری خواه در این نظرسنجی تقریبا برابر بوده است.
همچنین در مجموع حدود نیمی از پاسخگویان گفتند که ترجیح می‌دهند در یک روز واحد همه ایالات آمریکا با هم رقابت‌های انتخاباتی مقدماتی را برگزار کنند که این نشان دهنده مخالفت آنها با نظام فعلی برگزاری پراکنده انتخابات مقدماتی در ایالات طی چند ماه است. در این نظرسنی ۱۵۸۲ آمریکایی شرکت کردند و درصد خطای آن معادل ۹ / ۲ درصد بوده است.
رجانیوز
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 14

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

کلیپ مکالمه تلفنی جالب ابوعزرائیل با یک داعشی

ی مه 1 , 2016
بارگیری کلیپ منبع : آپارات برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 14

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...