باربی‌سازی دختران و مادران آینده در کتاب ها +تصاویر

اشتراک گذاری :

نودیها – اخبار

کسانی که ایده باربی را در سر داشتند و این عروسک را با انواع وسایل همراهش به فروش می‌رساندند به این نتیجه رسیدند که پازل فرهنگی باربی با انتشار کتاب‌هایی برای کودکان تکمیل می‌شود.……..

خواندن خبر درادامه

به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، عروسک‌های باربی که در انواع و اقسام و مدل‌های مختلف تولید شده و به بازار همه کشورها از جمله بازار عروسک‌های کشور ما هم رسیده است. بی‌ برو برگردد به دنبال فرهنگ سازی و رواج سبکی از زندگی برای دختران جوان و زنان آینده است که امروز با این عروسک‌ها بازی می‌کنند.
بعضی‌ها اساسا مساله فرهنگ سازی این عروسک‌ها را قبول ندارند اما همین مساله این روزها در رسانه‌های غربی سر و صدای زیادی به پا کرده و باربی مهندس کامپیوتر و کتابش جنجال آفرین شده است. از یک طرف فریاد فمینیست‌ها بلند است که باربی در این کتاب فرهنگ زنان مستقل و بی‌نیاز از مردان را به چالش کشیده و از سوی دیگر روانشناسان و منتقدان آمریکایی بر این باورند که شغل‌ها به صورت جنسیتی به دختربچه‌ها آموزش داده می‌شود.
ماجرای این باربی مهندس کامپیوتر به 10 سال پیش برمی‌گردد که شرکت سازنده این عروسک‌ها برای اینکه نشان دهد دختران و زنان می‌توانند در هر شغلی حاضر باشند و مانند مردان کار کنند، اقدام به ساخت عروسک‌های باربی در مشاغل مختلف کرد و طبیعتا وقتی زنان می‌توانند مانند مردان در هر شغلی حاضر شوند، چرا مهندس کامپیوتر نباشند؟ و در همین راستا عروسک باربی مهندس کامپیوتر هم ساخته و وارد بازار شد.
اما بعد از مدتی کسانی که ایده باربی را در سر داشتند و این عروسک را با انواع وسایل همراهش به فروش می‌رساندند به این نتیجه رسیدند که پازل فرهنگی باربی با انتشار کتاب‌هایی برای کودکان تکمیل می‌شود. کتاب‌‌هایی جذاب که قصه عروسک در موقعیت‌های مختلف را دارد و کم کم از سال 2013 کتاب‌های باربی هم از راه رسیدند.

اما آن چیزی که کتاب «باربی: من می‌توانم مهندس کامپیوتر باشم» را به قول منتقدان رسانه‌های غربی بد و واقعا بد کرده، این است که بر خلاف اهداف تعیین شده برای فرهنگ سازی توسط این باربی‌ها که قرار است دختران را آموزش دهد تا آنها هم سهم بیشتری در کارهای اجتماعی و مشاغل داشته باشند، این باربی واقعا نمی‌تواند مهندس کامپیوتر باشد و به یک تیم برای ساخت یک بازی کامپیوتری احتیاج دارد و آن چیزی که فاجعه کتاب باربی را برای فرهنگسازان آمریکایی بیشتر کرده، این است که تیم متشکل از پسران و مردان است و باربی بدون کمک مردها اصولا نمی‌تواند مهندس کامپیوتر باشد!

ماجرای کتاب از آن قرار است که باربی می‌خواهد یک بازی کامپیوتری برای آموزش کار با کامپیوتر به کودکان بسازد اما او نمی‌تواند و از همه بدتر لب تاپ صورتیش ویروسی می‌شود و او درمانده به سراغ دوستانش از جنس مذکر می‌رود و آنها کامپیوتر را برایش درست و برنامه نویسی بازی را انجام می‌دهند و باربی اعتراف می‌کند که خودش به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد!

و همین ماجرا باعث خشم منتقدان و رسانه‌های آمریکایی شده تا نویسنده این کتاب سوزان مارنکو را به باد شدیدترین انتقادها بگیرند و او را سرزنش کنند و کار را به آنجا برسانند که تیم همکار برای انتشار این کتاب وادار به عذرخواهی درباره محتوای کتاب شوند و نویسنده کتاب قول بدهد اگر شرکت بخواهد می‌تواند نسخه جدیدی از کتاب باربی مهندس کامپیوتر مطابق اهداف از پیش تعیین شده برای ورود هر چه بیشتر زنان به مشاغل مختلف، بنویسد.
این روزها که بحث درباره باربی مهندس کامپیوتر داغ است، رسانه‌های غربی از یک سو و جامعه شناسان و روانشناسان آمریکا به صراحت و به کرات درباره تاثیر باربی بر وضعیت فرهنگ جامعه  سخن می‌گویند و هشدار می‌دهند اگر مشکلی در حوزه ورود دختران و اقبال آنها به حوزه تکنولوژی به وجود بیاید، مقصر اصلی این کتاب است که سهم بزرگی در فرهنگ سازی و دادن نگرش به کودکان و نوجوانان دارد.

 

 

منبع : جام نیوز

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 6

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

چند دلیل عقلی محض برای ضرورت «حجاب» (جوانان جویای دلایل عقلی هستند)

پ آوریل 16 , 2015
بسم الله الرحمن الرحیم – درود بر جوانانی که اولاً برای قبول یا رد هر اصلی، در پی حجت‌های عقلی هستند و نه امواج روزگار و ثانیاً سعی دارند که «عقل» را بر «نفس» حاکم کنند. و درود بر آن دسته از جوانانی که در جستجوی فلسفه‌ی حجاب هستند، آن […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...