اگر لیمو ترش می مکید، بخوانید!

اشتراک گذاری :

یک جراح و دندانپزشک با بیان اینکه حساسیت دندانی می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، گفت: «یکی از علل موثر در بروز حساسیت دندانی، مصرف موادغذایی اسیدی است.»
دکتر علی مرسلی در این باره گفت: «مواد غذایی اسیدی مانند ترشی‌ها، لیمو و… می‌تواند یک لایه از مینای دندان را در خود حل کند و از بین ببرد و به این ترتیب دندان‌های فرد را حساس کند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود از مک زدن میوه‌های اسیدی مانند لیمو خودداری شود و بعد از مصرف آنها بلافاصله با آب دهان خود را بشویید.»
وی به دیگر عامل موثر در بروز حساسیت دندانی اشاره کرد و گفت: «وجود ترک‌هایی روی دندان که با چشم دیده نمی‌شوند هم می‌تواند دندان‌ها را حساس کند. ترک‌ها خودبه‌خود، در اثر ضربه یا شکستن چیز‌های سفت یا عادات غلط مانند جویدن یخ، شکستن و خرد کردن غذا‌ها و اشیای سفت با دندان ایجاد می‌شوند که برخی از ترک‌ها نیاز به درمان دارند.»
مرسلی همچنین گفت: «مسواک زدن با روش غلط یا استفاده از مسواک نامناسب هم حساسیت دندان را به دنبال دارد. مسواک زدن با فشار زیاد و با ضربات افقی به همراه استفاده از مسواک‌های سفت، مینای دندان را نازک و دندان‌های فرد را حساس می‌کند. مسواک زدن با روش غلط نیز همچنین باعث افت لثه می‌شود و ریشه دندان‌ها را در معرض موادغذایی با دماهای مختلف قرار می‌دهد. بنابراین برای پیشگیری از این مساله باید به درستی و با حوصله مسواک زده شود.»
این دندانپزشک با اشاره به اینکه وجود پرکردگی روی دندان هم می‌تواند درجاتی از حساسیت را برای آن دندان ایجاد کند، توضیح داد: «در حضور پوسیدگی‌ها و پرکردگی‌های نزدیک عصب، چون لایه‌های حفاظت‌کننده پالپ (عصب) دندان در برابر تغییرات حرارتی وجود ندارد، دندان‌ها بیشتر حساس می‌شوند. بنابراین باید از خوردن موادغذایی بسیار سرد یا داغ پرهیز کرد. علاوه بر این سایش دندان‌ها روی هم که علل مختلفی در بروز آن نقش دارد؛ اعم از مشکلات عصبی، کشیده شدن دندان‌‌ها و به هم خوردن نابه جای دندان‌ها به روی هم و حتی حضور انگل‌ها در بدن هم به دلیل از بین رفتن مینا و عاج در اثر سایش، دندان‌ها را در معرض حساسیت قرار می‌دهد.»
علی مرسلی در نهایت به نقش درمان‌های دندانپزشکی در حساس شدن دندان‌ها اشاره کرد و گفت: «درمان‌های دندانپزشکی مثل پرکردگی و سفیدکردن دندان‌ها می‌تواند آنها را حساس کند. سفیدکردن دندان‌ها ممکن است تا درجاتی حساسیت ایجاد کند. شیوع آن بالا بوده و بین ۵۵ تا ۷۵ درصد است ولی این حساسیت به طور معمول موقتی است و برطرف می‌شود. درمان‌های پریودنتال (لثه) مانند جراحی لثه هم اثر جانبی حساسیت دندانی را به دنبال دارند. حساسیت بعد از پرکردن دندان هم معمولا بعد از مدتی برطرف می‌شود اما گاهی ادامه این حساسیت، نیاز به درمان ریشه (عصب‌کشی) را موجب می‌شود که در این مورد دندانپزشک تصمیم نهایی را می‌گیرد.»

سلامانه

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 12

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

عوامل بروز آفت دهان

چ آگوست 19 , 2015
عبدالجواد رحیم‌پور در مورد عوامل بروز آفت دهان، گفت: آفت دهانی یک بیماری دردناک و عودکننده مخاط دهان بوده که به‌صورت زخم‌های کوچک و بزرگ، در داخل دهان شکل می‌گیرند. آفت در ناحیه مخاط دهان و لب، مخاط گونه، زبان و کف دهان به دلیل وجود ویروس‌ها به وجود می‌آید. دبیر […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...