اویس قرنی که بود و سرانجامش چه شد؟

اشتراک گذاری :

بوی رامین می رسد از جان ویس بوی یزدان می رسد هم از اویس.

نودیها:رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم دلباختگان زیادی داشته، یکی از این دلباختگان اویس قرنی بود. که بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دلباختگی واقعی خود را با تبعیت از امیرالمومنین سلام الله علیه به اثبات رساند.

 

زادگاه اویس طبق مطالعات و تحقیقات به عمل آمده، اویس در یمن متولد شده و تاریخ دقیقی از تولد او به دست نیامده است(۱) با این اوصاف، شرح حال او بدین قرار است: اویس از راه شتربانی روزگار را با مادر پیر و نابینا و ناتوان خود سپری می کند و از این طریق امرار معاش کرده و به امورات مادر مهربان و سال خورده خود رسیدگی می کند. وقتی از مادر اجازه طلبید که به مدینه به قصد زیارت حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم مشرف شود، مادرش گفت که رخصت می دهم به شرط آن که زیاده از نیم روز توقف نکنی. اویس به مدینه سفر کرد و چون به خانه حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم آمد، از قضا آن حضرت در خانه نبود. به ناچار به خاطر قولی که مادر از او گرفته بود مدینه را به قصد یمن ترک کرد. چون پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مراجعت کرد، فرمود:
این نور کیست که در این خانه می نگرم.

 

گفتند: شتربانی که اویس نام داشت به این سرا آمد و باز شتافت. فرمود:این نور را در خانه ما هدیه گذاشت و برفت.

 

اویس هیچ گاه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را ندید.

 

آن حضرت در مورد او گوید:بوهای بهشت از جانب قرن می وزد، ای اویس قرن! چه قدر به تو علاقه دارم،(۲) سپس فرمود: هر که او را ملاقات کرد، از جانب من به او سلام برساند.
شعرا در مدح و منزلت او اشعاری را سروده اند. مولانا جلال الدین محمد بلخی (مولوی)، شاعر مشهور قرن هفتم، به این کلام دل نشین خاتم النبیّین صلی الله علیه وآله که «انی لاجد نفس الرّحمن من قبل الیمن» اشاراتی دارد:
گفت بوی بوالعجب آمد به من همچنان که مر نبی را از یمن
که محمّد(ص) گفته بر دست صبا از یمن می آید بوی خدا
بوی رامین می رسد از جان ویس بوی یزدان می رسد هم از اویس
از اویس و از قرن بوی عجب نبی را مست کرد و پر طرب
چون اویس از خویش فانی گشته بود آن زمینی آسمانی گشته بود
آن هلیله پروریده در شکر چاشنّی تلخیش نَبوَد دگر(۳)
در حالات اویس گویند: بعضی از شب ها را می گفت: امشب شب رکوع است و به یک رکوع شب را به صبح می آورد. شبی را می گفت: امشب شب سجود است و به یک سجده شب را سپری می کرد.
گفتند: اویس این چه زحمت است که بر خود می بینی؟! گفت: کاش از ازل تا ابد یک شب بود و من او را به یک سجده می گذراندم.
اویس علاوه بر این افتخارات، توفیق درک حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام را در جنگ صفین پیدا نمود و با حضرت بیعت کرد و در رکاب حضرت با دشمنان دین و امامت جنگید تا این که در همان جنگ به فیض شهادت نائل آمد و توسط حضرت دفن گردید.(۴)

 

 

 

پاورقی:

۱. ابن حجر عسقلانی، لسان المیزان، بیروت، اداره و تألیفات اشرفیه، ج۱، ص۴۷۱.
۲. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، چاپ ایران، ج۴۲، ص۱۵۵، روایت ۲۲، باب ۱۲۴. شیخ عباس قمی، منتهی الامال، انتشارات جاویدان علمی، ص۲۳۹،.
۳. مولوی، مثنوی معنوی، کتابفروشی اسلامیه، چاپ ایران، ص۳۶۹.
۴. شیخ عباس قمی، منتهی الآمال، انتشارات جاویدان علمی، مجلد کامل، ص۲۳۹.

منبع:جام نیوز

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 1 میانگین: 5]

Related Images:

Visits: 53

رحیم-مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

تغییرات بزرگ در گوگل پلاس

ج نوامبر 20 , 2015
نودیها :  گوگل پلاس از سال ۲۰۱۱ راه اندازی شد، اما نتوانست در رقابت با شبکه های اجتماعی رقیب موفقیت چندانی کسب کند. این شبکه تا به حال بر روی مرتبط کردن کاربران عادی و دوستانشان در قالب محافل یا circle ها متمرکز شده بود. اما این رویکرد موفق نبود، […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...