انتقادات آیت الله جوادی آملی از برخی مسایل حوزه/صد سال است دنبال کتاب یک نفر راه افتاده ایم؛ این ننگ نیست؟/ بین پنجاه هزار طلبه سه نفر مثل علامه امینی و طباطبائی داریم؟

اشتراک گذاری :

نودیها: هر قدر که انقلاب اسلامی بیشتر به سوی آرمان ها و اهداف خود گام میگذارد، بیشتر به مبانی تئوریک مبتنی بر اموزه های اسلامی و انقلابی نیاز پیدا می کند که اتفاقا باید مبنای تمامی عملکرد های جمهوری اسلامی قرار بگیرد. اصلی ترین متولیان مبانی تئوریک نظام اسلامی حوزه و دانشگاه است و به همین علت سالهاست رهبری معظم انقلاب مطالبات بسیار جدی نسبت به این دو نهاد مهم و کلیدی مطرح کرده اند.

 

با گسترش نیاز های جامعه اسلامی و افزایش سطح انتظار آن از حوزه و دانشگاه، برخی عقب ماندگی ها و کم کاری ها بیشتر به چشم می آید تا جایی که برخی نخبگان حوزوی و دانشگاهی احساس تکلیف کرده و در تریبون های عمومی به مطالبه گری از آن پرداخته اند.

 

گرچه بیان هر نقد و اشکالی به حوزه علمیه مورد انتقاد بعضی علما و فضلای حوزه علمیه قرار می گیرد اما ضرورت تحول در حوزه علمیه در راستای تامین نیازهای پیچیده امروزجامعه اسلامی و  تحقق مطالبات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب به قدری به چشم می خورد که علی رغم همه انتقادها و مخالفت ها، نقد ها و مطالبات تحول خواهانه در حوزه علمیه در راستای وصول حوزه علمیه به سطح تراز انقلاب اسلامی از سوی برخی علما و نخبگان آگاه ادامه یافته و روز به روز در حال افزایش است.

 

علاوه بر فضلای حوزه علمیه و صاحب نظران علوم دینی، بعضا علمای طراز اول و مراجع معظم تقلید هم با آنان هم نوا شده و دلسوزانه به بیان نقد ها در جهت ارتقاء و اعتلای بیش از پیش حوزه علمیه تا حد وصول به حوزه تراز انقلاب اسلامی می پردازند.

 

در همین راستا حضرت آیت الله جوادی آملی از مراجع معظم تقلید قم ، روز پنجشنبه ۶ دی ماه در آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» که تقریر درس خارج اصول حضرت امام خمینی(ره) توسط ایشان می باشد در خلال یک سخنرانی مفصل به بیان انتقاد از برخی شرایط حاکم در میان طلاب و حوزه علمیه پرداختند.

 

ایشان در بخشی از این سخنرانی فرمودند:

من به حوزه خیلی ارادتمند هستم؛ اما ما یک دلّال داریم، یک مبتکر! فلان آقا اینطور گفته، مبنای فلان کس اینطور است! الآن شما در بازار و میدان که می‌روید، این دلّال‌ها می‌دانند که تمام این میوه‌ها را از کجا بیاورند، قیمت آن را هم می‌دانند، پخت و پز آن را هم می‌دانند، شیرین آن را هم می‌دانند؛ اما هیچکدام تولیدکننده نیستند. آقای نائینی اینطور گفته، آقا ضیاء اینطور گفته، آخوند اینطور گفته، این دلّال علم شدن است؛ این فضیلت نیست.

 

الآن حوزه به برکت امام و شهدا غنی‌ترین دورانش را می‌گذراند، پنجاه هزار کم نیست! این طلبه افغانی بود، الآن یک قرن ما را دارد به دنبال خودش می‌کشاند. صد سال قبل این طلبه افغانی؛ منتها هرات، خراسان شرقی بود و مشهد خراسان غربی؛ صد سال این طلبه افغانی درس خوانده مشهد و بعد رفته نجف و درس خوانده کفایه نوشته الآن ما صد سال است دنبال او هستیم.

 

پای درس مرحوم آقای نائینی خیلی‌ها بودند، جمعیت هزار نفر هم در نجف نمی‌شد؛ سه تا طلبه ـ حالا بزرگان فراوانی هستند که ما یا نمی‌شناسیم یا نمی‌خواهیم نام آنها را ببریم ـ این سه تا طلبه آمدند میدان‌دار شدند: یکی شده علامه امینی که به تنهایی الغدیر نوشت؛ یکی شده علامه طباطبایی که به تنهایی المیزان نوشت؛ یکی شده علامه آقا سید محسن حکیم. من نزد بزرگواری که شاگرد آقا ضیاء بود قوانین می‌خواندم، می‌گفت مستمسک کتابی است! آنها از چهل شروع کردند تا شصت، برخی‌ها از شصت شروع کردند تا هفتاد! سن هفتاد دوران واماندگی آدم است. آیا ما الآن در بین پنجاه هزار نفر سه طلبه این گونه داریم؟ دلّال بودن غیر از علامه امینی شدن است. خدا شهریار را غریق رحمت کند! گفت:

 

لا قَلَمْ إلا اَمین لا رَقَم إلا غَدیر ٭٭٭ تاج‌ور است آن‌که این سکه به زر کوبدا

منطقش از هل أتی بازویش از لا فتی ٭٭٭ گو که علی پنجه در کتف عمر کوبد

دلّال بودن آشنا بودن به آرای دیگران است، آشنا بودن به اقوال دیگران، غیر از نوآوری است.

 

غرض این است که این راه باز است، راه حکیم شدن، راه مفسّر شدن، راه فقیه شدن، راه اصولی شدن باز است. راه دلّال شدن را باید ببندیم. علم محدود نیست و تقسیم نکردند. خدا شیخ اشراق را غریق رحمتش کند! گفت تاکنون وقف‌نامه‌ای در نیامده که علم را خدا وقف فلان زمان و زمین کرده باشد. چرا ما نباشیم؟ چرا به دست ما نباشد؟ «وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا یَکُونَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ اللَّهِ ذُو نِعْمَهٍ فَافْعَل‏»؛ تنها مسائل مالی که نیست. اینها هست. بنابراین امیدواریم این حوزه که به برکت امام راحل و خون‌های پاک شهدا به این سرسبزی رسیده است همچنان خرّم بماند تا ظهور صاحب اصلی و اصیل آن.

برای مطالعه متن کامل سخنرانی آیت الله جوادی آملی کلیک کنید.

رجانیوز

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 117

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

آیا جدا بودن چند ماهه یا چند ساله زن و شوهر از هم باعث طلاق خودبخودی می شود؟/ آیا باید عده نگه داشت؟

س ژانویه 1 , 2019
سوال : آیا جدا بودن چند ماهه یا چند ساله زن و شوهر از هم باعث طلاق می شود؟/ آیا باید عده نگه داشت؟ جواب: اگر زن و شوهر با نیت طلاق و جدایی ، از هم جدا بشوند و یا هم نخوابند و با هم نباشند ولو اینکه در […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...