افت ۳۱درصدی جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران با ۱۴ پله نزول پس از توافق ژنو

اشتراک گذاری :

جدیدترین گزارش سرمایه گذاری خارجی آنکتاد امروز به طور همزمان در سراسر جهان منتشر شد.

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل هر ساله برآورد خود از میزان سرمایه گذاری خارجی در کشورهای مختلف جهان طی سال قبل را جمع آوری و در قالب گزارشی موسوم به گزارش سرمایه گذاری مستقیم خارجی تدوین می کند.

همواره از سوی آنکتاد زمانی برای انتشار همزمان این گزارش تعیین می شود و رسانه های خبری با وجود این که چند روز قبل امکان دسترسی به این گزارش را پیدا می کنند متعهد می شوند در تاریخ مشخصی، مطالب و آمار ارائه شده در این گزارش را مخابره کنند.

چند روز پیش از تاریخ تعیین شده برای انتشار گزارش، یک نسخه از آن را در اختیار داشت اما به دلیل پایبندی به اخلاق رسانه ای و با توجه به اصول حرفه ای کار خبری از بهره برداری و انتشار مطالب این گزارش خودداری کرد.

زمان انتشار گزارش سرمایه گذاری مستقیم خارجی ۲۰۱۵ که روی جلد آن با عنوان EMBARGO درج شده روز ۲۴ ژوئن تعیین شده است که برابر امروز چهارشنبه ۳ تیر است.

* کاهش ۱۶ درصدی سرمایه گذاری خارجی در جهان

بر اساس گزارش آنکتاد رقم کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان طی سال ۲۰۱۴ با کاهش ۱۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۱٫۲۳ تریلیون دلار رسید. در سال ۲۰۱۳ رقمی بالغ بر ۱٫۴۷ تریلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان انجام شده بود.

با وجود افت ۲۸ درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشورهای توسعه یافته،‌ کشورهای در حال توسعه توانسته اند در سال میلادی گذشته ۲ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۳ سرمایه گذاری خارجی جذب کنند.

میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در کشورهای توسعه یافته که طی سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۶۹۳ میلیارد دلار بوده در سال ۲۰۱۴ با کاهش ۲۸ درصدی به ۴۹۹ میلیارد دلار رسیده است. اما کشورهای در حال توسعه در سال ۲۰۱۴ رقمی بالغ بر ۶۸۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرده اند که ۲ درصد از رقم ۶۶۷ میلیارد دلاری سال قبل از آن بیشتر بوده است.

*سرمایه گذاری خارجی در آمریکا کمتر از نصف شد

بر اساس این گزارش آمریکا که همواره در رتبه نخست جذب سرمایه گذاری خارجی قرار داشته در سال ۲۰۱۴ به رتبه سوم تنزل یافته است. این کشور در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۲۳۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کرده بود اما در سال ۲۰۱۴ کل سرمایه گذاری خارجی جذب شده توسط این کشور ۹۲ میلیارد دلار بوده است.

چین با جذب ۱۲۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در رتبه نخست جهان از این نظر قرار گرفته است. این کشور در سال پیش از آن ۱۲۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کرده بود.

هنگ کنگ با جذب ۱۰۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در رتبه دوم جهان از این نظر در سال ۲۰۱۴ قرار گرفته است. کشورهای انگلیس با ۷۲ میلیارد دلار، سنگاپور با ۶۸ میلیارد دلار، برزیل با ۶۲ میلیارد دلار، کانادا با ۵۴ میلیارد دلار، استرالیا با ۵۲ میلیارد دلار، هند با ۳۴ میلیارد دلار و هلند با ۳۰ میلیارد دلار به ترتیب در رتبه های چهارم تا دهم از این نظر قرار گرفته اند.

* کاهش ۳۱ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران با وجود توافق هسته‌ای

به گزارش تسنیم، آمار منتشر شده از سوی آنکتاد نشان می دهد ایران در سال ۲۰۱۴ تنها توانسته ۲ میلیارد و ۱۰۵ میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کند.

سهم ایران از کل سرمایه گذاری خارجی جهان در این سال تنها ۰٫۱۷ درصد بوده است که این رقم با توجه به ظرفیت های بالای اقتصاد ایران و رتبه ۱۸ ایران در میان بزرگترین اقتصادهای جهان رقم ناچیزی است.

سال ۲۰۱۴ نخستین سال اجرای توافق هسته ای موقت و نخستین سال کامل کاری برای دولت یازدهم بود. دولت جدید که سیاست تنش زدایی با غرب را در دستور کار خود قرار داده است انتظار داشت با امضا و اجرایی شدن توافق موقت هسته ای از ابتدای سال ۲۰۱۴ و کاهش تنش ها بر سر مسئله هسته ای ایران سرمایه گذاری های خارجی در کشور را افزایش دهد.

اما توافق موقت هسته ای نه تنها سرمایه گذاری خارجی در کشور را افزایش نداده است بلکه میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور طی سال ۲۰۱۴ نسبت به سال قبل از آن ۳۱ درصد کاهش داشته است. ایران در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کرده بود.

لازم به ذکر است که توافقنامه ژنو ۲۴ نومابر ۲۰۱۳ یعنی یک ماه مانده با اغاز سال ۲۰۱۴ امضا شده بود بنابراین گزارش جدید آنکتاد که مربوط به سال ۲۰۱۴ است، یک سال پس از امضای توافقنامه ژنو را در بر می گیرد.

در سال ۲۰۱۳ نیز سرمایه گذاری خارجی در کشور نسبت به سال قبل از آن کاهش یافته بود. این در حالی بود که از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۲ میزان جذب سرمایه خارجی در کشور روندی صعودی را طی می کرد. ایران در سال ۲۰۰۹ بالغ بر ۲ میلیارد و ۹۸۳ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کرده بود که این رقم در سال ۲۰۱۰ به ۳ میلیارد و ۶۴۹ میلیون دلار، در سال ۲۰۱۱ به ۴ میلیارد و ۲۷۷ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۲ به ۴ میلیارد و ۶۶۲ میلیون دلار افزایش یافته بود.

با وجود افت سرمایه خارجی به کشور در سال ۲۰۱۴ میزان خروج سرمایه از کشور در همین سال نسبت به سال قبل ۴ برابر شده است. ایران در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۱۴۶ میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشورهای دیگر انجام داده بود اما این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۶۰۵ میلیون دلار رسیده است.

*کنگو ۲ برابر ایران سرمایه گذاری خارجی جذب کرد

بر اساس این گزارش ایران از نظر میزان جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۱۴ در رده بندی جهانی ۱۴ پله نزول نسبت به سال قبل از آن نزول داشته است.

رتبه ایران از نظر میزان جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۱۳، ۵۷ اعلام شده بود اما در پی کاهش شدید سرمایه گذاری خارجی در ایران رتبه ایران از این نظر در سال ۲۰۱۴ به ۷۱ تنزل پیدا کرده است.

بر این اساس ۷۰ کشور جهان سرمایه گذاری خارجی بیشتری نسبت به ایران در سال ۲۰۱۴ جذب کرده اند که برخی کشورهای آفریقایی نیز در این گروه قرار دارند.

کشور آفریقایی کنگو در سال میلادی گذشته ۵٫۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کرده که این رقم بیش از ۲ برابر میزان سرمایه گذاری خارجی جذب شده توسط ایران بوده است. غنا نیز در این سال ۳٫۳ میلیارد دلار، و تانزانیا نیز ۲٫۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کرده اند که بیشتر از ایران بوده است.

منبع : خبرگزاری تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 4

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

چرا آمریکا ژاپن را با بمب اتم زد؟

پ ژوئن 25 , 2015
  گذشته‌ی بشریت، از آغاز تا کنون، همواره با حوادث فراوانی همراه بوده است. تاریخ بشریت پُر است از رویدادهای متفاوت تاریخی، همچون جنگ، نزاع، بردگی، صلح، اتحاد و… در این میان، جنگ‌های ناعادلانه که با هدف استعمار و فتح سرزمین‌های ملل دیگر صورت گرفته‌اند، همواره به عنوان پدیده‌های زشت […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...