«ابن سینا» هم «خطای پزشکی» داشت / بدترین خطای «ابوعلی سینا» نابغه ایرانی چه بود؟

اشتراک گذاری :

نودیها:علی جعفریان – رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت روز پزشک با پرداختن به تفاوت خطای درمانی با خطای پزشکی اظهار داشت: عارضه پزشکی – خطای پزشکی نیست و حتی همه خطاهای پزشکی نیز مساوی با تعلیق پزشک نیست و تمام این موارد توضیحات علمی خاص خود را دارد، به طوریکه حتی می‌توان گفت ابن سینا که در ایام روز پزشک قرار داریم خود یکی از اطبایی بود که خطای پزشکی زیادی داشت و بدترین خطای پزشکی این پزشک نابغه ایرانی بلای خودش شد و آن نیز خود درمانی بود که برای خود انجام داد و منجر به مرگش شد و به قول یکی از همکاران پزشک؛ علم ابن‌سینا در زمان کنونی شاید به اندازه یک پزشک عمومی دانش نداشت ولی در زمان خود یک نابغه به حساب می‌آمد. بنابراین اگر امروز صحبت از خطای پزشکی می‌کنیم این را باید بدانیم کسی مانند ابن سینا نیز که نابغه پزشکی دنیا بود خود مصون از خطای پزشکی نبود بطوریکه بدترین خطای او نیز باعث مرگ خودش شد.

جعفریان در ادامه درباره اقدامات دانشگاه علوم پزشکی تهران برای گسترش علم طب سنتی عنوان کرد: هیچ شکی در اینکه طب سنتی می‌تواند در سلامت مردم نقش آفرینی کند نیست و به طور قطع طب سنتی می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی در سبک زندگی مردم و حتی در روند درمان بیماران، علی‌الخصوص بیماران خاص ایفا کند. اما باید تمام این مباحث به صورت آکادمیک و براساس شواهد صورت پذیرد.

وی در توضیح بیشتر عنوان کرد: مثلاً طبق گزارشی که از پزشکی قانونی داشتیم در بدن برخی اجساد داروهایی گیاهی پیدا کردیم که محتوای این داروهای گیاهی، مواد شیمیایی و آمفتامین بود، بنابراین در این مسئله باید در حوزه طب سنتی پالایش صورت پذیرد و آن هم ساماندهی مناسب طب سنتی است وگرنه می‌توان به جرات عنوان کرد طب سنتی کمک بسیار شایانی در سلامت مردم کشورمان خواهد داشت.

* بیماری که پزشک را زد ولی در شبکه‌های مجازی خلاف آن را منعکس کردند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تشریح برخی خبرهای رسانه‌ای که باعث فضاسازی‌های مسموم می‌شود به حادثه ضرب و شتم بین یک بیمار و پزشک اشاره کرد و افزود: مثلا در چندی قبل مشاهده کردیم در فضای مجازی یک پیر مردی را به تصویر کشیده بودند که مورد ضرب و شتم پزشک قرار گرفته بود در حالیکه وقتی پیگیری شد متوجه شدیم دقیقاً این مسئله برعکس است. یعنی پزشک مورد ضرب و شتم قرار گرفته و آن پیر مرد در حین ضرب و شتم پزشک از تخت به زمین افتاده است و سر وی مجروح شده است. بنابراین چنین خبرهایی باعث می‌شود خدمات پزشکی در بین مردم مخدوش شود و این بدترین معضل در حوزه پزشکی می‌تواند باشد زیرا مهمترین و با ارزش‌ترین ثروت پزشکی اعتماد مردم به پزشک معالج است.

* همراه‌سرا برای بیماران کم داریم / شهرداری و خیرین کمک بیشترین کنند

جعفریان درباره کفاف ندادن مکان همراه‌سرا برای بیماران با تایید این مسئله عنوان کرد: مسلماً یک همراه سرا که هم اکنون نیز ظرفیت آن نیز پر شده است کفاف بیماران را نمی‌دهد از طرفی هم در بیمارستان امکان ندارد فضایی را برای همراهان بیمار لحاظ کرد زیرا ساختار بیمارستان‌ها اجازه ساخت همراه‌سراها را در داخل آن نمی‌دهد. این کار مربوط به هتلینگ است، بنابراین طبق تمام استانداردهای دنیا باید همراه بیمار خارج از بیمارستان سکنی گزیند براین اساس می‌طلبد شهرداری و خیرین برای افزایش همراه‌سراها کمک کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص نحوه هزینه بودجه طرح تحول نظام سلامت در این دانشگاه نیز عنوان کرد: طی طرح تحول نظام سلامت ۳۳۷ میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی تهران بودجه تخصیص داده شد که از این رقم ۲۵۰ میلیارد تومان برای کاهش فرانشیز و ۴۸ میلیارد تومان برای ارتقای هتلینگ صرف شد.  به طور کلی می‌توان گفت ۸۸.۴ درصد از تمام این بودجه صرف حفاظت مالی و راحتی بیماران شده است.

وی افزود: ۱۲ درصد باقیمانده نیز برای ارتقای ویزیت مقیمی پزشکان متخصص و زایمان طبیعی هزینه شد. در ۶ ماهه اول سال‌های ۹۳ و ۹۴ افزایش کل کارانه در دانشگاه علوم پزشکی دو برابر شد؛ در حالیکه برخی می‌گفتند این افزایش به سه برابر رسیده است. ۹۵ درصد از این افزایش، برای پزشکان و ۱۵۲ درصد برای پرسنل بوده است که در مجموع ۸۰  میلیارد تومان از بودجه کل را شامل می‌شود.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، پرداختی گروه پزشکی در کل طرح تحول نظام سلامت ۲۵ درصد کل بودجه بوده است، اما این موضوع به گونه‌ای مطرح می‌شود که این رقم فقط به چند نفر پرداخت شده است. در طرح تحول نظام سلامت بیشترین کمک به کاهش پرداختی از جیب مردم شد. این رقم ۱۰ درصد اعلام شده که رقم قابل توجهی است.

چگونگی فعالیت پزشکان دوشغله

وی در خصوص نحوه برخورد این دانشگاه با پزشکان دو شغله توضیح داد و گفت: در برنامه پنج ساله توسعه بعد از تعریف نظام سلامت مشخص شد که پزشکان باید در یکی از بخش‌های دولتی یا خصوصی فعالیت کنند، اما مقدمات اجرایی این برنامه هنوز عملیاتی نشده است. در این دانشگاه هیئت علمی تا زمان دانشیاری فقط در خود دانشگاه علوم پزشکی خدمت می‌کند و بعد از آن مجاز به فعالیت در بخش خصوصی است. بیشتر دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز ضابطه‌ای شبیه به این آئین‌نامه دارند.

بررسی کارانه پیشنهادی وزارت بهداشت در دولت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران سقف کارانه در این دانشگاه را ۷۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: بیش از ۶۰ درصد هیئت علمی کمتر از ۶۰ میلیون تومان و کمتر از پنج درصد کارانه‌های بالای ۴۰ میلیون تومان می‌گیرند. پزشکی که ۴۰ میلیون تومان کارانه دریافت می‌کند در واقع ۶۰ میلیون آورده برای دانشگاه دارد، با توجه به بخش‌نامه معاون رئیس جمهور کارانه پیشنهادی وزارت بهداشت به زودی در دولت بررسی می‌شود.

جعفریان در ادامه ضمن اشاره به برخی انتقادات و گاهی نادرست به جامعه پزشکی اظهار کرد: گاهی تمرکز بر این مسائل با هدف دیگری انجام می‌شود. ما باید برای کاهش خطاها و قصور پزشکی برای تعهد حرفه‌ای برنامه‌ریزی داشته باشیم. به همین منظور در دانشگاه علوم پزشکی تهران شورای تعهد حرفه‌ای تشکیل داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: سازمان نظام پزشکی و دادسرای ویژه جرایم پزشکی با خطاهای پزشکی به طور اساسی برخورد می‌کنند. بنابراین با توجه به اینکه امروز فضای مجازی یک رسانه بدون نظارت و کنترل است و زور کسی به آن نمی‌رسد، ورود بدون دقت به این موضوعات به نفع کسی نیست.

تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 24

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

این ۱۰ کار ساده شما را زودتر پیر می‎کنند!

د آگوست 22 , 2016
نودیها:در این مقاله به تعدادی از دلایلی که شاید نمی دانید اما در زودتر پیر شدن شما موثر هستند اشاره می کنیم.در این مقاله به تعدادی از دلایلی که شاید نمی دانید اما در زودتر پیر شدن شما موثر هستند اشاره می کنیم. تماشای تلویزیون همانطور که می دانید نشستن […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...