آمریکا و اروپا بخشی از تحریم ها را «روی کاغذ» متوقف کردند، ایران تعهداتش را «در عمل» آغاز کرد

اشتراک گذاری :
نودیها :‌ فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران درباره اجرای برجام بیانیه ای صادر کردند.
 در این بیانیه، هر دو طرف اعلام کرده اند که به تعهدات خود جهت اجرای برجام متعهد هستد.
بر اساس خبری که فارس مخابره کرده است، بیانیه مشترک خانم فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپایی و آقای دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به شرح ذیل است:
امروز «روز تصویب» برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در خصوص برنامه هسته‌ای ایران است. این نتیجه تکمیل موفقیت‌آمیز بررسی برجام توسط نهادهای قانونگذاری کشورهای ما می‌باشد. این نقطه عطف دیگری است که ما را یک گام دیگر به آغاز اجرای برجام، که قویاً به آن متعهد هستیم، نزدیک‌تر می‌سازد. ما زمان‌بندی در نظر گرفته شده در برجام را رعایت کرده‌ایم که بیانگر اراده جمعی ‌ما برای پایبندی به مفاد آن است.
اکنون ایران اجرای تعهدات خود در زمینه هسته‌ای را با هدف تکمیل کامل و مؤثر آنها آغاز خواهد کرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مقدمات لازم برای نظارت و راستی‌آزمایی این گام‌ها را انجام خواهد داد.
امروز اتحادیه اروپایی چارچوب قانونی لازم برای برداشتن تمام تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای را تصویب کرد. این قوانین در «روز اجرایی شدن» برجام، همزمان با اجرای اقدامات هسته‌ای توافق شده توسط ایران و راستی‌آزمایی آنها از سوی آژانس، لازم‌الاجرا خواهد گردید.
امروز ایالات متحده برای توقف اعمال تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای کنگره همچنان که در برجام مشخص شده است، اقدام می‌کند. این اقدام از روز اجرایی شدن برجام، زمانی که آژانس اجرای اقدامات هسته‌ای توافق شده توسط ایران را راستی‌آزمایی نماید، لازم‌الاجرا خواهد گردید و [نیز] دستور اتخاذ تمامی تدابیر مقتضی دیگر برای توقف اعمال تحریم‌ها، شامل لغو دستورات اجرایی و صدور مجوز فعالیت‌ها همچنان که در برجام مشخص شده است، صادر می‌گردد.‌
به منظور فراهم ساختن هرچه بیشتر زمینه‌های لازم برای اجرای برجام، کمیسیون مشترک پیش‌بینی شده در برجام اولین نشست خود در سطح مدیران سیاسی را در تاریخ ۲۷ مهر در وین برگزار خواهد کرد.
همه طرف‌ها کماکان قویاً متعهد هستند که اجرای برجام در سریع‌ترین زمان ممکن را تضمین نمایند. بدین منظور، ما همه آمادگی‌های لازم را فراهم خواهیم کرد.
آیا واقعا تحریم ها لغو شده است؟
لازم به ذکر است، بر اساس زمان بندی انجام شده در ضمیمه ۵ برجام، ۲۶ مهر یعنی ۹۰ روز پس از توافق وین، «روز پذیرش» (Adoption Day) فرا رسید. در این روز طبق قرار، اتحادیه اروپا و آمریکا طی یک اقدام تشریفاتی اعلام کردند که قرار است در صورتی که ایران به همه تعهدات خود عمل کند و آژانس انجام این تعهدات را تائید نماید، آنها نیز تعهدات خود را انجام دهند و تحریم های مندرج در برجام را تعلیق نمایند.
به عبارت دقیق تر کلمه، امروز ۲۶ مهرماه، هیچ گونه تحریمی برداشته نشده و صرفا یک اعلامیه تشریفاتی از جانب اتحادیه اروپا و دولت آمریکا صادر و وعده داده شده است که هر وقت آژانس انجام و اتمام تعهدات ایران را تائید کرد، روز اجرا (Implementation Day) فرابرسد و آنها نیز انجام تعهدات خود را «آغاز» کنند. این اعلامیه می توانست در همان زمان تائید اقدامات ایران توسط آژانس صادر و اجرایی شود؛ اما مذاکره کنندگان ترجیح دادند یک اقدام تشریفاتی با عنوان لغو تحریم ها بدون لغو تحریم ها در این روز که انجام تعهدات ایران آغاز می شود، صورت گیرد.
از امروز ایران باید به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی و کد اصلاحی ۳.۱ را اجرا کرده و تحت بازرسی های گسترده مندرج در این تعهدات قرار گیرد؛ در قلب رآکتور اراک بتن بریزد؛ میزان ذخایر اورانیوم غنی شده خود را از ۱۰ تن به ۳۰۰ کیلوگرم برساند؛ سانتریفیوژهای نطنز را جمع آوری کرده و فقط ۵۰۶۰ سانتریفیوژ در آنجا حفط کند؛ به هیچ عنوان با درجه بیش از ۳.۶۷ درصد غنی سازی ننماید؛ همه مواد هسته ای را از تاسیسات فردو خارج نماید و تعداد ۱۰۴۴ سانتریفیوژ در آنجا بدون تزریق مواد نگهداری کند؛ و… مشروح و جزئیات این اقدامات در ضمیمه اول برجام و کلیات آن طی مفاد ۱۵.۱ تا ۱۵.۱۱ ضمیمه ۵ آمده است.
برخی مقامات دولتی می گویند انجام و اتمام تعهدات ایران ۲ ماه طول می کشد و آنگونه که جناب حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور در سخنرانی امروز گفتند، انتظار دارند در همین سال جاری میلادی روز اجرا و تعلیق تحریم ها فرا برسد. با این وجود آقای نوبخت سخنگوی دولت می گوید شرایط تحریم تا اوایل سال ۱۳۹۵ باقی خواهد ماند.
دولت یازدهم هم اکنون باید علی الارض تعهدات خود را انجام داده و در دو سطح، منتظر گزارش آژانس باشد تا روز تعلیق تحریم ها فرا برسد. سطح نخست، تائید تعهدات عینی و ملموس ایران در مورد تاسیسات و مواد هسته ای توسط آژانس است و سطح دوم، گزارش آژانس درباره نقشه راه محرمانه توافق شده با دولت یازدهم که زودتر از ۲۴ آذر منتشر نخواهد شد.
منبع :‌فارس
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 5

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود مستند تکان‌دهنده و جنجالی در مورد صنعت خودرو کشور - بدون فرمان

د اکتبر 19 , 2015
نودیها : در مستند “بدون فرمان” ضمن مقایسه روند پیشرفت خودروسازی در ایران و کشورهای دیگر به خصوص کره جنوبی، علت پیشی‌گرفتن صنعت خودرو کره از خودروسازان داخلی علی‌رغم ورود دیرتر کره‌ای ها به صنعت خودرو بررسی شده است. بدون فرمان با بررسی عملکرد خودروسازان داخلی در سه دهه گذشته، […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...