آمریکا هم «برجام» را می خواهد هم «تحریم» را!

اشتراک گذاری :
نودیها:سفر نیکی هیلی به اتریش و ملاقات با مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی سبب شد تا برخی تحلیلگران این سفر را ادامه تحرکات و مواضع دولت ترامپ برای بر هم زدن توافق برجام با هزینه ایران قلمداد کنند. تحلیلی که بر اصل عدم اجازه ایران در بازدید از مراکز نظامی استوار است، مقوله ای که سخنگوی وزارت خارجه ایران آن را ” تنها یک رویا ” توصیف کرده بود و علی اکبر ولایتی هم این آرزوی یانکی ها را به گور حواله داد! که همین امر از دیدگاه این دست از تحلیلگران می تواند بهانه ای باشد برای استراتژی جدید امریکا مبنی بر خروج مستقیم امریکا از برجام با هزینه ایران!
شواهدی نیز برای این استدلال ارائه می دهند: مانند تایید با اکراه ترامپ در پایبندی ایران به برجام، به علاوه تیم ویژه ای که ترامپ برای ارائه گزارشی منفی از عملکرد ایران در برجام طی دوره سه ماه آینده تعیین کرده که نشریه امریکایی “فارین پالیسی” در گزارشی چنین به آن اشاره می کند: ” رییس جمهور به کاخ سفید گفته که می خواهد ۹۰ روز دیگر در موقعیتی باشد که عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام کند و وظیفه آنها این است که او را به این نقطه هدف برسانند.”
رفتار رییس جمهور امریکا نیز در این مدت به گونه ای بوده که این گزاره را تایید می کند، زیر سوال بردن پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) و ناکارآمد خواندن آن علیرغم عضویت امریکا در آن از بدو تاسیس همین سازمان نظامی، و همچنین عدم پذیرش معاهده آب و هوایی پاریس با وجود پیشتازی دولت قبلی این کشور برای تشویق دیگر کشورها به منظور پذیرش این پیمان اقلیمی، نشان از این واقعیت دارد که نه ترامپ، بلکه هیئت حاکمه امریکا در ادوار مختلف هر جا که راهبردهای این کشور اقتضا کند از هر پیمانی رویگردان خواهند بود!
حال سوال این است که چرا امریکا باید مستقیما از توافقی خارج شود که تا ۲۵ سال اینده از دغدغه مقامات رژیم جعلی صهیونیستی نسبت به ایران کاسته و عربستان را چنان بر سر وجد آورده که توسط عادل الجبیر اینگونه به آن واکنش نشان می دهد: “اوباما به سلمان اطمینان خاطر داده که این توافق هسته ای از دست یابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری می کند، شامل بازرسی از سایت های نظامی ایران است و حاوی مفادی برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران، در صورت عدم پایبندی ان کشور است.”
حال توافقی که بدون شلیک حتی یک گلوله بدست آمده و منافع شرکای ایالات متحده را در منطقه تامین میکند چرا باید مستقیما از دستور کار دولت ترامپ خارج شود!؟ لکن به دلایل زیر بعید است که ترامپ مستقیما از برجام خارج شود:
اول آنکه با خارج شدن مستقیم امریکا از برجام، ایران نیز بالطبع از توافق خارج شده و به لحاظ فنی نه در ۵ روز که در خوشبینانه ترین سناریو بین ۳ تا ۴ سال البته با صرف هزینه ای گزاف قادرخواهد بود به آنچه قبل از توافق به لحاظ فنی به آن رسیده بود برسد!
دوم انکه امریکا بعد از فریز صنعت هسته ای ایران متمرکز بر تضعیف دو مولفه قدرت دیگر جمهوری اسلامی، یعنی رشد وپیشرفت صنایع موشکی و نفوذ منطقه ای ایران از طریق مذاکره در قالب برجام های دیگر است، لذا بر هم خوردن مستقیم برجام، مادر راه را بر ادامه مذاکره بر روی دیگر مولفه های قدرت ایران خواهد بست آن هم در دولتی که بیشترین تمایل را در برقراری رابطه با غرب دارد!
اما سومین دلیلی که امریکا را از خروج مستقیم از برجام برحذر می دارد کنترل تعاملات اقتصادی میان مدت و بلند مدت با ایران است! وجود ساختاری همچون (SNAP BACK) ریسک همکاری با ایران را چنان بالا می برد که شرکت ها تنها با هماهنگی امریکا و با گذاشتن شروطی مانند پرداخت جریمه توسط ایران در صورت بازگشت تحریم ها حاضر به همکاری با کشورمان میشوند! نمونه این کسب اجازه را می توان در موافقت امریکائیها با سرمایه گذاری توتال در ایران و عدم موافقت این کشور با سرمایه گذاری بی پی انگلیس در ایران مشاهده کرد! حال ایران برای اینکه شرکتهایی مانند توتال از ایران نروند و یا مجبور به پرداخت جریمه نشود تمام تلاشش را می کند که زیر برجام نزند حتی اگر امریکا با تصویب قوانینی مانند ISA , CIDA برجام را نقض کند! در نتیجه چسبندگی اقتصاد ایران به برجام و خارج روز به روز بیشتر شده و دست ایران در مقابل بدعهدی های طرف خارجی بسته می شود و اقتصاد ایران به نوعی توسط امریکا مدیریت می شود تا با ابزار اقتصادی از ایران امتیاز سیاسی بگیرد!
حال با توجه به اینکه امریکا بواسطه برجام تسلط و اشراف کافی را در جنگ اقتصادی بر علیه کشورمان بدست اورده! صنعت هسته ای را بدون شلیک حتی یک گلوله به مرز تعطیلی کشانده و به دنبال فتح بابی است که مذاکره بر سر مولفه های قدرت ایران را کلید بزند که البته با پالسهای فراوانی هم از داخل، مبنی بر تکرار مدل برجام در حوزه های دیگر مواجه شده است، بنابراین بر خلاف نظر برخی از تحلیلگران منطقی نیست که امریکا مستقیما از برجام خارج شود!
لذا استراتژی اصلی امریکا را نه درخروج مستقیم امریکا از برجام که در اظهارات “مارک دوبوویتز ” از مخالفان جدی برجام و مدیر اجرایی FDD جستجو کرد که در جایی گفته بود: “ایران را ناقض برجام معرفی کرده اما برجام را حفظ کنیم.”
در حقیقت با این اظهارات می توان نتیجه گرفت که امریکاییها هم برجام را می خواهند و هم تحریم ها را! و این استراتژی که ترامپ دیوانه با نمایشی قلدرمابانه به هر قیمتی در پی بر هم زدن برجام است و آن را با استفاده از تبلیغات در حجم وسیعی نمایش می دهند در حقیقت صورت ماجراست برای متقاعد ساختن ایران به دادن امتیاز و عقب نشینی بیشتر! در این بین برخی شرکای داخلی امریکا نیز سعی دارند تا با القای دیوانگی ترامپ به افکار عمومی از این نمد برای خود کلاهی بسازند برای مذاکرات بیشتر در سایر حوزه ها! برخی هم که همکاری عمیقشان با امریکا برمی گردد به سال ۸۸ در توئیتی تعجب برانگیز ایران را برخوردار از سلاح هسته ای معرفی می کنند تا در پروژه جدید امریکا که همان امنیتی سازی فعالیت های هسته ای و نهایتا فشار بر ایران برای تحریم بیشتر و بازرسی های فوق العاده است سهمی داشته باشند!
در حقیقت باطن ماجرا آنچه که بیشتر محتمل به نظر می رسد سیاست واشنگتن در کسب امتیاز از طریق مذاکره و بکارگیری سیاست تعامل در سایه فشار و تهدید است! دقیقا همان روشی که باراک اوباما دنبال می کرد، چرا که خطوط اساسی سیاست امریکا در قبال ایران همواره بیش از انکه انعکاس دیدگاه های ریاست جمهوری باشد، ناشی از دیدگاه ها و منافعی است که ” رویکرد دائمی امنیت ملی” تعیین می کند. بر همین اساس است که “گرت پورتر” تحلیل گر امریکایی تاکید می کند که ترامپ با وجود مواضعی که اتخاذ کرده همان سیاستی را در قبال ایران پیش می گیرد که باراک اوباما رییس جمهور سابق در دستور کار داشت! ناظر بر همین نکته کافیست دقت کنید به یادداشت جان کری در دیماه ۹۵ به مناسبت نزدیک شدن به روزهای پایانی حضور در کابینه باراک اوباما که اینگونه از این مطلب رمزگشایی کرده بود: ” مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از برنامه هسته ای به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی امریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار به ایرانی ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند. اهداف دیگر ما، فشار به ایران برای دست کشیدن ازحمایت تروریست ها؛ پایان دادن به بی توجهی ها به حقوق بشر و توقف مداخله ثبات زدایانه در امور همسایگانش است.”
دستگاههای رصد واشنگتن می دانند که در ایران عده ای به هر اقدامی چنگ خواهند زد برای زنده نگاه داشتن این توافق، چرا که امتیازات نقد را پیش پیش حواله کرده اند و حالا منتظر زنده کردن چک برجامند! از ان طرف هم برجام تمام دستاورد دولت در تمام این چهار سال است و زیر سوال رفتن ان یعنی زیر سوال رفتن تمام دستاوردهای دولت در این چهار سال! بر همین اساس است که رییس ستاد پیگیری اجرای برجام تحریم های مادر را ” نقض فاحش برجام ” نمی داند و صاحب شاهکار ۲۰ دقیقه ای برجام خطاب به منتقدین می گوید: ” اظطراب بلاوجه ایجاد نکنید”
همین عقب نشینی های مکرر سبب شده تا برجام به عاملی تبدیل شود برای اعمال تحریم های بیشتر، و امریکاییها را به این ادراک برساند که اگر تحریم یک برجام خلق کرد بنابراین تحریم های بیشتر می تواند برجام های بیشتری خلق کند! لذا احتمالا ترامپ در مهرماه عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام کرده و ایران را ناقض برجام معرفی خواهد کرد اما خود برجام را کنار نمی گذارد و سنبه تحریم را پرفشارتر از قبل حفظ خواهد کرد، رویکردی که حتی در میان تندترین جریان های ضد ایرانی در امریکا هم دیده می شود و تلاشی است به جهت خرید زمان و اجماع سازی بین المللی علیه ایران! اجماعی که گویا نشانه های تحقق آن در همراهی اروپاییها در صدور بیانیه امریکا بر ضد پرتاب ماهواره بر سیمرغ و اظهارات ” امانوئل ماکرون” مبنی بر “مکمل برجام” و یا اظهارات ” زیگمار گابریل” وزیر خارجه المان مبنی بر تحت فشار گذاشتن ایران به همراه فرانسه، بریتانیا و امریکا کاملا اشکار شده است!
رجانیوز
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 19

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

کدام برنج‌های وارداتی آلوده به "آرسنیک" هستند؟

ی سپتامبر 17 , 2017
نودیها:نماینده مردم سنندج در مجلس اعلام کرد که برخی برنج‌های وارادتی به کشور آلوده به آرسنیک هستند. سید احسن علوی نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه هم‌چنان برنج‌های آلوده به آرسنیک وارد کشور می‌شود، گفت: برنج‌های که از هندوستان و پاکستان وارد کشور می‌شوند آلوده به […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...