آقای روحانی، قول دادید عزت را به پاسپورت ایرانی بازگردانید

اشتراک گذاری :

نودیها:رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: به جناب آقای روحانی یادآوری میکنم در ابتدای دولت یازدهم قول دادید تا عزت را به پاسپورت ایرانی بازگردانید، اما پس از گذشت چهار سال عزتی مشاهده نکردیم.

 محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی نسبت به لغو روادید قطر برای شهروندان ۸۰  کشور جهان واکنش نشان داد و گفت: قریب به دو ماه و نیم پیش (یعنی ۱۵ خرداد ماه سالجاری) کشورهای عربستان، بحرین، امارات متحده عربی، مصر و دولت غیر قانونی در یمن روابط دیپلماتیک خود را با قطر، کشور عربی همسایه ایران در حاشیه خلیج فارس قطع کردند.

وی افزود: عربستان و همپیمانانش جدای از قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر، این کشور عربی را هم از جهات مختلف بویژه از بعد اقتصادی تحریم کرده و مرزهای زمینی، هوایی و دریایی خویش را نیز به روی قطر بستند که همین تحریم باعث شد تا مردم آن کشور هراسناک به خیابانها ریخته و ظرف کمتر از سه روز تمامی قفسه های فروشگاههای بزرگ و کوچک مواد غذایی و کالاهای مصرفی را خالی کنند!! یعنی فقط تحریم چهار کشور کوچک جهان توانست طی سه روز مردم قطر ثروتمند را به وحشت بیاندازد و زندگی را در برابر چشمانشان تیره و تار کند.

علیپور تأکید کرد: هرچند که امروزه مردم جهان، کشور قطر را بخاطر خطوط هوایی قطر؛ پول و سرمایه، صادرات نفت و گاز، شبکه خبری بین المللی الجزیره، پروژه های بزرگ ساختمانی و میزبان جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ بعنوان یک کشور قوی و ثروتمند می‌شناسند، اما همین کشور با تمام ثروت و اسم و رسمی که در جهان دارد فقط با قهر سه کشور کوچک و نسیمی آرام که آنروز به صورتش وزید، همه چیزش به هم ریخت و بقول معروف آب و روغن قاطی کرد.

اولین لطمۀ بزرگ به خطوط هوایی قطر وارد شد که در جهان اعتبار ویژه ای دارد ولیکن در آنروز برای جابجایی مسافرانش چه از مسیر شرق و چه از مسیر غرب گرفتار شد و بسوی کانال هوایی ایران روی آورد!! از طرفی دیگر تنها مرز زمینی آن کشور از جانب عربستان بسته شد و این شبه جزیره، عملاً به یک جزیره مبدل شد.

روزانه صدها کامیون مواد غذایی از مرز زمینی قطر میگذشت که حدود نیمی از مواد غذایی مورد نیاز کشور قطر از همین معبر تأمین میشد که از آنروز به بعد مسدود گردید یعنی اینکه عملاً ورود ۵۰%  مواد غذایی مردم قطر از روز ۱۵ خرداد ماه قطع شد.

وی در ادامه اظهار داشت: اگر در آنروز چاره ای درست و اساسی در جهت رفع تحریم و مشکلات پیش آمده برای قطر اندیشیده نمی شد آن مشکل به سرعت موجب افزایش تورم میشد و مردم عادی قطر را تحت تأثیر قرار میداد و اگر بدلیل کمبود مواد غذایی، قیمتها افزایش میافت طبیعتاً نارضایتی مردم قطر آغاز و امیر قطر را برای تغییر حاکمیت و یا تغییر سیاست هایش تحت فشار قرار میداد که این امر از سم نیز برای حکام قطر خطرناکتر ولیکن عربستان را به اهدافش میرساند.

به نظر حقیر در آن برهه از زمان، دولت ایران با بهره گیری از تجربیات ارزنده خود، نقش سوپرمن را برای مردم قطر بازی کرد و سریعاً به داد حکام و مردم آن کشور رسید.

سبزعلیپور در ادامه افزود: هرچند که قطع رابطه عربستان و همپیمانانش با قطر هیچ ربطی به ما نداشت و علیرغم خواسته ایران رخ داده بود لکن این مسئله برای ایران بسیار مهم و قابل تأمل و بررسی بود فلذا دولت جمهوری اسلامی ایران از کنار این موضوع به سادگی عبور نکرد و به مشکل قطر بی اعتنایی ننمود و هر کاری که میتوانست انجام داد تا قطر دچار بحران سیاسی و اقتصادی نشده و در برابر کشورهای متخاصم سر خم ننماید از همین رو سریعاً آسمان ایران را به روی پروازهای قطری باز کرد و از طریق دریا و هوا، دهها کشتی و هواپیمایی که مملو از مواد غذایی بود را رهسپار دوحه نمود.

به هر ترتیب، پشتیبانی و حمایت های بی دریغ ایران موجب شد تا نه تنها قطر مشکل پیش آمده را به خیر و خوشی و بدون کمترین آسیبی از سر بگذراند بلکه رفته رفته در برابر عربستان و همپیمانانش نیز قد علم کرد و تسلیم خواسته های آنان نشد. مع الوصف همۀ این موفقیتها، مرهون حمایتهای کشورمان و از صدقه سری ملت شریف ایران محقق گردید.

این صاحب نظر اقتصادی تصریح کرد: توقع بر این بود تا حکام قطر قدر محبتها و حمایتهای ایران را بدانند و سریعاً در صدد جبران محبتها و بزرگواریهای ایران برآیند اما نه تنها هنوز هیچ قدم مثبتی در جهت اثبات دوستی و قدرشناسی خود برنداشته اند بلکه اعمال و رفتاری بعضاً شبهه ناک و تأمل برانگیز از خود به نمایش گذارده اند.

بطور مثال: حداقل توقع اینجانب بر این بود تا دولت قطر در سطح عالیتری حتی در سطح امیر قطر در مراسم تحلیف رئیس جمهور شرکت میکرد که متأسفانه فقط به اعزام نماینده ای به مراسم بسنده کرد که این حرکت قطر برای خیلی ها در داخل و خارج سوال برانگیز بود.

اما در تازه ترین اقدام، روز چهارشنبه، ١٨ مردادماه سالجاری (٩ اگوست)، حسن الابراهیم، رئیس اداره جهانگردی قطر در یک نشست خبری اعلام کرد که از این پس شهروندان هشتاد کشور جهان امکان آن را دارند تا بدون پرداخت پول، از معافیت ویزای ورود به امیرنشین قطر بهره مند شوند و در ادامه افزود که “به این ترتیب، قطر به بازترین کشور در منطقه تبدیل میشود و با مسرت از همۀ بازدید کنندگان دعوت می‌کنیم تا به کشورمان سفر کنند.”

کفیل اداره جهانگردی قطر اظهار داشت که “امروز تغییری مهم را در شرایط ورود به قطر اعلام می‌کنیم به این معنی که شهروندان بیش از هشتاد کشور میتوانند بدون نیاز به اوراق ورود، ویزا یا پرداخت پول به کشورمان سفر کنند.” وی گفت: تصمیم به لغو ویزا در “شرایطی تاریخی اتخاذ شده و در حالیکه بعضی از همسایگان قطر مرزهای زمینی و آسمان خود را به روی کشورمان بسته‌اند، قطر درهای خود را به روی بازدیدکنندگان از چهار سوی جهان گشوده است.”

در پی اعلام این خبر، وزیر کشور قطر نیز متعاقباً گفت که کشورهای مورد نظر براساس ملاحظات امنیتی و اقتصادی یا قدرت خرید شهروندانشان برای برخورداری از حق لغو ویزا انتخاب شده‌اند که شرکت هواپیمایی قطر به نحو قابل توجهی از این تصمیم منتفع خواهد شد.

سبزعلیپور اظهار داشت: ایران اسلامی در کمال محبت و بزرگواری و آنهم در اوج بحران و زمانیکه هیچ کشوری حاضر نبود که به قطر کمک کند، آغوش خود را به روی ملت قطر گشود و مرزها و دروازه های کشورمان را به روی قطر باز کرد اما در مقابل حکام قطر مرزها و دروازه های خود را به روی ۸۰ کشور جهان باز کردند و برعکس به تلافی محبتهای ایران، مرزهای خود را به روی شهروندان ایرانی دو قفله نمودند.

حکام قطر اخذ روادید را برای کشورهایی همچون مولداوی، آذربایجان، گرجستان، مالت، یونان، ترکیه، لبنان، کوبا، پاناما، اکوادور، پرو، اوکراین… و دهها کشور دیگر لغو کردند اما ایران و افغانستان را از این امتیاز محروم نمودند!! اولاً آیا ایران همتراز افغانستان میباشد؟ ثانیاً آیا شهروندان ایران بدبخت تر و یا فقیر از شهروندان مولداوی و یا یونان و کوبا میباشند؟ 

حکام قطر اعلام نموده اند که کشورهای موردنظر براساس ملاحظات امنیتی و اقتصادی یا بواسطۀ قدرت خرید شهروندانشان شامل این امتیاز و از حق لغو ویزا برخوردار شده‌اند.!!

حال طبق این اظهارنظر حکام قطر باید از حضرات قطری این سوال را پرسید که آیا هموطنان ما مشکل امنیتی داشتند و یا وضعیت مالی آنان از شهروندان کشورهای فوق الذکر ضعیف تر بود که دروازه های خود را به روی شهروندان عزیز ایرانی بستید؟

آیا رسم قدرشناسی این است که ما به قطری ها پناه بدهیم، آغوش گرم مان را به رویشان بگشائیم و آذوغه و مواد غذایی مردم آن کشور را تأمین کنیم آنوقت حکام قطری، هموطنان ایرانی ما را جزء شهروندان پست جهان بحساب بیاورند در صورتیکه از صدقه سری همین ملت ارتزاق میکنند و در جهان عرض اندام می نمایند.

علیپور افزود: پس از اینکه ایران از کشور قطر در برابر عربستان و همپیمانانش با اقتدار حمایت کرد باعث شد تا دیگر زور آنان جهت به زانو در آوردن قطری ها کم آمده و موفق نشوند تا از حکام آن کشور عربی امتیاز بگیرند، از همین رو دو سه روز پیش عربستانی ها دست از پا درازتر از خواسته های خود کوتاه آمده و در همین راستا پادشاه عربستان سعودی دستور داد تا حجاج قطری بدون دریافت مجوزهای الکترونیکی برای انجام مناسک حج وارد خاک کشورش شوند و حتی اعلام کرد تا هواپیمایی سعودی بطور رایگان حجاج قطری را به مکه انتقال دهند.

همه امتیازاتی که در حال حاضر کشورهای مختلف به قطری ها میدهند از صدقه سری ایران و ایرانی میباشد زیرا اگر ایران اسلامی از قطر حمایت نمیکرد، قطعاً ظرف چند روز کمر حکام قطری می شکست و سریعاً تسلیم عربستان و همپیمانانش میشدند و همۀ خواسته های آنان را مو به مو اجرا میکردند.

سبزعلیپور اظهار داشت: اینجانب تصور میکردم که دولت ایران علی الخصوص وزارت امور خارجه و حتی نمایندگان محترم مجلس در برابر عملکرد نادرست حکام قطری و بی احترامی آنان به شهروندان ایرانی واکنش نشان خواهند داد اما هرچه انتظار کشیدم متأسفانه خبری نشد و ظاهراً برگزاری مراسم تحلیف و رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی موجب شده تا موضوعی به این مهمی به ورطۀ فراموشی سپرده شود از همین رو، و پس از گذشت حدود ده روز مجبور شدم تا حداقل شخصاً به این بی احترامی قطری ها واکنش نشان دهم تا شاید موضوع را جهت پیگیری رسمی دولت و مجلس یادآوری کرده باشم.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه تأکید کرد که حکام قطر با این برخوردها و عملکردهای نادرست شان به عینه نشان دادند که خیلی بی معرفت و نمک نشناسند و قطعاً هم در آینده ای نه چندان دور در حق ملت ایران جفا خواهند کرد پس ضروری میباشد تا دولت نسبت به سطح روابط ایران با قطر تجدید نظر کرده و هر چه زودتر با بستن آسمان ایران به روی هواپیماهای قطری، پاسخی در شأن به آنان بدهد و هرگز اجازه ندهد تا حکام کشوری با جمعیتی کمتر از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، به شهروندان کشور بزرگی همچون ایران توهین و بی ادبی کنند. دولت جدید ایران باید با اقدام مدبرانه خود درسی به حکام قطری بدهد تا دیگر نقشی بزرگتر از قد و قوارۀ جمعیت و جغرافیای‌ خویش در برابر ایران بازی نکنند.

ضمناً از فرصت استفاده کرده و به جناب آقای روحانی یادآوری میکنم که ارزش و احترام پاسپورت ایرانی بیش از اینها میباشد و خاطر مبارک شان را یاری داده و به یادشان می آورم که در ابتدای دولت یازدهم قول دادید تا عزت را به پاسپورت ایرانی بازگردانید، حال که پس از گذشت چهار سال عزتی مشاهده نکردیم از همین رو از جنابعالی خواهش میکنم حداقل اجازه ندهید تا همین جایگاهی که پاسپورت ایرانی دارد را تصمیمات غلط حکام برخی از کشورها از جمله ترامپ و قطری ها از بین ببرند.

تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 4

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

اگر انگشتان دستتان خواب می روند، بخوانید

ش آگوست 19 , 2017
نودیها:حبیب مفخم، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در برنامه «یک نکته یک متخصص» شبکه رادیویی سلامت با اشاره به بیماری تونل مچ دستی گفت: خواب رفتن انگشتان دست، به ویژه در هنگام استفاده از تلفن یا کارهای دستی یا  حالت شدیدتر آن  در زمان خواب که منجر به بیدار شدن […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...